Armored Warfare to przede wszystkim starcia czołgów i wozów pancernych. Ale w rzeczywistości nie są one możliwe bez rozbudowanego zaplecza logistycznego. I właśnie o nim, o obsłudze i wyposażeniu wozów oraz o ich załogach będzie dzisiejsza odsłona naszego cyklu Gramy w Armored Warfare.
Baza
Armored Warfare to nie tylko garaż w którym stoją nasze wozy. Owszem, to tutaj spędzimy najwięcej czasu poza bitwami, ale nie jest to jedyny budynek w naszej bazie. Jako odnoszące sukcesy przedsiębiorstwo zajmujące się prywatnymi operacjami wojskowymi potrzebujemy rozległej infrastruktury wspierającej nasze działania. I właśnie na wsparciu oraz uzyskaniu różnorakich premii polega rozbudowa bazy.
Składa się na nią dziesięć różnych budynków i struktur. Każdy z nich oferuje jakąś konkretną premię logistyczną. Na przykład koszary zwiększają tempo zdobywania doświadczenia przez załogi naszych czołgów, akademia poprawia tę samą zdolność u dowódców, ulepszenia garażu czołgów zmniejszają koszty naprawy uszkodzonych wozów a lądowisko dla śmigłowców daje dodatkowe kredyty po zakończeniu każdego meczu. Każda z tych premii zależna jest od poziomu danej struktury. Na pierwszym nie jest ona zbyt znacząca, ale każdy budynek można rozbudować aż do poziomu ósmego, gdzie dany bonus staje się już całkiem spory.
Poszczególne struktury wznosimy i rozbudowujemy płacąc surowcami. Codziennie otrzymujemy dostawę tychże, ale musimy ją "ręcznie" odebrać, by trafiła do puli. Dostawy mogą się kumulować, ale jedynie przez kilka dni, więc jeśli ich terminowo nie odbierzemy, to przepadną. Każdy kolejny poziom budynku wymaga coraz więcej surowców. I coraz dłużej trwa jego wznoszenie. Baza rozbudowywana jest bowiem w czasie rzeczywistym. Na początku to tylko kilka minut oczekiwania, ale im bardziej zaawansowane ulepszenie, tym dłużej zajmuje jego wprowadzenie. Czasem nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin.
Wyposażenie
Nasze wozy bojowe możemy ulepszać i wymieniać ich moduły w miarę zdobywania reputacji i odblokowywania kolejnych, bardziej zaawansowanych podzespołów. Nie jest to jednak jedyne, co możemy zrobić w celu lepszego dostosowania ich do kolejnych bitew. Każda maszyna może zostać także wyposażona w różnego rodzaju sprzęt jednorazowego użytku a także zaawansowane oprzyrządowanie montowane na stałe.
Przedmioty jednorazowego użytku dzielą się na dwie kategorie - te, które dają nam określone premie i te, z których można skorzystać w bitwie. Batony proteinowe poprawiające statystyki załogi czy też olej syntetyczny zwiększający osiągi silnika należą do tej pierwszej kategorii. Ich premia działa przez całą bitwę, ale po jej zakończeniu dany przedmiot zostaje zużyty i musimy kupić następny, jeśli chcemy te same bonusy mieć w bitwie kolejnej. Druga kategoria to gaśnice, zestawy narzędzi i apteczki. Z nich korzystamy w konkretnym celu - na przykład zgaszenia pożaru silnika, naprawienia uszkodzonego modułu bądź też przywrócenia do stanu używalności rannego członka załogi. Każdy z tych przedmiotów ma swoją większą, lepszą i zdecydowanie droższą wersję - na przykład zestaw narzędzi, który natychmiastowo naprawia jeden podzespół może zostać wymieniony na części zamienne, które w ten sam sposób naprawią wszystkie uszkodzenia a do tego dają pasywną premię do prędkości naprawy. W przypadku tych przedmiotów zużycie następuje poprzez skorzystanie z nich w bitwie. Jeśli zaoszczędzimy i nie użyjemy ich po prostu, to pozostaną na wyposażeniu wozu w kolejnych starciach.
Całkiem inaczej ma się sprawa z ulepszeniami technicznymi. Te modyfikacje poprawiają konkretne statystyki wozu na stałe, za jednorazową opłatą, niestety, dość sporą. Na początku nie będziemy z nich korzystać, bowiem mniej zaawansowane modele pojazdów z niższych poziomów nie mają jeszcze odpowiednich gniazd, w których można by te ulepszenia umieścić. I nie będziemy mieli jeszcze samych ulepszeń, które trzeba odblokować w konkretnych pojazdach.
Ulepszenia te dzielą się na cztery rodzaje - poprawiające charakterystyki pancerza, zwiększające siłę ognia, mobilność oraz ulepszające wóz technicznie w sensie bardziej ogólnym. W każdej z tych kategorii mamy do wyboru kilka różnych ulepszeń. Na przykład pancerz można poprawić stosując albo wewnętrzne wzmocnienie samych jego płyt, które zwiększy ogólną żywotność wozu, albo przez dodatkowe opancerzenie przedziału załogi, silnika lub też amunicyjnego, które również poprawiają ogólną żywotność, ale w mniejszym stopniu, oferując natomiast znacznie premie do ochrony konkretnych modułów. Każde z tych ulepszeń występuje w trzech wersjach, coraz bardziej zaawansowanych, które odblokowujemy grając coraz bardziej zaawansowanymi modelami wozów.
