Dwubiegunowość (nie)oficjalnym słowem roku w polskiej branży gier wideo A.D. 2024

Mateusz Mucharzewski
2024/12/17 16:00
0
1

Podsumowując ostatnie 12 miesięcy w wykonaniu polskich gier i studiów nie da się jasno określić, czy to był dobry czy zły czas. Ekstrema były po obu stronach.

Dwubiegunowość (nie)oficjalnym słowem roku w polskiej branży gier wideo A.D. 2024

Długo zastanawiałem się jak podejść do podsumowania roku w polskiej branży gier. Zajmując się nią na co dzień dostrzegam mnóstwo sukcesów, ale też porażek. Z jednej strony jest się z czego cieszyć, że drugiej ciągle nie możemy powiedzieć o końcu trwającego od 2020 roku okresu spowolnienia w sektorze. Cała branża jest w kryzysie, ale jednak w Polsce widać go bardzo wyraźnie, nawet jeśli ciągle nie przeczytaliśmy o zamknięciu jakiegoś znanego studia. Jednocześnie nie brakowało spektakularnych sukcesów, nawet jeśli ich wpływ na polską branżę będzie mniejszy niż może się wydawać.

2024 rok widzę więc jako czas skrajności - było kilka wielkich sukcesów, ale też drugie tyle spektakularnych porażek i problemów. Jednego i drugiego jest za dużo, aby jednoznacznie powiedzieć, że to było dobre lub złe 12 miesięcy. Dwubiegunowość o jakiej piszę w tytule tekstu jest więc uzasadniona. Tak też podejdziemy do tego tekstu - spojrzymy na dwie strony tego samego medalu. Może na końcu wyjdą nam z tego jakieś sensowne wnioski.

Największe hity…

Zaczynamy do tego co najważniejsze, czyli hitów. W tym roku doczekaliśmy się kolejnego kosmicznie dużego sukcesu, który należy umieścić w jednym rzędzie obok takich gier jak Wiedźmin 3 czy Dying Light. Jednoosobowe studio (nie zapominajmy o podwykonawcach!) Slavic Magic przygotowało city builder, który rozbił bank. Patrząc po wynikach sprzedaży widać, że Manor Lords odjechało reszcie stawki o kilka długości. W dodatku bez znanego IP i tylko we wczesnym dostępie. Przyszłość zapowiada się bardzo ciekawe. Numerem dwa pod kątem sprzedaży jest Silent Hill 2, który można uznać za artystycznie największy sukces roku. W zasadzie ekipie Bloober Team wyszło wszystko z wyjątkiem niedawnej gali The Game Awards - mimo kilku nominacji nie udało się zdobyć ani jednej nagrody. Do tego tematu jeszcze wrócimy.

Największe hity…, Dwubiegunowość (nie)oficjalnym słowem roku w polskiej branży gier wideo A.D. 2024

GramTV przedstawia:

Na liście wielkich sukcesów mamy też inne wczesne dostępy. Świetnie radzi sobie Infection Free Zone, którego pełna wersja będzie jednym z głównych wydarzeń 2025 roku. Nie inaczej jest z Bellwright od nieco mniej znanej ekipy Donkey Crew, który wzbudza duże zainteresowanie. Sufit dla takich gier jest ustawiony bardzo wysoko, a więc jeśli Early Access będzie dobrze poprowadzony, będzie to nowy, polski hit eksportowy. Podobnie wygląda sytuacja z Witchfire, które w tym roku zadebiutowało na Steamie, pokazując bardzo dobre opinie graczy oraz utrzymującą się na niezłym poziomie sprzedaż. Myślę, że pełna wersja ma ogromne szanse zostania wielkim przebojem.

Na tym lista dużych hitów się nie kończy. Bardzo dobrymi wynikami sprzedaży oraz fantastycznymi opiniami (97% pozytywów na Steamie) może się pochwalić Crime Scene Cleaner. To bez wątpienia największy sukces polskiego symulatora w tym roku i dowód na to, że w tym gatunku nadal da się zarabiać ogromne pieniądze. Zresztą nie jedyny, bo dobrze poradził sobie też Drug Dealer Simulator 2, który wyjątkowo zaoferował kooperację. Cichym hitem roku jest też Storage Hunter Simulator, który bardzo dobrze radzi sobie we wczesnym dostępie, również pod kątem sprzedaży. Takich niepozornych gier, które należy docenić jest zresztą więcej. Bardzo dobrą premierę zaliczył Łukasz Jankowski, którego Age of History 3 radzi sobie fantastycznie. Wybitnych liczb nie robią za to dwie gry taktyczne - Rogue Waters oraz Sumerian Six. W obu przypadkach mówimy jednak o bardzo kompetentnych produkcjach, których średnia ocen przekroczyła 80% (via Metacritic), co należy uznać za spory sukces. Nie zapominajmy też o Nobody Wants to Die od debiutującego Critical Hit Games, które zachwyciło klimatem noir oraz narracją.

Wisienką na torcie powinien być Frostpunk 2. Gra zebrała bardzo dobre oceny od branżowych recenzentów i zaliczyła udany debiut, głównie pod kątem sprzedaży. Zwieńczeniem wielu lat pracy jest nagroda na The Game Awards w kategorii Best Sim/Strategy Game. 11 bit studios stało się więc drugim w historii polskim studiem, które zdobyło tę prestiżową statuetkę. Niestety sytuacja Frostpunka 2 jest dosyć skomplikowana. Grę umieszczam więc nie tylko w sekcji sukcesów, ale też porażek.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!