Od dywidend do przeglądu opcji strategicznych. Rośnie rozwarstwienie polskiego gamedevu

Mateusz Mucharzewski
2024/06/26 14:00
0
0

Jedni wypłacają akcjonariuszom miliony, inni ogłaszają, że szukają sposobu na przetrwanie. Kryzys potęguje to, że polski gamedev idzie dwoma ścieżkami.

Od dywidend do przeglądu opcji strategicznych. Rośnie rozwarstwienie polskiego gamedevu

Oczywiście jest to pewne uproszczenie, bo przy około 500 studiach deweloperskich w kraju różnych sytuacji jest bardzo dużo. Możemy jednak zauważyć, że pojawiają się dwie wyraziste i skrajne ścieżki. O ile pierwsza jest dosyć oczywista, tak druga to konsekwencja obecnej, trudnej sytuacji. To też pokazuje jak studia wykorzystały ostatni dobry okres. Jedni są bezpieczni, inni wpakowali się w poważne tarapaty.

Zacznijmy od przyjemniejszego tematu, czyli dywidend. W tym roku 11 polskich spółek giełdowych z branży gier wideo zdecydowało się na wypłacenie jej. Oznacza to przekazanie całego lub części zysku za zeszły rok akcjonariuszom. Świadczy to o stabilnej sytuacji finansowej, dużych rezerwach i dobrych perspektywach na przyszłość. Robią to tylko ci którzy wiedzą, że pieniędzy im nie zabraknie - nie tylko na bieżącą działalność, ale i inwestycje. Oczywiście nadal toczy się dyskusja czy w tej branży dywidenda jest właściwym rozwiązaniem. Są tacy prezesi, którzy uważają że zyski powinny być refinansowane. Inna sprawa, że to też ma swoje granice. Inwestować trzeba umieć, a wpakowanie się w zbyt dużą liczbę tematów wcale nie musi być rozsądne. Często więc lepiej wypłacić pieniądze akcjonariuszom, bo od tego też jest biznes - generować zyski dla jego właściciela.

GramTV przedstawia:

W tym roku wartość dywidend wynosi 275 mln złotych. O żadnych rekordach nie ma jednak mowy. Najlepszy był 2021 roku, w którym tylko CD Projekt wypłacił swoim udziałowcom pół miliarda złotych z zysku wypracowanego głównie przez Cyberpunka 2077. Obecnie numerem jeden jeśli chodzi o kwotę wypłaty jest PlayWay, który od debiutu giełdowego co roku realizuje coraz większą dywidendę. Najnowsza wyniesie aż 144 mln złotych. Widać, że polityka oparta na wielu spółkach i projektach, ogromnej dywersyfikacji oraz stałej kontroli kosztów przynosi efekty. Pamiętajmy też, że finalnie najwięcej zarabiają pojedyncze hity, głównie serie Car Mechanic Simulator oraz House Flipper, a także Contraband Police. Na drugim miejscu mamy CD Projekt, który wypłaci klasyczne dla siebie 100 mln złotych. Łącznie od giełdowego debiutu krajowy gigant przekazał akcjonariuszom miliard złotych! Sytuacja finansowa spółki jest świetna, zapasy duże, a zyski ostatnio (głównie dzięki dodatkowi Phantom Liberty) zwiększyły się. Wszystkie potrzeby finansowe będą więc zagospodarowane.

Jak można się domyślać, pozostałe spółki wypłacają relatywnie małe sumy. 9,1 mln zł przekaże akcjonariuszom Creepy Jar, którego wyniki finansowe pogarszają się, ale nadal Green Hell zarabia wystarczająco dużo, aby było czym się podzielić. 6 mln zł wypłaci inna spółka znana z survivali, czyli Render Cube. Z kolei na 4,7 mln zł mogą liczyć udziałowcy Boombit, studia działającego na rynku gier mobilnych. Cała reszta to “grosze”. Big Cheese, Ultimate Games, Frozen Way, Forever Entertainment, Console Labs oraz Games Operators łącznie wypłacą 11 mln złotych. Każdy z tych deweloperów liczy, że najbliższe premiery utrzymają stabilną sytuację finansową. Warto też zauważyć, że większość z tych firm w przeszłości wypłacała więcej.

Należy pamiętać, że dywidenda nie jest jedyną formą dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Innym jest tzw. buyback, czyli skup akcji własnych. Polega to na kupowaniu na rynku własnych udziałów celem ich umorzenia. To sprawia, że akcji jest mniej, a więc rośnie ich wartość. Można dywagować co jest korzystniejsze dla akcjonariuszy, ale to nie jest temat na portal o grach. Nas interesuje to, że taką formę wykorzystania zysku realizuje kilku deweloperów. Pominę drobnicę (np. QubicGames) i skupię się na dużych. W tym roku na takie działanie zdecydowały się głównie spółki znane z rynku mobilnego. Po latach płacenia dywidendy na skup akcji zdecydowało się Ten Square Games, które przeznaczy na to 115 mln zł. Huuuge Games z kolei wydało 70 mln dolarów. “Drobne” na skup przeznaczył też Artifex Mundi. Znana z gier HOPA spółka znacząco poprawia wyniki finansowe i zdecydowała o tym, aby małą część zeszłorocznego zysku (4 mln zł) przeznaczyć na skup akcji.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!