W galaktyce istnieje około 400 miliardów gwiazd. Dotąd zbadano lub, chociaż odwiedzono mniej niż 1% z nich! Z taką rzeczywistością przyjdzie nam się zmierzyć w najwyżej ocenianej komputerowej grze fabularnej ostatnich lat, Mass Effect. Deweloperzy ze studia BioWare, autorzy takich bestsellerów jak seria Baldur's Gate, Neverwinter Nights czy Star Wars: Knights of the Old Republic, stworzyli żyjący świat pełen różnorodnych ras, tajemniczych zakątków wszechświata i niezwykłej technologii. Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykl prezentujący bogactwo świata Mass Effect. Zaledwie wycinek tego, co będzie można przeżyć osobiście już wkrótce, 17 lipca.
Sercem galaktyki jest Cytadela,
cylindryczna konstrukcja służąca za polityczną, kulturalną i finansową stolicę galaktycznej społeczności. To właśnie tu komandor Shepard zostanie wciągnięty w wir wydarzeń będących podstawą długiej i pełnej zwrotów akcji historii. Cytadela to starożytna stacja kosmiczna, najprawdopodobniej zbudowana przez Protean. Od kiedy stacja istnieje, konserwuje ją tajemnicza rasa znana jako Opiekunowie. Większość przedstawicieli obcych utrzymuje tu zresztą ambasady w wewnętrznym kręgu stacji zwanym Prezydium.
Wieża pośrodku Prezydium, mieści komnaty Rady Cytadeli. Sprawy Rady często mają daleko idące konsekwencje i wpływ na resztę społeczności galaktycznej. Rada to władza wykonawcza, składająca się z przedstawicieli Republik Asari, Hierarchii Turian oraz Związku Salariańskiego. Chociaż oficjalnie Rada nie ma władzy nad niezależnymi rządami poszczególnych ras, decyzje Rady mają ogromny wpływ. Żaden z członków tej specyficznej formy rządu nie jest na tyle silny, by powstać przeciw pozostałym dwóm, ale wszyscy są żywo zainteresowane kompromisem i współpracą. Każda z ras Rady posiada ogólne cechy związane z różnymi aspektami zarządzania galaktyką. Asari sprawdzają się w mediacji oraz dyplomacji. Turianie dostarczają wojsk, a Salarianie zbierają informacje oraz dane wywiadowcze. Ludzkie Systemy Przymierza stały się członkiem Cytadeli w 2165 roku, nadal są jednak traktowani nieufnie i trzymani z dala od Rady za trudny do przewidzenia temperament. Sytuacja może się zmienić, gdy do gry wejdzie postać gracza...
Kolejna część galaktycznego przewodnika zostanie opublikowana wkrótce. Przypominamy, że Mass Effect w wersji na PC ukaże się 17 lipca w sugerowanej cenie 129,90 zł. Dostępna będzie też ekskluzywna, limitowana Edycja Kolekcjonerska gry. Więcej informacji na stronie:
http://www.gram.pl/gra_8gTrH,5_Mass_Effect.html