Rozwój technologii w przypadku laptopów ma parę torów.
Z roku na rok seria Scar od ASUS wygląda coraz lepiej, poprawiając zarówno osiągi, jak i kulturę pracy. Czemu zawdzięcza progres? Między innymi NVIDIA.
Z roku na rok seria Scar od ASUS wygląda coraz lepiej, poprawiając zarówno osiągi, jak i kulturę pracy. Czemu zawdzięcza progres? Między innymi NVIDIA.
Rozwój technologii w przypadku laptopów ma parę torów.
W kwestii mocy obliczeniowej i usprawnień ostatecznego obrazu swoje unikatowe możliwości pokazuje NVIDIA, donosząc coraz to nowsze implementacje swoich idei, okraszone rosnącą wydajnością.
Przy piątej generacji Max-Q dostajemy przede wszystkim DLSS3, który stał się już kombajnem, zawierającym w sobie nie tylko Super Resolution, ale także Optical Multi Frame Generation oraz Reflex.
To oznacza, że na wspomniane technologie można liczyć w komplecie we wszystkich tytułach z DLSS3.
Jeżeli chodzi o sposób tworzenia obrazu, tym razem korzystamy ze wsparcia czwartej generacji rdzeni Tensor i akceleratora przepływu optycznego z architektury Lovelace.
Ten ostatni analizuje dwie następujące po sobie klatki i na ich podstawie oblicza pola przepływów optycznych, kierunki i prędkości przesuwania się pikseli.
Przechwycone są więc informacje o cząsteczkach, cieniach, odbiciach czy świetle, których nie ma w standardowym silniku gry, przeliczającym jedynie wektory ruchu.
Połączenie tych dwóch rzutów pozwala na uzyskanie realistycznego efektu, w którym cień motocyklisty pozostaje na swoim miejscu.
Gdy dodamy do tego Super Resolution oraz Frame Generation AI odpowiada za rekonstrukcję ¾ pierwszej klatki i całej drugiej, co pokazuje skalę zaawansowania tej technologii.
W niektórych przypadkach dostaje się praktycznie 2x więcej klatek.
Aby w tak skomplikowanym otoczeniu utrzymać poprawną synchronizację karty graficznej i procesora, DLSS 3 zawiera w sobie NVIDIA Reflex, czyli SDK, które może zaimplementować deweloper gry, aby zwiększyć jej responsywność. Im wyższe tempo gry, tym taki ruch bardziej wskazany.
W przypadku scenariuszy o wyższym obciążeniu karty, Reflex pozwala procesorowi na rozpoczęcie przesyłania danych do karty na moment przed ukończeniem poprzedniej klatki, co eliminuje kolejkę renderowania.
Reflex redukuje też obciążenie procesora, pozwalając grom na odczyty z ruchu myszy w ostatnim możliwym momencie.
Oprócz tego dostajemy niskonapięciową pamięć GDDR6, która składa się na lepszą efektywność prądową GPU. Karta graficzna może też dynamicznie przełączać się na nowe, bardziej energooszczędne stany pamięci.
Z poprzednich generacji Max-Q pozostał między innymi udany Battery Boost, który steruje całą platforma za pośrednictwem AI podczas pracy na baterii, optymalizując użycie podzespołów czy nawet częstotliwość renderowania klatek.
Mamy też WhisperMode, któremu zadaje się utrzymanie określonego stanu głośności, po czym przekłada się na algorytmy AI jego realizację. Komputer modyfikuje znacznie swoje możliwości, jednak pozostaje w bezpiecznych granicach.
Za samą integracją chipów, kryjących owe udoskonalenia, w tym przypadku stoi ASUS, ukazując dla przykładu najlepsze praktyki przy projektowaniu układów chłodzenia czy selekcjonowaniu matryc pod swoje projekty.
W tym materiale opiszę dla Ciebie parę smaczków, które pokazują w akcji zarówno technologie NVIDIA, jak i unikalne podejście ASUS.
Seria ROG Strix Scar od ASUS stawiała sobie zawsze wysoko poprzeczkę, jeżeli chodzi o techniczne rozwiązania. Nic więc dziwnego, że na cel w przypadku przenośnego sprzętu wzięto sobie między innymi ciszę działania.
W końcu im lepiej będą przemyślane walory akustyczne, tym użytkownicy będą bardziej zadowoleni z pracy komputera już od pierwszego uruchomienia. Takie początkowe wrażenia są bardzo cenne, bo nie raz ludzie oddają laptopy po usłyszeniu ich nagminnego szumienia.
W przypadku omawianych modeli zadbano nawet o możliwość bezgłośnej pracy, podczas której wentylatory nie obracają się wcale, a za rozproszenie ciepła odpowiadają radiatory i otoczenie.
Przy serii ROG Strix Scar można więc zauważyć dwa obszary, z których składa się rozwój układu chłodzenia.
