Crysis: zbrojownia i park maszynowy

Broń. Mnóstwo broni

Broń. Mnóstwo broni

 Broń. Mnóstwo broni , Crysis: zbrojownia i park maszynowy

To jest zdecydowanie to, co tygryski lubią najbardziej, i przy okazji jedna z przyczyn, dla których kupują nowe gry. Szczególnie wszelakiej maści tytuły należące do gatunku First Person Shooter. Są wśród nich takie, w których wybór różnorakich pukawek jest większy niż w przeciętnym teksańskim sklepie z bronią. Są również takie, w przypadku których słychać głosy niezadowolenia, ogólne marudzenie i narzekania: „Bo jak to tak, tylko -naście rodzajów broni? Skandal! Zdrada! Spisek!”. Z drugiej strony, powstają jednak gry, gdzie dostępnych gnatów nie ma zbyt wiele, a mimo to do rzadkości należą krzyki w rodzaju przytoczonych powyżej. Tak było na przykład z wspominanym już przez nas Far Cry. Podobnie ma się sprawa z jego następcą, czyli długo wyczekiwanym Crysis.

Za chwilę zaprezentujemy krótki przegląd dostępnych w grze broni wraz z ich krótką charakterystyką oraz możliwościami modyfikacji, jakie oferuje nam ten tytuł. Musimy przyznać, że naszym zdaniem to naprawdę świetny pomysł. Po cóż implementować bowiem w rozgrywce dziesiątki giwer, których i tak w większości przypadków nigdy nie użyjemy, skoro te już posiadane będziemy mogli – zależnie od sytuacji – przystosować idealnie do własnych potrzeb. Zaczniemy zresztą właśnie od modyfikacji, gdyż odpowiednie ich wykorzystanie stanowi klucz do sukcesu. Każda z broni posiada własne menu wyboru, dzięki któremu – i pod warunkiem wcześniejszego zdobycia właściwego upgrade’u – możemy w dowolny sposób skonfigurować praktycznie każdego dostępnego gnata.

Modyfikacje

Celownik przeziernikowy – montowany na górnej szynie broni – znacznie zwiększa precyzję ognia, gdyż dzięki wyświetlanej czerwonej kropce pozwala na dużo łatwiejsze niż w przypadku normalnych przyrządów celowniczych namierzenie bądź też śledzenie pozostającego w ruchu wroga. Najbardziej przydatny w walce na krótki i średni dystans. Celownik szturmowy – taktyczny celownik optyczny przeznaczony do broni szturmowej. Daje średnie powiększenie, często jednak wystarczające, aby skutecznie prowadzić selektywny ogień na średnie odległości. Celownik snajperski – najbardziej zaawansowana forma celownika optycznego dostępna w grze. Dzięki dwóm poziomom zbliżenia i automatycznemu dalmierzowi wprost idealny do likwidacji nawet najbardziej oddalonych celów. Celownik laserowy – emiter wiązki laserowej, pozwalającej na bardzo precyzyjne namierzenie celu, zwłaszcza przy małych i średnich odległościach. Jego wadę stanowi jednak widoczny dla wroga promień, ułatwiający wykrycie strzelca. Latarka – podczepiana pod bronią latarka, której należy używać z dużą ostrożnością – jej światło jest widoczne dla przeciwnika z bardzo dużej odległości. Tłumik – podstawowy gadżet dla każdego miłośnika cichej eliminacji wroga – skutecznie tłumi dźwięk i ogień wystrzału. Jego wada to ograniczenie siły pocisku. Nasadka taktyczna – wyrzutnia osłabiających przeciwnika strzałek, zawierająca nieograniczony zapas amunicji. Coś dla lubiących długie podchody. Granatnik – idealny do eliminacji dużych skupisk nieprzyjaciela. Po zamontowaniu w pełni zintegrowany z bronią i uruchamiany jako dodatkowy tryb prowadzenia ognia. Pistolety, strzelby, karabiny

Bauer 1980 SOCOM Pistol – podstawowa broń boczna w grze. Zazwyczaj bardzo niedoceniany i mało przydatny, ale w Crysis pistolet – a w zasadzie ich para, gdyż po zdobyciu drugiego możemy używać dwu jednocześnie – potrafi być bronią niezwykle użyteczną, szczególnie na początku rozgrywki. Dzięki zastosowaniu tłumika staje się praktycznie bezgłośny, zaś dodanie celownika laserowego sprawia, iż okazuje się niezwykle groźną bronią w rękach osoby umiejącej odpowiednio wykorzystać maskujące zdolności nano-skafandra. Magazynek mieści 20 sztuk amunicji.

