DirectX 11 już oficjalnie

Renor Mirshann
2008/07/23 10:37

Microsoft oficjalnie ogłosił, że prace nad DirectX-em 11 trwają. Tym razem ta biblioteka nie przejdzie aż tak poważnej rewolucji, jak w przypadku dziesiątej odsłony - będzie z nią wstecznie kompatybilna. Firma zapowiedziała również, że nowe shadery znacznie ułatwią wykorzystanie GPU nie tylko do generowania coraz lepszej grafiki...

Jak wszyscy zapewne dobrze pamiętają, Microsoft wprowadził w bibliotekach DirectX 10 sporo znaczących zmian, dzięki którym ta technologia - według giganta z Redmond - pod względem możliwości i wydajności zostawiła daleko w tyle swoje poprzedniczki. To dlatego najnowszy DX jest oficjalnie wspierany jedynie przez system Windows Vista, a użytkownicy wersji XP męczą się z "dziewiątką". Na szczęście dla graczy, DX11 - zapowiedziany, zgodnie z przewidywaniami, na imprezie Gamesfest 2008 - nie będzie już podobną rewolucją, a "jedynie" silnie rozwinie to, co zaprezentował numerek 10. DirectX 11 już oficjalnie

Prezentacja DirectX-a 11 przyniosła również inne konkretne informacje. MS zawrze w nim obsługę nowych shaderów, dzięki którym developerzy będą mogli oddelegować GPU do wykonywania zadań bardziej ogólnych, niekoniecznie skupionych na generowaniu grafiki w grach wideo. Właściwie wykorzystane, powinny znacznie przyspieszyć działanie odpowiedniego software (np. do kodowania multimediów). Potwierdzono również inne cechy tej biblioteki, o których plotkowano wcześniej - lepsze zarządzanie multi-threadingiem, wsparcie dla technologii tessellation/displacement."Chcemy odejść od prostego paradygmatu pikseli, wierzchołków i cieni" - zapowiedział Chris Satchell, dyrektor ds. talentu w growym oddziale MS.

Satchell wspomniał również o przejściu z procesorów 32-bitowych na 64-bitowe - według niego, czynnikiem hamującym rozwój tej technologii jest ciągle zbyt małe rozpowszechnienie obsługujących ją systemów operacyjnych. "To na razie jeszcze nie jest ten moment, w którym 64-bitowe OS-y sprzedają się tak dobrze, jak taki sprzęt. Myślę, że on nadejdzie za jakieś sześć do ośmiu miesięcy" - powiedział. Nie sprecyzował, o jaki konkretnie system mu chodziło.

GramTV przedstawia:

DX11 pojawi się w przyszłym roku, oczywiście na wyłączność systemu Windows Vista - przynajmniej dopóki nie zostanie wydany następca tego OS-u. A tymczasem warto czekać na moment, w którym gry na PC zaczną w pełni wykorzystywać możliwości DirectX-a 10.

Komentarze
53
Usunięty
Usunięty
28/07/2008 12:50

ja osobiście mam nadzieję, że Windows 7 w połączeniu z kartom Nvidii obsługującą DX11 i samym DX11 będzie znakomity... na pewno tak będzie...(szeroki uśmiech) co ja za głuputy pie.rzę! przecież nadchodzi koniec dominacji Microsoftu, Win 7 i DX 11 będą wielką klapą!!!! niestety, czas przerzucić się na procesory AMD, karty Radeona i system linuxa, bo największe giganty powoli się pogrążają i są coraz słabsze!

MKRaven
Gramowicz
28/07/2008 12:22
Dnia 23.07.2008 o 14:08, master matrox napisał:

Sam DirectX 10 do dziś nie pokazał, a w zasadzie - żadna gra nie pokazała, że warto zaopatrzyć się w nowy system operacyjny od Microsoftu i nową kartę grafiki. Zapewne ta sytuacja będzie ulegać zmianie, ale mimo wszystko - nadal gry wyglądają bardzo dobrze pod Direct X 9.0c.

Dokładnie, a jak już ukazała się gra wykorzystująca (podobno) potencjał DX10 to okazało się, że detale dla tej wersji DX można włączyć na.. DX9! Panowie z MS już chyba sami z siebie się śmieją, zapowiadając kolejny niby-przełomowy i niezastąpiony system, czy choćby DX właśnie.

Usunięty
Usunięty
28/07/2008 12:16

Heh ja tam też wolę starego poczciwego DirectX 9.0c. Na Directx 10 jedynie w co warto zagrać to w Crysisa na full detalach. Microsoft chce poprostu ab zakupywać więcej kopii Visty. A jeżeli chodzi o nowego directx 11 który będzie to znowu będą co raz to lepsze karty graficzne i w końcu będzie tak że directa 9 będziemy traktować tak jak 8 albo i directa 3D. I przyjdzie taki dzień żeby grę uruchomić i pograć normalnie na średnich detalach to direct 10 będzie niezbędny a 11 aby pograć na full detalach tak jak jest teraz z Crysisem albo innymi grami obsługującymi właśnie directX 10.




Trwa Wczytywanie