W pierwszym obszarze ASUS skupia się na wspomnianych odbieraniu ciepła z komponentów i rozpraszaniem go. To na tym etapie podjęto decyzję o zastosowaniu ciekłego metalu zamiast standardowej pasty termoprzewodzącej.
Oprócz tego mamy do czynienia z naprawdę dużą komorą parową oraz radiatorem, ciągnącym się po pełnej szerokości laptopa. Jego gęste ułożenie żeberek zwiększa powierzchnię do oddawania ciepła z 7 rurek cieplnych, ciągnących się przez CPU, GPU, VRAM i VRM.
Otwory wentylacyjne w Strixach Scar są praktycznie z każdej strony, by ciepłe powietrze miało swobodną drogę ujścia. Te wlotowe zostały nawet wyposażone w filtr przeciwpyłowy, co jest oczekiwanym ruchem. Same wentylatory mają też nowe tunele przeciwpyłowe, które dodatkowo chronią je przed zanieczyszczeniami.
Zastosowanie Arc Flow zwiększyło też odczuwalnie przepływ powietrza przez układ. Możemy to zawdzięczać między innymi specjalnym nasadkom łopatek, wykorzystującym falowany wzór, by kierować powietrze wokół wentylatora. Konstrukcja antyrezonansowa ma działać na zasadzie przechylających się w locie piór ptaka, które wygaszają turbulencje.
Kiedy połączy się trzy takie jednostki, jak w przypadku technologii Tri-Fan ze Scar, otrzymuje się lepszy wewnętrzny przepływ powietrza przez obudowę oraz wyższą kulturę pracy.
Drugim obszarem jest oprogramowanie, które steruje zachowaniem chłodzenia i dopasowuje jego parametry sytuacyjnie w zależności od uruchomionej aplikacji i jej zapotrzebowania.
Wydaje mi się, że automatyczne profile scenariuszy mają największy wpływ na codzienność z laptopem, bo dbają o jego możliwie najcichsze działanie. Ograniczenie konieczności grzebania w opcjach jest zawsze mile widziane, a dzięki świetnym rozwiązaniom ROG Intelligent Cooling, które łączą w sobie opisane powyżej technologie, dostajemy z automatu najlepsze parametry pracy.
Podobnie pozytywny odbiór towarzyszył będzie korzystaniu z 240-hercowej matrycy QHD z G-SYNC, która w wersji 16-calowej mini LED może pochwalić się jasnością na poziomie 1100 nit. Nebula Display od ASUS jest napędzana przez Dolby Vision dla uzyskania bogatszych barw i dynamiki.
Jakość reprodukcji kolorów w serii Strix Scar jest walidowana przez PANTONE, co daje nam pewność, że na ekranie spełnia się obiecane, 100-procentowe pokrycie gamutu DCI-P3.
Wybierając ROG Nebula w komputerach ASUS nie trzeba więc specjalnie wertować specyfikacji, bo mamy pewność, że zaimplementowano ekran najwyższej jakości.
Idealna reprezentacja barw ma kluczowe znaczenie dla tworzenia wideo, grafik czy modeli, co wraz z mocnym RTXem, obsługującym standard AV1 i sterowniki Studio, wskazuje niszę dla tej jednostki.
W tym miejscu warto też wspomnieć o przełączniku MUX, który pozwala na skrócenie drogi sygnału do notebookowego ekranu z karty graficznej NVIDIA. Standardowo obraz trafia z dedykowanego GPU do karty zintegrowanej w procesor, a potem dopiero na ekran. Taki ruch ma zmniejszać pobór prądu.
Po uruchomieniu MUX droga jest bezpośrednia, co ogranicza opóźnienie i zwiększa wydajność nawet o 10%.
Jeżeli chodzi o dźwięk, do jego produkcji ROG Strix Scar korzysta z czterech głośników. Pary wysoko i nisko tonowe, napędzone przez Smart Amp, mają ze wsparciem Dolby Atmos budować bogatą scenę i nawet trzykrotnie mocniejszy bas od poprzedników.
Oprócz tego do dyspozycji mamy Two-Way AI Noise Cancelling, czyli system do usuwania szumów zarówno z naszego mikrofonu, jak i wszelkich strumieni przychodzących.
Ustawienia inteligentnego wyciszania mogą być indywidualne dla każdej aplikacji, co pozwala na utrzymanie czystości ścieżek podczas grania z voice-chat.
Można śmiało powiedzieć, że seria Strix Scar od ASUS oferuje ciekawe rozwiązania autorskie, których suma składa się na przemyślany, praktyczny i dobrze wykonany sprzęt, mogący służyć zarówno w pracy, jak i po godzinach. Wystarczy zmienić sterownik na Game Ready by stabilność z programów profesjonalnych w Studio otrzymać w grach komputerowych wraz ze wsparciem od pierwszego dnia.
Tekst marketingowy
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!