Gry wiecznie modne. Transformacja Cities:Skylines

Zbigniew Trzeciak
2016/04/26 18:00
0
0

Zakup Cities: Skylines to dopiero początek. Otwartość gry na fanowskie modyfikacje sprawiła, że tytuł podążył chlubną drogą SimCity 4 oferując tysiące różnorakich usprawnień.

Gry wiecznie modne. Transformacja Cities:Skylines

Ocean możliwości

W tej chwili, dzięki warsztatowi Steam, dostępnych jest mniej więcej 100 000 modyfikacji. Taka liczba to już nie przelewki i wydawać by się mogło, że połapanie się w takim gąszczu jest ponad miary. Jednak narzędzie Valve do udostępniania fanowskich produkcji eliminuje większość z nich. Przede wszystkim zależności. Wiele tworów wykorzystuje elementy wcześniej zmajstrowane przez innych, więc żeby skorzystać z np.: konkretnego budynku wymagana jest instalacja szeregu modów. To co wcześniej wymagało grzebania na forach i ustalania skąd pobrać jaki dodatek, teraz rozwiązywane jest powiązaniami wewnątrz warsztatu. Aplikacja po prostu zapyta się nas czy chcemy doinstalować wszystkie potrzebne elementy. Uff.

Druga sprawa to odnalezienie się w gąszczu lepszych i gorszych produkcji, a także podjęcie decyzji, które z nich warto zainstalować. Tu też Valve przychodzi nam z pomocą organizując modyfikacje w kategorie, tworząc rankingi i pozwalając swego rodzaju kuratorom tworzyć całe listy ciekawych i spójnych dodatków. Spróbujmy się przyjrzeć jak i gdzie zacząć przygodę z rozszerzeniem zabawy w Cities: Skylines.

Mody


Mody
, Gry wiecznie modne. Transformacja Cities:Skylines

Generalnie rzecz biorąc dodatki fanowskie do Cities: Skylines możemy podzielić na dwie kategorie – mody oraz obiekty. Na początek skupmy się na tych pierwszych, bo to one mają największy wpływ na całokształt rozgrywki.

Na pierwszy rzut idą rzeczy, które usprawniają lub eliminują drażniące rzeczy w „gołej” wersji gry. Możemy usunąć ćwierkającego kłopotka w grze, udostępnić do zakupu wszystkie 25 pól czy dodać nowe ujęcia kamery, choćby takie, które pozwalają wczuć się w jednego z przechodniów w naszym mieście.

Drugi sort modów to te dodające nowe ciekawe funkcje. Mamy automatyczne wyburzanie opuszczonych lub spalonych budynków. Są usprawnienia transportu publicznego, dróg, zachowania samochodów, skuteczności znaków drogowych czy natężenia ruchu ulicznego w konkretnych porach dnia. Możemy też dołożyć sobie narzędzia do precyzyjniejszej rozbudowy miasta – w tym do ustawiania konkretnych budynków czy dbania o odpowiednie kąty między krzyżującymi się ulicami.

Najlepiej przygodę z poznawaniem tego co nam się przyda lub nie rozpocząć od subskrybowania (czyli ściągnięcia) jednej z kolekcji modów zawierającej większość przydatnych rzeczy – ot choćby tej.

Obiekty

GramTV przedstawia:


Obiekty
, Gry wiecznie modne. Transformacja Cities:Skylines

Tutaj sprawa ma się jeszcze lepiej. Lub gorzej. Zależy, z której strony na to spojrzeć. Dziesiątki tysięcy nowych elementów podzielonych na kilkadziesiąt kategorii potrafi przerazić, ale i stawia pole do popisu osobom kreatywnym. Najważniejsze to wiedzieć za co w danej chwili chcemy się zabrać.

Dodatkowe obiekty znajdziemy w każdej z dostępnych gier kategorii budynków, pojazdów czy natury. Warsztat Steam staje tu na wysokości zadania pozwalając dość łatwo przeglądać kategorie, a najfajniejsze i najładniejsze produkcje regularnie lądują na szczytach tygodniowych list przebojów.

Warto zwrócić uwagę na budynki użyteczność publicznej, bo oprócz funkcji upiększającej stanowią one ciekawą alternatywę w rozwoju miasta. Czystsze źródła energii, bardziej wydajne wypiska śmieci, lepsza policja czy straż pożarna może nam pomóc poradzić sobie z tarapatami w jakie wpadliśmy na jakimś etapie gry. Ja najbardziej zainteresowany jestem zawsze nowymi źródłami energii, a moim ulubionym jest to.

Bardzo ciekawą kategorią są też budynki unikalne, które możemy wstawić do naszego miasta, by cieszyć oko znanymi ze świata rzeczywistego budowlami. Znajdziemy tu praktycznie wszystko od Piramid po Biały Dom. A bardziej swojsko to np.: gdański stadion piłkarski. W przypadku budynków warto zwrócić uwagę na ich typ – czy są rosnące (ang. growable) czy wstawialne (ang. ploppable). W tym pierwszym przypadku będą się zachowywać jak inne elementy w grze i po prostu samoczynnie powstawać w wyznaczonych przez nas strefach, w tym drugim możemy sami wybrać je z menu i umieścić w wybranym przez nas miejscu.

W przypadku, gdy interesuje nas przerobienie całych dzielnic na konkretny styl, np.: amerykańskie przedmieścia, znów warto odwołać się do wspomnianych już kolekcji, gdzie ktoś za nas pozbierał wszystkie obiekty nadające się do wybranego przez nas wystroju. Spójrzcie choćby na to.

Mapy


Mapy
, Gry wiecznie modne. Transformacja Cities:Skylines

Do osobnej kategorii zaliczyłbym mapy. Tutaj fani naprawdę poszaleli i dość ograniczony wybór z podstawowej wersji gry rozwijają po tysiąckroć. Znajdziemy tu mapy przeznaczone do czystej, gęstej zabudowy. Produkcje, które mają nam zadanie jak najbardziej życie utrudnic, a także masę odwzorowanych rzeczywiście istniejących miejsc,na których możemy sobie postawić wymarzoną metropolię, choćby Nowy Orlean.

Przy mapach warto zwracać uwagę czy są porządnie opisane. Czy zawierają różne zdjęcia i choćby rozłożenie i kierunek spływu wód, a także mapę wysokościową i autostrad. Po pierwsze pozwoli nam to wybrać coś, co naprawdę nam pasuje, a po drugie oznacza, że ktoś plansze przygotował pieczołowicie i nie natkniemy się na złe czy głupie rozwiązania.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!