Miał to być miesiąc wielkich sukcesów, a wyszło… dobrze, ale bez efektu wow. To niestety dużo za mało w obecnej sytuacji branży.
Wydarzeniem miesiąca w polskiej branży bez wątpienia był debiut Frostpunka 2. Przed premierą wszystko wydawało się idealne. Bardzo wysokie miejsce na globalnej wishlistcie Steama, świetne oceny od recenzentów i dobra sprzedaż pre-orderów. Gra jednak wyszła i szybko zwaliła kurs akcji 11 bit studios do dawno niewidzianych poziomów. Takiego efektu nie wywołała nawet rozczarowująca seria premier z wydawnictwa. Wtedy każda z gier potrzebowała relatywnie sporo czasu, aby wyjść na zero. Prawie każda, bo The Thaumaturge do tej pory zwraca wysokie koszty produkcji.
Frostpunk 2 z kolei szybko wyszedł na zero, też dzięki sprzedaży licencji do Game Passa. Dla inwestorów to było jednak za mało. Wielu oczekiwało lepszych liczb i zaczęło sprzedawać akcje. Dzisiaj pewnie są one zbyt tanie jak na realną sytuację spółki, ale to akurat mniej istotne. Najważniejsze, że polski gamedev stracił mocną szansę na znaczącą poprawę nastrojów, czego od dawna brakuje. Nie jest tak, że Frostpunk 2 mało zarabia. On zarobi dużo, ale oczekiwania były większe. Nie tylko inwestorów, ale też samej spółki i jej pracowników, bo przy obecnej sprzedaży ciężko będzie zamknąć cele programu motywacyjnego. Chyba, że The Alters rozbije bank.
Taki to już urok branży gier. Można wydać świetną grę, szybko zwrócić ogromne koszty produkcji, a i tak dominuje pesymizm. Od hitów oczekuje się jednak więcej. Nie dlatego, że studia i wydawcy są chciwi. Dlatego, że takie gry napędzają rozwój i finansują wiele innych produkcji, które nie zarabiają. Takich w tym miesiącu mieliśmy kilka. Wrzesień był bardzo intensywny i mimo kilku dobrych gier wiele tytułów sprzedaje się słabo. Jak bardzo przeczytacie poniżej.
W tym miesiącu poprosiłem twórców kilku gier o ich komentarz do premier. Myślę, że tylko dla tej perspektywy warto przeczytać to podsumowanie.
Dane sprzedażowe pochodzą z serwisu Gamalytic. Stan na 1.10.2024.
Sprawdź również podsumowanie poprzednich miesięcy:
Zaczynamy od największej premiery, o której dużo już napisałem we wstępie. Teraz dodam kilka słów o tym, co mocno wpłynęło na sytuację Frostpunka 2. Otóż gra ma niższe od oczekiwań oceny graczy, którzy narzekają głównie na to, że 11 bit studios nie zrobiło klasycznego sequele, tylko zmieniło wiele rzeczy. Deweloper cierpi więc nie za to, że zrobił złą grę, tylko że podszedł do tego zbyt ambitnie. Moim zdaniem to kolejny dowód na to jak absurdalny i szkodliwy jest zero-jedynkowy system recenzji Steama. Zdarzają się gracze, którzy mają kilkadziesiąt godzin rozgrywki, piszą że gra jest bardzo dobra, ale liczyli na coś bliższego jedynce. Do tego negatywna ocena, która odbija się na ocenie końcowej, a także sprzedaży. Totalny absurd, którego ofiarą jest polskie studio.
Na pocieszenie przy obecnych ocenach recenzentów jest spora szansa na statuetkę na The Game Awards w kategorii Best Sim/Strategy Game. Taką nagrodę mają tylko dwa polskie studia. Pamiętacie jakie?
Oceny na Steam: 74% Sprzedaż na Steamie: 15,2 mln $ przychodu, 375 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 35 533 Platformy: PC Nasza recenzja:9,2/10
Witchfire
The Astronauts
Witchfire zadebiutował na Epic Games Store w zeszłym roku, ale z racji premiery na Steamie uwzględniłem ten tytuł w podsumowaniu. Jak wyszło? Gra pojawiła się w sklepie w poniedziałek, co mocno odbiło się na niskim peaku graczy. Każdego kolejnego dnia udawało się go jednak poprawiać. Pierwszego dnia gra była w TOP 10 steamowych bestsellerów, a w kolejnych ustabilizowała się na poziomie ok 15-20. pozycji. To akurat spory sukces. Mimo rozczarowującego początku udało się uratować sytuację. Efektu wow jednak nie ma.
