6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

Sławek Serafin
2016/10/29 19:35
0
0

Civilization VI wprowadza wiele nowych koncepcji a sporo starych mocno zmienia. Jak się z tym wszystkim zmierzyć?

Dla wszystkich fanów, nie tylko początkujących, mamy kilka przydatnych porad, które powinny ułatwić rozgrywkę i zwiększyć zrozumienie zasad nią rządzących.

Planuj miasta

Planuj miasta, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

W Civilization VI trzeba naprawdę mocno przemyśleć lokację każdego z miast. Nie wystarczy już, że tereny, na których je zakładamy, obfitują w surowce lub też mają duże znaczenie strategiczne. Trzeba również mieć od razu w głowie jakiś z grubsza zarysowany plan rozwoju danego miasta. Konieczność wznoszenia wyspecjalizowanych dzielnic wymusza na nas myślenie o przyszłości. Już samo miejsce potrzebne na owe dzielnice decyduje o lokacji miasta - nie opłaca się na przykład zakładanie go bezpośrednio nad morzem, bowiem na polach morskich nie da się nic budować, oprócz portu. Z drugiej strony porty mają kluczowe znaczenie, więc dobrze gdyby miasto miało jednak morze lub jezioro, choćby i w maksymalnym zasięgu trzech pól, żebyśmy mogli jednak ten port w nim wybudować. Trzeba również pamiętać, że każdy cud świata też zajmie nam jedno z pól, a na dodatek większość z nich musi zostać zbudowana obok odpowiedniej dzielnicy lub na konkretnym terenie. Za pierwszym czy drugim podejściem jeszcze tego nie ogarniemy oczywiście, ale warto uczyć się, co, kiedy i obok czego można budować, by w kolejnych rozgrywkach móc bardziej efektywnie planować urbanizację.

Bądź religijny

Bądź religijny, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

Religii jest zawsze mniej, niż cywilizacji na mapie, dlatego naprawdę warto pospieszyć się z odkryciem jednej z nich dla siebie. Da nam ona konkretne premie od wyznawców, zwykle niewielkie, ale zawsze przydatne. Ich liczbę możemy, a właściwie musimy zwiększyć dzięki apostołom, co jeszcze bardziej wzmacnia wpływ religii na nasze państwo. I tę religię musimy bezwarunkowo rozprzestrzeniać, wykupując misjonarzy za punkty wiary i wysyłając ich najpierw do miast własnych, a następnie wszystkich pozostałych. Nawet jeśli nie planujemy brać udziału w wyścigu do zwycięstwa religijnego, bezwarunkowo trzeba się zabezpieczyć przed sytuacją, w której inna cywilizacja nawróci naszych obywateli i dzięki temu sama sięgnie po takie zwycięstwo. Nie można na to pozwolić. Nasi obywatele chcą być religijni, więc musimy zorganizować wszystko tak, żeby wierzyli w coś naszego.

Handel to klucz

Handel to klucz, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

Rola handlu w Civilization VI jest dużo większa niż w poprzednich odsłonach serii. Już w poprzedniej grze szlaki handlowe były bardzo istotne, ale tym razem są wręcz niezbędne. Choćby i dlatego, że tylko dzięki nim można połączyć nasze miasta siecią dróg, ale to jest akurat najmniej ważny powód. Szlaki handlowe między naszymi miastami dają pokaźne premie do produkcji przemysłowej i żywności, co pozwala bardzo szybko rozwijać nowe miasta - wystarczy wysłać z nich kupca do naszej stolicy. Nie można jednak skupiać się wyłącznie na handlu wewnętrznym, bowiem ten zagraniczny generuje pokaźne ilości złota. A w Civilization VI prawie wszystko można kupić, poza dzielnicami i cudami świata. Dodatkowo stopniowo będziemy zdobywać coraz to nowsze idee, które znacznie zwiększą efektywność handlu, dzięki czemu jego rola, od początku ważna, w końcowym etapie rozgrywki będzie już w zasadzie najważniejsza. Dzięki kupcom można zyskać mnóstwo złota, produkcji, żywności, wiary, kultury i nauki. Dlatego też inwestycja w port oraz dzielnicę handlową, zwiększająca limit naszych szlaków handlowy, jest zawsze najlepszym z możliwych pomysłów.