SCAR (SOF Combat Assault Rifle) – podstawowy karabin szturmowy armii amerykańskiej. Charakteryzuje się dużą siłą ognia i stosunkowo małym odrzutem, co w znacznym stopniu ułatwia prowadzenie ostrzału w trybie full auto. Posiada możliwość zmiany trybu ognia oraz zastosowania amunicji typu HE (high explosive). Konstrukcja pozwala na zastosowanie wszystkich rodzajów modyfikacji, czyniąc z niego broń niezwykle uniwersalną. Magazynek mieści 40 pocisków.

FY-71 - koreański karabin szturmowy, będący nowoczesnym rozwinięciem koncepcji AK-74. Charakteryzuje się przeciętną siłą ognia, lecz nieco większym niż w przypadku SCAR odrzutem. Równie podatny na wszelkie modyfikacje, często staje się naszą podstawową bronią ze względu na dużą dostępność amunicji na terenach opanowanych przez wroga. Standardowy magazynek mieści 30 sztuk amunicji.

MPX8 – pistolet maszynowy będący bezpośrednim następcą MP7. Broń bardzo lekka i precyzyjna, cechująca się mniejszymi niż karabiny szturmowe obrażeniami, które jednak rekompensuje dużą szybkostrzelnością: 50-pociskowy magazynek można opróżnić w kilka sekund. Rzadko używana ze względu na duże zużycie amunicji i stosunkowo małą jej ilość w obozach wroga.

Combat Shotgun – niekwestionowany król zamkniętych przestrzeni. Niesamowita siła ognia jest w stanie zatrzymać w miejscu rozpędzonego byka. Niestety, broń posiada jedynie tryb ognia pojedynczego, dodatkowo niską szybkostrzelność (konieczność przeładowywania) oraz niewielki magazynek mieszczący zaledwie osiem nabojów. Najlepsza broń palna do walki w zwarciu i na małe odległości. Duży rozrzut sprawia, iż okazuje się praktycznie nieprzydatny przy próbach eliminacji przeciwnika z dużego dystansu.

DSG1 – karabin wyborowy, czyli popularna snajperka. Doskonała zabawka dla wszystkich lubiących oczyszczać sobie podejście pod nieprzyjacielskie stanowiska – z jej pomocą „wyjmowanie” wrogich snajperów i obsługi broni ciężkiej to czysta przyjemność. Olbrzymia siła pocisku jest w stanie przebić nawet kamizelki kuloodporne i lżejsze pancerze. Jedynymi wadami są olbrzymi hałas towarzyszący oddaniu strzału oraz relatywnie trudna do zdobycia na polu walki amunicja. Używana z rozsądkiem, pozwala nam jednak w znacznym stopniu ułatwić wykonanie zadania.

GK8 - karabin Gaussa, będący najnowszym dzieckiem przemysłu zbrojeniowego. Ta futurystyczna broń wykorzystuje akcelerację elektromagnetyczną do nadania pociskowi pędu bliskiego ośmiokrotnej prędkości dźwięku. Uzyskana w ten sposób przy trafieniu energia wręcz rozrywa przeciwnika. Idealna zarówno do szybkiego i skutecznego oczyszczania pomieszczeń, jak i doskonale sprawdzająca się – zaopatrzona w celownik optyczny – w roli snajperki. Bron ciężka, granaty, materiały wybuchowe

XM214 Hurricane - ośmiolufowe działko automatyczne w systemie Gatlinga zdolne w krótkim czasie opróżnić potężny, 500 nabojowy magazynek. Ze względu na ciężar, broń możliwa do przenoszenia i używania jedynie przez żołnierzy odzianych w nano-skafandry. Olbrzymia szybkostrzelność i moc działka pozwala na niszczenie całych połaci lasu.

Wyrzutnia rakiet - ciężka i nieporęczna, ograniczająca ruchy, zaopatrzona w zintegrowany celownik optyczny broń przeciwpancerna. Niezwykle przydatna przy niszczeniu wszelakich pojazdów i niezbędna, jeśli na naszej drodze staną czołgi przeciwnika lub śmigłowce bojowe. Jej największą wadą jest swoista „jednorazowość” – po wystrzeleniu wszystkich trzech rakiet z zasobnika, nie nadaje się ona do ponownego użycia.

Shi Ten - ciężki karabin maszynowy, który obsługiwany może być jedynie na stacjonarnych stanowiskach lub po zamontowaniu go na pojeździe czy łodzi. Bardzo często spotykany w strategicznych punktach umocnień przeciwnika, idealny do prowadzenia ognia zaporowego i niszczenia słabiej opancerzonych celów, takich jak pojazdy terenowe, czy uzbrojone łodzie patrolowe. Zwykle posiada tak duży zapas amunicji, że nie należy się o nią martwić.

GramTV przedstawia:

Granat odłamkowy M61 - podstawowy typ granatu, nadający się idealnie do likwidowania dużych skupisk żołnierzy wroga. Zabija wszystkich w promieniu pięciu metrów od miejsca wybuchu, raniąc odłamkami ludzi w promieniu kolejnych piętnastu.