Aby ulepszenie umieścić w danym pojeździe musimy je oczywiście najpierw odblokować a potem zapłacić za instalację. Ale nie można tego zrobić, jeśli wóz nie ma odpowiedniego gniazda, w którym można tej instalacji dokonać. Im bardziej zaawansowany pojazd z wyższego poziomu, tym więcej ma tego typu gniazd. Niektóre dostępne są od razu, inne trzeba odblokować w jego drzewku technologicznym za punkty reputacji. Gniazda dzielą się na uniwersalne oraz przypisane do konkretnego rodzaju ulepszeń. W uniwersalnych można zainstalować co się chce, ale w pozostałych gniazdach tylko dane oprzyrządowanie - gniazdo silnikowe przyjmie tylko ulepszenia mobilności, a nie siły ognia.
Załoga
W Armored Warfare każdy z naszych ma przypisaną na stałe załogę składającą się z od dwóch do czterech osób. Nie można jej ze sobą zabrać do innego wozu, jak opisanych poniżej dowódców - zostają na zawsze w tym jednym konkretnym i razem z nim się rozwijają. Każdy z członków załogi poprawia konkretne charakterystyki wozu - ładowniczy skraca czas ładowania działa, działonowy poprawia jego celność a kierowca zwrotność i szybkość pojazdu. Ile wynosi dokładna premia zależy od poziomu danego załoganta - na pierwszym to tylko dwa procent, ale na piątym już dziesięć, czyli całkiem sporo. Tylko ładowniczy zwiększa swe zdolności o jeden procent na poziom. Członkowie załogi awansują na kolejne poziomy dzięki doświadczeniu zdobywanemu w bitwach i każdy kolejny poziom wymaga przekroczenia konkretnego progu zebranych punktów. Warto pamiętać, że te wartości nie ulegają zmianie przez całą grę, dlatego też w czołgu niższego poziomu o wiele szybciej wykupimy wszystkie ulepszenia niż wyszkolimy załogę, ale im bardziej zaawansowany wóz i dłuższy czas potrzebny na jego pełne odblokowanie, tym bardziej załoga będzie "doganiać" te postępy.
Dodatkowo każdy z członków załogi awansując na kolejne poziomy może nabyć nowe umiejętności. Do każdej roli w załodze przypisano cztery takie umiejętności, a dana postać może wyuczyć się dwóch z nich. I tak na przykład kierowca może nabyć zdolnośc płynnej jazdy, która poprawia celność ognia w ruchu lub też taranowania, dzięki której zadaje większe obrażenia uderzając we wrogie wozy, albo jazdy terenowej, która zwiększa przyspieszenie na bezdrożach tudzież ewentualnie większej zwrotności, która pozwala szybciej skręcać czołgiem. Dana zdolność dodatkowa jest wybierana na stałe, ale możemy także w późniejszym terminie dokonać przeszkolenia danego czołgisty i zmienić mu ją na inną, choć wiąże się to z utratą części zgromadzonego przez niego doświadczenia.
Warto pamiętać, że choć członkowie załogi dają nam premie, to ich zranienie w bitwie nie tylko sprawi, że te premie utracimy, ale też dostaniemy duże kary do tych samych współczynników, które wcześniej były poprawiane.
Dowódca
W Armored Warfare załogi przypisane są do konkretnych pojazdów, ale dowódcy już nie. Z każdego z nich możemy korzystać w różnych wozach, często w kilku a nawet kilkunastu naraz. Dowódcy to konkretne osoby, ze specjalnymi zdolnościami, od których zależy w jakich wozach sprawdzają się najlepiej. Niektórzy mają owe zdolności bardziej uniwersalne, inni natomiast wąsko wyspecjalizowane.
Dowódca zdobywa doświadczenie podobnie jak zwykli członkowie załogi i może awansować na kolejne poziomy aż do piątego włącznie. Różnica jest taka, że zdobywa on to doświadczenie w każdym pojeździe, do którego jest przypisany, więc jego postępy są znacznie szybsze niż zwykłych załogantów, jeśli nie gramy nieustannie jedynym tylko wozem. Inaczej też wygląda kwestia zdobywania zdolności przy awansach. Na poziomie pierwszym, trzecim i piątym dowódca otrzymuje konkretną zdolność, pasującą do jego specjalizacji. Na drugim i czwartym jednak możemy zdecydować, którą z dwóch opcjonalnych umiejętności ma sobie wypracować. W sumie więc mamy do wyboru siedem biegłości, z których pięciu można skorzystać maksymalnie. Tak samo jak zwykłego załoganta, dowódcę można przeszkolić, dokonując ponownego wyboru zdolności kosztem zgromadzonego doświadczenia.
W Armored Warfare w tym momencie jest dziesięciu różnych dowódców. Dostęp do trzech mamy od początku. Czterech odblokowujemy po zdobyciu konkretnych poziomów i pojazdów. Trójka to dowódcy, których można było rekrutować w ramach konkretnych wydarzeń i imprez społecznościowych i choć nadal są w grze, to nie są już dostępni dla nowych graczy.
Cykl artykułów Gramy w Armored Warfare jest wspólną akcją promocyjną Gram.pl oraz firmy My.com
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!