Dotychczas produkcje o tajnych agentach wywodziły się z gatunku skradenek, ewentualnie pierwszo- lub trzecioosobowych gier akcji. Tym razem nadchodzi jednak pewna odmienność, a to za sprawą tworzonego w studiu Obsidian RPG-a Alpha Protocol.
Gracz wcieli się w szpiega Michaela Thortona, którego przygody będą podobne do tych, doświadczanych przez jego kolegę po fachu, Jamesa Bonda. Akcja gry rozpocznie się w momencie, gdy niedoświadczony jeszcze Thorton popełni błąd podczas jednej ze swoich misji, skutkiem czego sytuacja stanie się zgoła dramatyczna.
Jak to zazwyczaj bywa w RPG-ach, jednym z najważniejszych elementów rozgrywki będzie dialog z innymi postaciami. Programiści studia Obsidian w tej sferze wzorują się na twórcach gry Mass Effect z BioWare'u. System rozmów ma być nawet bardziej rozbudowany - przed nawiązaniem konwersacji gracz zdecyduje, w jakim tonie ma być ona utrzymana. Michael będzie mógł więc przybrać pozę zniecierpliwionego, zdenerwowanego czy czarującego człowieka.
Ekipa studia Obsidian zapowiada też brak klas postaci. Zamiast tego główny bohater będzie dysponował dziesięcioma złożonymi umiejętnościami, które rozwinie w trakcie rozgrywki. Nowy projekt twórców takich gier, jak Knights of the Old Republic II czy Neverwinter Nights 2 robiony jest dla firmy SEGA. Ma on ukazać się wiosną przyszłego roku na platformach PC, X360 i PS3.