Granat błyskowy M84 - w wyniku bardzo głośnej eksplozji generuje niezwykle silne, oślepiające światło, dzięki czemu jest w stanie czasowo ogłuszyć i oślepić znajdujących się w polu rażenia przeciwników. Bardzo przydatny przy wkraczaniu do niezbadanych wcześniej pomieszczeń.

Granat dymny AN-M8 - rzecz niezbędna w czasie prób szybkiego przegrupowania się na z góry upatrzone pozycje (nie mylić z ucieczką!) i wywabianiu wroga z budynków. Po wybuchu generuje dużą ilość gęstego dymu, skutecznie utrudniającego przeciwnikowi orientację.

C4 - wyposażony w zdalny zapalnik ładunek wybuchowy zdolny do zniszczenia dowolnego pojazdu czy większości budynków. Po umieszczeniu go na przeznaczonym do wysadzenia obiekcie, należy oddalić się na bezpieczną odległość, a następnie za pomocą radiowego zapalnika zdetonować ładunek. Efekt gwarantowany. Pojazdy

HMLTV-998 Bulldog - bardzo uniwersalny i wytrzymały pojazd, zdolny do poruszania się z dużą prędkością po każdym niemalże terenie. Jednak z podstawowych jednostek sił szybkiego reagowania – patrol w Bulldogu jest w stanie w krótkim czasie dotrzeć do niemalże każdego punktu. Dodatkowe uzbrojenie w postaci ciężkiego karabinu maszynowy sprawia, iż nawet w rękach jednej osoby potrafi stać się siejącym zniszczenie wśród piechoty wroga, ruchomym stanowiskiem ogniowym.

Pick-up - cywilna półciężarówka, która ze względu na wysokie zawieszenie i stosunkowo mocny silnik, potrafi być przydatna w szybkim przemieszczaniu się po polnych drogach i bezdrożach. Niestety, stosunkowo mała masa i duża wysokość pojazdu sprawiają, iż podczas szalonego rajdu po wertepach potrafi spłatać kierowcy niemiłą niespodziankę. Tym bardziej, iż pod względem wytrzymałości na uszkodzenia daleko jej do Bulldoga.

Ciężarówka - powolny, choć doskonale radzący sobie w terenie pojazd transportowy, dodatkowo uzbrojony w zamontowany na dachu kabiny ciężki karabin maszynowy. Dla celów związanych z realizacją misji mało przydatny, jednak... w krytycznych sytuacjach wprost idealny (ze względu na sporą wytrzymałość i masę) do przebijania się przez zastępy wroga, czy wszelakie blokady.

Łódź patrolowa - olbrzymi ponton zaopatrzony w dwa mocne silniki i uzbrojony w zamontowany w dziobowej sekcji karabin maszynowy, z reguły zintegrowany z urządzeniami sterującymi. Zdolny osiągnąć duże prędkości, należy jednak pamiętać wtedy o znacznym spadku zdolności manewrowych. Ulubiony pojazd wodnych patroli przeciwnika i przez wyjątkowe wszędobylstwo, jeden z pierwszych celów do eliminacji.

VTOL (vertical takeoffs and landings) - pojazd latający pionowego startu i lądowania, będący podstawową jednostką transportową i wsparcia pola walki w siłach amerykańskich. Możliwość uzbrojenia w zamontowane na dziobie różnorodne systemy działek oraz podwieszane rakiety i pociski czyni z niego - w połączeniu z dużą prędkością i możliwościami manewrowymi – niezwykle uniwersalną i niebezpieczną dla przeciwnika konstrukcję.

C-18A Skylord - to zaś potężna maszyna transportowa amerykańskich sił powietrznych, wykorzystywana ze względu na olbrzymi zasięg w wielu operacjach specjalnych. I na jej to pokładzie właśnie zaczyna się również przygoda z Crysis.

Pojazdów i broni przewijających się przez grę jest oczywiście trochę więcej. Uznaliśmy jednak, iż pisanie o nich wszystkich mogłoby być przez niektórych potraktowane jako zbytni spoiler, tak więc... całą resztę musicie zobaczyć już sami. Powodzenia!

Komentarze
19
Usunięty
Usunięty
23/11/2007 09:46

A ja gram od 14.11 ;P

Usunięty
Usunięty
18/11/2007 20:59

Fajne branie, i świetne jest również ich modyfikowanie. Spadam napawać się demem :D

Usunięty
Usunięty
17/11/2007 15:11

Właśnie tak wyobrazałem sobie w przyszłości strasznie ograniczonego pod względem uzbrojenia i pojazdów Far Cry-a no i w końcu się doczekałem.




Trwa Wczytywanie