Od premiery GTA V minęło aż 10 lat. Jak w tym czasie zmieniło się legendarne studio? Czy roszady wpłyną na “szóstkę”?
Od premiery GTA V minęło aż 10 lat. Jak w tym czasie zmieniło się legendarne studio? Czy roszady wpłyną na “szóstkę”?
W branży gier największe marki mają studia, ale to jednak ludzie decydują o tym jaki poziom prezentują kolejne gry. Ci z kolei mają w zwyczaju zmieniać miejsce zatrudnienia. To potrafi prowadzić do sporych różnic między kolejnymi grami. W szczególności warto na to zwrócić uwagę kiedy przerwy między premierami są wieloletnie. Tak jest w przypadku Rockstar Games, które ostatnie GTA wydało ponad 10 lat temu. Po drodze (2018 rok) mieliśmy jeszcze debiut Red Dead Redemption 2. Średnio więc nowa produkcja co 5 lat. To wystarczająco dużo, aby w studiu zaszły spore zmiany.
W związku z ostatnią zapowiedzią GTA VI postanowiłem bliżej przyjrzeć się temu jak zmienił się Rockstar Games od premiery GTA V. Przeanalizowałem napisy końcowe kilku ostatnich gier i prawdopodobnie najbardziej aktualne źródło wiedzy o bieżącym zatrudnieniu, czyli profile na LinkedIn. Wnioski są… ciekawe. Jak wpłynie to na GTA VI, tego już niestety nie wiem. Mimo wszystko warto poznać szczegóły.
Rockstar Games jest ciekawą firmą. Nie wiem czy to kwestia dużych pieniędzy, jeszcze większych ambicji czy może wyjątkowo korzystnej kultury pracy. W każdym razie efektem jest to, że czołowi pracownicy potrafili tam pracować nawet kilkanaście lat. Czas przeszły użyłem nie bez powodu. Grand Theft Auto ma kilku ojców i niestety wielu z nich już w Rockstar Games nie pracuje. Co gorsza, odejścia miały miejsce w ostatnich kilku latach. Zacznijmy od tego, który jako pierwszy opuścił firmę. Leslie Benzies to nazwisko, które nie każdy gracz kojarzy. To jednak prawdziwa legenda branży i być może nawet najbardziej utytułowany twórca w historii. On pieczę nad GTA przejął przy okazji trójki. Jako producent i szef studia Rockstar North odpowiadał za sukcesy tej serii. Znany jest też jego udział w produkcji Red Dead Redemption, które w pewnym momencie wręcz uratował. Szkot jest również pomysłodawcą GTA Online. Przed laty pomysł ten nie cieszył się dużym uznaniem wśród zarządzających firmą braci Houserów, ale mimo wszystko udało się ich przekonać.
Benzies ostatecznie odszedł z Rockstar Games w 2016 roku w atmosferze skandalu. Wcześniej przez aż dwa lata był na urlopie sabatowym (pojęcie na razie mało popularne w Polsce). W mediach dużo mówiło się o jego konflikcie z Houserami, który miał dotyczyć wypłaty ogromnych zysków generowanych przez GTA V. Wszystko skończyło się pozwem sądowym przeciwko Take-Two Interactive. Obecnie Benzies prowadzi własne studio Build A Rocket Boy, które pracuje nad enigmatyczną grą Everywhere. Bez jego udziału Rockstar Games stworzył genialne Red Dead Redemption 2.
Kolejna ważna postać, która zdążyła już opuścić Rockstar Games to Dan Houser, młodszy z braci zarządzających Rockstar Games. Jego rola to nie tylko kierowanie firmą, ale przede wszystkim pisanie scenariuszy. W tej roli występował nie tylko przy Red Dead Redemption 2 i GTA V, ale też GTA IV, San Andreas i Vice City. Firmę opuścił w 2020 roku i założył nowe studio Absurd Ventures. Na razie nie ujawnił nad czym konkretnie pracuje. Z perspektywy GTA VI może to być duża strata, tym bardziej że Houser zabrał do swojej nowej ekipy innego kluczowego scenarzystę. W sierpniu tego roku po 16 latach firmę opuścił Michael Unsworth, który pracował przy wielu wcześniejszych odsłonach gangsterskiego cyklu, chociaż nigdy był wymieniany w napisach końcowych jako jeden z głównych pisarzy. Co innego Red Dead Redemption 2, przy którym pełnił kluczową funkcję. On też odebrał statuetkę The Game Awards za najlepszą narrację.
Benzies i Houser to nie jedyni weterani, którzy w ostatnim czasie odeszli z Rockstar Games. Trzecią osobą jaką należy wymienić jest Imran Sarwar, który w studiu spędził 17 lat. Pracodawcę zmienił pod koniec 2019 roku. Już jako vice president of game design w Warner Bros. Interactive przez około półtorej roku pracował między innymi przy Hogwarts Legacy czy MultiVersus. W Rockstar Games zaczynał jako projektant misji do Vice City i San Andreas, a kończył jako dyrektor designu w czasach GTA Online i Red Dead Redemption 2. Nie jest to może najbardziej znane nazwisko, ale bez wątpienia mówimy o weteranie z ogromnymi zasługami.
Na koniec wyliczanki kluczowych, byłych pracowników należy wymienić dwóch dyrektorów technicznych, którzy przy GTA pracowali od trzeciej części. Pierwszy to Obbe Vermeij, który na stanowisku pracował do czasu czwórki. Z Rockstar Games odszedł dość dawno, bo w 2009 roku. Później założył nawet bloga, na którym opowiadał o kulisach pracy przy tych grach. Niektóre w tamtym czasie miały nawet 20 lat na karku. Mimo wszystko Rockstar Games wysłał grzecznego, prawniczego maila do Vermeiji z prośbą o zaprzestanie. Jak widać dla studia jego tajemnice są święte. Druga postać to Adam Fowler, który pożegnał się z Rockstar North w 2014 roku, już po GTA V.
Przechodzimy do bardziej pozytywnych informacji, a więc ludzi jacy pozostali w Rockstar Games. Na szczęście tutaj nie brakuje dobrych informacji. Przede wszystkim na stanowisku pozostał starszy z braci Houserów - Sam. Jest on jednym z głównych założycieli firmy oraz jej wieloletnim prezesem. Trudno jednak powiedzieć jak duży ma on wpływ na kształt gier. Co innego kierunek jakim podąża Rockstar Games.
Inną legendą GTA jest Aaron Garbut. To jest postać, o której niedawno było dosyć głośno. Przed zapowiedzią GTA VI mieliśmy sporo wycieków. Autorem jednego z nich miał być kolega syna Aarona Garbuta. Media opisywały go jako pracownik Rockstar Games lub manager. Prawda jest taka, że mówimy o legendarnym deweloperze, wręcz numerze trzy dla serii GTA zaraz po Leslie Benziesie i Danie Houserze. To on zawsze pełnił rolę dyrektora artystycznego, a po odejściu Szkota zajął funkcję szefa studia Rockstar North, a więc najważniejszego dla całej spółki.
W starych częściach GTA za scenariusz odpowiadał Dan Houser i James Worrall. Od GTA IV kluczową rolę pełnił też Rupert Humphries. Oprócz czwórki i piątki w portfolio ma także Red Dead Redemption 2. On w Rockstar Games jest nadal i pełni rolę senior vice president of narrative. Na nim prawdopodobnie będzie spoczywać odpowiedzialność za dostarczenie świetnej historii do GTA VI. Szkoda tylko, że jego współpracownicy z czasów RDR 2, czyli Houser i Unsworth, już w studiu nie pracują.