Weekendowe AMA z Adrianem Chmielarzem

gram.pl
2013/07/27 11:27

Adrian Chmielarz, jeden z najbardziej znanych polskich twórców gier, odpowiada na Wasze pytania w komentarzach do tego wpisu. Pytajcie o cokolwiek!

Weekendowe AMA z Adrianem Chmielarzem

Pytania do naszego gościa zadawać możecie tutaj, w komentarzach. Odpowiedzi zaczną się pojawiać w trakcie weekendu. Zgodnie z formułą akcji pytać możecie o wszystko, ale z dwoma podstawowymi zastrzeżeniami:

  • Wypowiedzi obraźliwe, agresywne, oraz wszelkie bezpośrednie wycieczki osobiste nie spełniające norm kulturalnej dyskusji zostaną usunięte przez moderatorów.
  • Ask me anything nie oznacza, że nasz gość na wszystko odpowie. Istnieją zagadnienia objęte dożywotnimi klauzulami poufności, oczywistym jest też to, że nie zostaną zdradzone pewne tajemnice dotyczące gry będącej w trakcie produkcji.

Chcecie wiedzieć, czy po domu Adrian chodzi w skarpetkach? Czy tworząc Tajemnicę statuetki przeszło mu przez myśl, że kiedyś będzie współpracował z jednym z największych studiów na świecie? O co chodziło w głośnej wypowiedzi o rynku wtórnym w grach? Pytajcie śmiało. To niecodzienna okazja, by dowiedzieć się chociażby o korzeniach polskiego gamedevu, o czasach, gdy wszystko kręciło się dookoła warszawskiej Giełdy Komputerowej na Grzybowskiej, o różnicach w pracy dla wielkich growego świata i na własny rachunek...

Ponieważ Adrian Chmielarz był już dwukrotnie gościem gramowego podcastu, możecie odsłuchać sobie te odcinki nim zadacie pierwsze pytanie:

GramTV przedstawia:

Źródło:https://gram.pl
Komentarze
108
Usunięty
Usunięty
28/07/2013 15:46

> btw - ta forma komiksu do Waszej najnowszej produkcji ryje beret. Chcę więcej. I gre

Dnia 28.07.2013 o 14:58, aope napisał:

po tym komiksie też chcę.

O, i to jest idealne zdanie na zakończenie! Dziękujemy bardzo. I dziękuję za pytania, mam nadzieję, że przynajmniej część odpowiedzi się do czegoś nada. A teraz wracam do roboty, trzymajcie się ciepło i do uslyszenia.

Usunięty
Usunięty
28/07/2013 15:43

> Czy słyszałeś o osobie zwanej Ben "Yahtzee" Crosshaw? Potym jak zrobił recenzje Painkillera,

Dnia 28.07.2013 o 14:04, AppleNitrox napisał:

ludzie rzucili się na steamie by kupić tą grę i podobno sprzedaż przez ten tydzień wzrosła o 200%

Oczywiście, że słyszałem, come on. I tak, faktycznie odwalił dla PK dużo dobrej roboty.

Usunięty
Usunięty
28/07/2013 15:39

> Od dłuższego czasu nurtuje mnie jedna rzecz, pytanie w zasadzie jest bardzo ogólne, ale

Dnia 28.07.2013 o 12:00, TTTr96 napisał:

podejrzewam, że wiele osób może odpowiedzieć na nie różnie. Czy wg Pana koncerny takie jak Electronic Arts lub UbiSoft nie niszczą rynku? Wiele z ich gier to ograne schematy, które już się przykładowo mi nudzą, a ludzie ciągle to kupują. Przyznam, jestem ogromnym fanem serii Assassin''s Creed, ale zapowiedź UbiSoftu o nowej części mnie bardziej zirytowała niż rozweseliła, bo wolałem odpocząć od serii. Jednocześnie wiele marek, nawet tych dobrze sprzedających się przepada, bo próbują wyskoczyć poza schemat i są kasowane często przed premierą, a w najlepszym przypadku wychodzi jedna część i koniec serii. Czy to nie jest czasem nieuczciwe dla graczy? Wielkie koncerny chcą nam wmówić, że te same rozwiązania co rok są świetne, a ewolucje są złe, bo odskakują od schematu. Jak Pan to widzi?

Wielkie firmy robią to, co robia, bo się to sprzedaje. A jak się sprzedaje, to znaczy, że ludzie tego chcą. I dlatego Battlefield 4, mimo że właściwie nic specjalnie nowego nie oferuje, sprzeda się jak gorące bułeczki. I na zdrowie.Wielkie koncerny będą się zmieniac tylko, gdy: a) coś przestanie się sprzedawać, b) świeża krew odniesie sukces nową ofertą -- i dlatego indie są tak ważni.

Dnia 28.07.2013 o 12:00, TTTr96 napisał:

I jeszcze coś. Mianowicie ja świetnie bawiłem się grając w BulletStorm, ale czy jest w grze coś, co z obecnej perspektywy chciałby Pan zmienić? Może ulepszyć? Niektóre systemy są, jakie są i przyznam, że miejsca irytujące, ale ostatecznie czerpałem przyjemność z gry. Będąc w temacie BS, dlaczego Polska gra, robiona przez zespół wywodzący się z Polski nie posiada polskiego dubbingu? Przyznam, że sam pewnie zdecydowałbym się na angielski dubbing, nawet gdybym miał do wyboru polski(no cóż, Jennifer Hale wygrałaby z dowolną polską voice actress), ale Wiedźmin ma wyśmienity polski dubbing, który jest prawdopodobnie najlepszym z możliwych, a wiele gier, które są robione przez zespoły polskie nie posiadają tego elementu.

Tysiąc rzeczy bym zmienił, ale rzadko wracam do przeszłości, raczej wyciągam wnioski i ruszam do przodu. Jak chcesz, pogugluj trochę, sporo info mozna znaleźć. Co do dubbingu, po prostu EA uznało, że na polski rynek sie nie opłaca, a my uznaliśmy, że i tak nikt nie przebije oryginalnych aktorów.> Jak już przy EA jesteśmy, to jeszcze jedno mnie zastanawia. EA postanowiło, że każda

Dnia 28.07.2013 o 12:00, TTTr96 napisał:

ich gra będzie na Frostbite. Niezależnie od gatunku ma być ten silnik. Jakiś czas później Square Enix stwierdził, że ''trzeba mieć silnik do wszystkiego''. To jak to jest? Lepszy dla developerów jest silnik, który można odpowiednio zmodyfikować pod każdy gatunek gry, czy silnik, który jest tworzony pod konkretny gatunek i w nim ma się sprawdzać najlepiej. W zasadzie, to chyba Digital Illusion CE nigdy nie tworzyło silnika z myślą o czymś innym niż FPP.

EA używa dwóch silników: Frostbite i ten drugi, nazwy nie pamiętam, do gier sportowych. Frostbite nie był robiony tylko do FPS-ów, będzie na nim sporo innych gier z kompletnie innych gatunków.




Trwa Wczytywanie