Oceny na Steam: 90% Sprzedaż na Steamie: 2,5 mln $ przychodu, 78 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 5 042 Platformy: PC Naszplaytest
Sumerian Six
Artificer
GramTV przedstawia:
Gatunek taktycznych gier jest obecnie w dużym dołku, a więc dziwię się że pogrążone w problemach Artificer zdecydowało się po raz kolejny wejść na ten rynek. Nic dziwnego, że nie skończyło się najlepiej. Gra jest dobrze oceniana, ale sprzedaje się kiepsko. O komentarz do tej premiery poprosiłem Kacpra Szymczaka, CEO i dyrektora kreatywnego studia.
Jesteśmy zadowoleni z tego co osiągnęliśmy z Sumerian Six. Studio przechodziło w ostatnim czasie sporą transformację, zmianę właściciela i redukcję zespołu. Umiarkowana sprzedaż gry miesiąc po premierze nas nie zaskakuje, ponieważ oczekiwania mieliśmy realistyczne, ale jesteśmy bardzo dumni z jakości - jest to nasza najlepsza gra do tej pory. Spodziewamy się zatem długiego "ogona" sprzedażowego. Jakość Showgunners i Sumerian Six (obie gry mają oceny oscylujące wokół 95% positive na Steamie) otworzyła nam drzwi do Devolver Digital Group. Strategicznie jest to świetny rezultat oraz trampolina do jeszcze lepszych i dobrze sprzedających się gier.
Oceny na Steam: 95%
Sprzedaż na Steamie: 177 tys. $ przychodu, 6,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 269 Platformy: PC
63 Days
Destructive Creations
Nie tylko Artificer uparł się na obecnie słabo sprzedający się gatunek. To samo zrobiło Destructive Creations, którego druga z rzędu gra oferuje taki gameplay. Ponownie też liczby aktywnych graczy czy sprzedaży nie powalają na kolana. Nie rozumiem po co pchać się w ten temat, ale najwidoczniej o czymś nie wiem. Albo studia po prostu popełniają błędy. Jeśli jednak lubicie takie gry, dajcie szansę 63 Days lub Sumerian Six. Niech słaba sprzedaż nie przysłoni tego, że to bardzo jakościowe produkcje, które są mocno chwalone.
Oceny na Steam: 87% Sprzedaż na Steamie: 46 tys. $ przychodu, 2,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 202 Platformy: PC, Xbox, PlayStation
Edge of Sanity
Vixa Games
Nieco mniejsza, ale bardzo ciekawa produkcja od niewielkiego Vixa Games. Jego survival ma całkiem niezły pomysł na siebie i świetnie sprawdza się na krótkie sesje. Polecam w szczególności na Steam Deck. Ponownie ciężko mówić o sensownych wynikach sprzedaży. Sama gra jest jednak bardzo kompetentna. To tym bardziej pokazuje jak trudny jest obecnie rynek gier. Stworzenie czegoś jakościowego to zdecydowanie za mało, aby osiągnąć sukces. Mimo wszystko samo Edge of Sanity bardzo polecam.
Oceny na Steam: 80% Sprzedaż na Steamie: 44 tys. $ przychodu, 3,8 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 178 Platformy: PC, Xbox, PlayStation, Switch Nasza ocena:7,0/10
Rogue Waters
Ice Code Games
Twórcy Hard West II wracają z nową taktyczną strategią. Już trzecią od polskich twórców w tym miesiącu! Szaleństwo. Czy tym razem wyszło lepiej? Z oceną się wstrzymam, bo gra zadebiutowała ostatniego dnia września. Pierwszy dzień wygląda jednak lepiej niż w przypadku 63 Days czy Sumerian Six.
Oceny na Steam: 80% Sprzedaż na Steamie: 73 tys. $ przychodu, 3,7 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 1 109 Platformy: PC
Redaktor z ponad dziesięcioletnim stażem na Gram.pl. Zajmuję się głównie recenzjami i publicystyką. Od kilkunastu lat moją specjalizacją jest polski gamedev.
Problem Frostpunk 2 jest taki że wiele osób spodziewało się kontynuacji jedynki. Więc są niezadowoleni bo Frostpunk 2 to znacząco inna gra.
Sam kupiłem i sobie zachwalam ale mam backlog i po prostu kupiłem by grę wesprzeć ale nie mam teraz czasu by grać. Pograłem trochę i ogólnie mi się podoba.
Reszty gier nawet nie kojarzę. Może polskie gry powinny mieć jakiś swój space w internecie gdzie są promowane.
Może gram.pl powinno im poświęcić odrobinę uwagi.
Yarod
Gramowicz
01/10/2024 23:33
Ta sytuacja z Frostpunkiem jest absurdalna. FP2 to fajny naturalny rozwój jedynki. Ambitnie, fajnie, z mniejszą ilością micromanagmentu a tu ludzie nie wiem czego oczekiwali.
Potem zdziwko że studia robią odgrzewane kotlety albo remastery za pełną cenę przy podciągnięte tekstury