Ile kosztuje dobry silnik graficzny?

Adam "Harpen" Berlik
2008/08/25 13:17

Niewątpliwie tworzenie gry należy rozpocząć od wyprodukowania lub zakupienia odpowiedniego silnika graficznego, czyli mówiąc krócej - zdobyć lub stworzyć fundamenty projektu. Wiele firm developerskich decyduje się na wydanie sporej sumy, gdyż tworzenie engine'u jest zarówno droższe, niż jego nabycie, a poza tym bardziej czaso- i pracochłonne.

Mimo, iż konkretna cena, dobrego silnika graficznego zależy tak naprawdę od tego, kim jest osoba, która ma zamiar się w niego zaopatrzyć, zwykle należy za niego zapłacić około 400 tysięcy dolarów. Mowa tutaj o tak znanych technologiach, jak Cry Engine (firma Crytek, strzelanina Crysis), Unreal Engine 3 (Gears of War od Epic Games), czy idTech 4 (Doom 3 od id Software). Ile kosztuje dobry silnik graficzny?

Wspomniana kwota wydaje się dość spora, ale tak naprawdę bardziej opłaca się właśnie nabyć gotowy już silnik, niż stworzyć go samemu. Dlaczego? Po pierwsze i tak studio będzie musiało wydać więcej, niż wspomniane 400 tysięcy zielonych, a po drugie, będzie potrzebowało więcej czasu. Zwykle po kupnie engine'u grę tworzy się około dwóch lat.

Najistotniejszym momentem jest wprowadzenie swojego tytułu na sklepowe półki. Większość producentów w porozumieniu z wydawcą swojego dzieła stara się wydać grę w okresie październik - grudzień, czyli w trakcie przedświątecznej gorączki zakupów. Szczególnie dotyczy to firm, które tworzą tytuł niecierpliwie oczekiwany przez graczy. Powyższe informacje zostały ujawnione przez redaktorów serwisu Fudzilla, którzy uzyskali je na targach Games Convention 2008.

GramTV przedstawia:

Komentarze
71
hans_olo
Gramowicz
30/08/2008 00:35
Dnia 30.08.2008 o 00:28, Sebat1 napisał:

Naprawdę niegdyś wspaniały silnik graficzny poszedł za jedyne 100 dolców ?? O_o Nawet nie miałem o tym pojęcia , a wydaje się to tym bardziej niewiarygodne że przecież Half-Life to gra która odniosła całkiem spory sukces finansowy.

No słynna historia kiedyś była. Do Id przyszło kilku smarkatych fanów chcących zrobić grę i dostali licencję za symboliczną kwotę, bo chłopaki z Id myślały, że robią chłopakom niezły fun na miesiąc dwa, po czym im się znudzi :). Efekty znamy wszyscy.

Usunięty
Usunięty
30/08/2008 00:28

Dnia 30.08.2008 o 00:13, hans olo napisał:

Silnik Quake na potrzeby Half Life poszedł za jednego franklina. Kto dał mniej?

Naprawdę niegdyś wspaniały silnik graficzny poszedł za jedyne 100 dolców ?? O_o Nawet nie miałem o tym pojęcia , a wydaje się to tym bardziej niewiarygodne że przecież Half-Life to gra która odniosła całkiem spory sukces finansowy.

hans_olo
Gramowicz
30/08/2008 00:13
Dnia 29.08.2008 o 23:19, Sebat1 napisał:

Suma czterystu tysięcy dolarów za bardzo dobry silnik graficzny nie wydaje się aż tak duże , zwłaszcza jak weźmie się pod uwagę że produkcja takiej gry sięga kilkunastu , a w porywach kilkudziesięciu milionów dolarów. Pewnie dokładne ceny najważniejszych silników graficznych nigdy nie zostaną ujawnione , z resztą nie ma co się dziwić , ale jednak trochę szkoda.

Silnik Quake na potrzeby Half Life poszedł za jednego franklina. Kto dał mniej?




Trwa Wczytywanie