Przejęcie DMA Design
Najbardziej spektakularne i najbardziej wizjonerskie przejęcie w historii gier wideo? Całkiem możliwe. W 1999 roku Take-Two Interactive wydało 11 mln dolarów (oraz przejęcie długów) na zakup 100% udziałów w szkockim DMA Design. To było raptem miesiąc przed premierą kolejnej produkcji zespołu z Edynburga - GTA II. Po transakcji studio trafiło pod skrzydła kupionego raptem rok wcześniej BMG Interactive, które krótko później zostało przemianowane na Rockstar Games. Co działo się później dobrze wiemy. W 2001 roku wyszło rewolucyjne GTA III, a później marka zawładnęła umysłami milionów graczy stając się największych growym IP na świecie. To wizjonerskie przejęcie pozwoliło Take-Two Interactive dojść po 20 latach do wyceny na poziomie prawie 20 mld dolarów. Ktoś miał dobrego nosa i zauważył, że niepozorne DMA Design może nie tylko szokować, ale i zrewolucjonizować branżę gier wideo.

Facebook wchodzący na rynek VR
Wirtualna rzeczywistość od momentu powstania nie doczekała się żadnego rewolucyjnego roku, w którym zainteresowanie goglami drastycznie skoczyło. Zamiast tego mamy stopniowy i względnie liniowy wzrost. Niby nic spektakularnego, ale pokazuje, że VR ciągle ma przyszłość. Jednym z kluczowych momentów rozwoju tego rynku jest wejście do niego dużego gracza. To miało miejsce w 2014 roku. Facebook zapłacił za Oculus VR Inc. aż 2 mld dolarów (w większości płacąc w swoich akcjach). To pozwoliło uwiarygodnić tę spółkę i pokazało, że gigant technologiczny widzi przyszłość w technologii wirtualnej rzeczywistości. To bez wątpienia sprawiło, że VR dalej idzie do przodu. Kto wie, może bez tej transakcji zabrakłoby kapitału i wsparcia, które pozwoliło dojść do obecnego miejsca. Niewykluczone jednak, że prawdziwy potencjał wirtualnej rzeczywistości zobaczymy dopiero kiedy rozwinie się Metaversum.

Powstanie Square Enix
Pisząc ten tekst byłem zaskoczony, że połączenie Square i Enix miało miejsce nie w latach 90-tych, a w 2003 roku. Pierwsza z firm znana była przede wszystkim z Final Fantasy. W portfolio były też takie marki jak Chrono Trigger czy Kingdom Hearts. Enix z kolei posiadało przede wszystkim Dragon Quest. W wyniku transakcji wartej aż 764 mln dolary powstała nowa spółka o nazwie Square Enix, a prezesem został Yoichi Wada, wcześniej zarządzający Square Co Ltd. Połączone siły pozwoliły skuteczniej rozwijać swoje marki, a później (w wyniku przejęcia Eidosa w 2009 roku) wejść na rynek zachodni. Mimo, że to drugie nie wiązało się ze zbyt wieloma sukcesami, dzisiaj Square Enix to jeden z największych japońskich wydawców i producentów gier z wyceną na poziomie 5,5 mld dolarów.

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!