Zaczynamy nowy cykl, w którym otrzymacie comiesięczne podsumowanie tego co działo się w polskiej branży. Na poziomie, którego nie znajdziecie nigdzie indziej.
Na łamach Gram.pl zawsze mogliście przeczytać wiele tekstów o polskiej branży gier wideo. Nigdy jednak nie tworzyliśmy formalnego, regularnego podsumowania tego co dzieje się na krajowym rynku. Do teraz. Z przyjemnością oddaję w Wasze ręce pierwszy tego typu tekst. Co w nim znajdziecie? W Polsce dzieje się bardzo dużo, a więc podsumowanie podzieliłem na kilka segmentów. Na początku krótki wstęp, w którym dowiecie się o najważniejszych wydarzeniach. Później polecam skorzystać ze spisu treści na górze artykułu, z którego szybko przeniesiecie się do rozwinięcia najważniejszych kwestii.
Informacji jest bardzo dużo i w zdecydowanej większości nie były one publikowane w formie pojedynczych newsów. Jeśli więc ktoś regularnie czyta Gram.pl, w tym podsumowaniu i tak znajdzie mnóstwo informacji pokazujących w jakim kierunku zmierza polski gamedev. Z racji tego, że to pierwszy taki artykuł, dajcie znać w komentarzach jak podoba Wam się formuła.
Pigułka informacyjna
Jaki to był miesiąc dla polskiej branży? Na pewno intensywny, głównie na poziomie tematów biznesowych, które w przyszłości będą mocno oddziaływać na sytuację deweloperów. Zacznijmy od tego, że właśnie zaczął się sezon na publikowanie wyników finansowych za cały 2022 rok. Bez zaskoczenia liczby nie powalają na kolana. Poprzedni rok nie był szczególnie udany. Znaleźli się jednak tacy, którzy mają się czym pochwalić.
GramTV przedstawia:
Zdecydowanie największym wygranym miesiąca był PlayWay, głównie za sprawą bardzo udanej premiery Contraband Police. W dalszej części podsumowania dokładnie opiszę jaka jest skala sukcesu. Odmienne nastroje panują w Huuuge Games, jednej z największych spółek w kraju. Deweloperowi bardzo zaszkodził upadek pewnego banku. Pracę musiało też stracić część osób. Bez dobrych wieści również z CD Projektu, który boryka się z komplikacjami związanymi z grą tworzoną przez The Molasses Flood. Z kolei People Can Fly złapało finansowy oddech dzięki współpracy z wydawcą odpowiedzialnym m.in. za PUBG i The Callisto Protocol.
W marcu mieliśmy też sporo ciekawych umów, związanych z takimi spółkami jak Carbon Studio, SimFabric, Ultimate Games czy PlayWay. W szczególności ten pierwszy temat wydaje się bardzo interesujący i może sprawić, że pewna dosyć popularna gra trafi do Polski. Pewności jednak nie ma. Ważnym tematem jest też współpraca polskich studiów z Chinami i Koreą.
Na koniec warto wspomnieć o wydarzeniach branżowych, które miały miejsce w marcu. Kilka dni temu odbyła się kolejna edycja Future Games Show, na której klasycznie zobaczyliśmy kilka mocnych, polskich gier. Swój pokaz miał też francuski Nacon. Najważniejszym wydarzeniem było jednak GDC, na które przylecieli deweloperzy z całego świata. Polskich akcentów nie brakowało.