GramTV przedstawia:

Dobrze traktuj miasta-państwa

Dobrze traktuj miasta-państwa, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

Kochajmy naszych braci mniejszych, głównie dlatego, że jest to niesamowicie opłacalne. Już na samym początku gry mogą one dać nam relatywnie znaczącą premię dzięki wysłaniu pierwszego emisariusza. Każdy kolejny, przy przekroczeniu odpowiedniego progu, da nam więcej tychże premii, ale tak naprawdę najważniejsze jest to, żeby ich wysłać tylu, by dane miasto-państwo uznało nas za swojego suzerena. To pozwoli zawiązać sojusz, a także umożliwi kontrolowanie ich jednostek za niewielką opłatą, ale tak naprawdę liczy się to, że jako suzeren otrzymamy dostęp do ich surowców oraz do specjalnej premii głównej. Nie każde miasto-państwo da nam coś przydatnego, ale są takie, o które warto się zabijać. Na przykład Zanzibar oferuje unikalne surowce luksusowe, Genewa świetną premię do badań naukowych a Lizbona bezpieczeństwo morskich szlaków handlowych. Często ten właśnie bonus może zdecydować o zwycięstwie. Dodatkowo miasta państwa bardziej się specjalizują, i często szybciej rozwijają, więc aż do późnego renesansu to właśnie do nich najbardziej opłaca się wysyłać naszych kupców, gdyż na takich szlakach handlowych zarobimy najwięcej.

Przyciągaj Wielkich Ludzi

Przyciągaj Wielkich Ludzi, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

W Civilization VI zupełnie zmieniono system pozyskiwania łask wielkich indywidualności. Dawniej, w poprzednich grach z serii, każdy Wielki Człowiek oferował konkretną premię. Taką samą na początku gry, jak i na jej końcu. Tym razem zaś, wyjąwszy wielkich artystów i muzyków, którzy tworzą swoje dzieła tylko, każdy z pozostałych Wielkich może dać nam coś innego, coraz lepszego, wraz z postępem czasu i kolejnych epok. Bezwarunkowo trzeba więc co jakiś czas zaglądać do panelu pokazującego nam postęp w zdobywaniu tychże Wielkich Ludzi, nie tylko przez nas, ale też przez pozostałe cywilizacje. Każdego z nich można pozyskać wcześniej, o czym też nie można zapominać - wystarczy wydać odpowiednio dużo punktów wiary lub złota. W ten sposób można ubiec konkurencję w wyścigu do upragnionego Wielkiego Kupca, Naukowca czy Inżyniera.

Wystawiaj sztukę

Wystawiaj sztukę, 6 podstaw dobrej strategii - poradnik do Civilization VI

Kultura jest niesamowicie ważna w Civilization VI, podobnie jak turystyka, dzięki której możemy pokusić się o zwycięstwo kulturalne lub też przynajmniej nie pozwolić komuś innemu na jego osiągnięcie przez zwiększenie turystyki lokalnej w ramach naszej cywilizacji. Ale dzieła sztuki, które będą generowały punkty kultury oraz ściągały turystów, trzeba gdzieś umieszczać. I, co ważne, trzeba też umieszczać je odpowiednio. Nie da się wystawić relikwii w operze, ani rzeźby w teatrze. Wszystko ma swoje miejsce. W szczególności w muzeach, czy to archeologicznych, czy też sztuki. Jedne i drugie mogą mieć ekspozycje tematyczne, które dają nam o wiele większą premię. O wiele łatwiej jest ją uzyskać w muzeach archeologicznych, bowiem wystarczy, że umieścimy w nich trzy eksponaty pochodzące z jednej epoki, ale różnych kultur, co aż takie trudne nie jest, jeśli tylko postaramy się wysłać naszych archeologów do różnych ruin i wraków statków, rozsianych po całym świecie. O wiele trudniej jest w przypadku muzeów sztuki, które również powinny posiadać eksponaty z tej samej epoki, ale różnego autorstwa, jeśli mają dostać premię tematyczną. Żeby to osiągnąć, musimy przyciągnąć aż trzech wielkich artystów. I najlepiej zbudować trzy różne muzea. Archeologów można zwyczajnie produkować, a relikty przeszłości walają się na lewo i prawo również, więc łatwiej jest dzięki nim o duże premie tematyczne.

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!