Pierwsza edycja została przetłumaczona na kilka europejskich języków. Wydano ją w Hiszpanii (El Ojo Negro), Holandii (Het Oog des Meesters), Francji (L'Œil noir) i we Włoszech (Uno Sguardo nel Buio). Kilka lat później wydano DSA-Professional — Schwertmeister Set I oraz DSA-Professional II — Das Fest der Schwertmeister. Te mylone nieraz z drugą edycją zaawansowane zasady nie tylko zawierały reguły dla wysoko poziomowych postaci, ale także wprowadzały nowy, omówiony niżej świat Tharun, wraz z osobnym panteonem bóstw i epickimi przygodami.
Druga edycja zobaczyła światło dzienne w 1988 roku. Główną zmianą było dodanie pięciu "negatywnych" atrybutów – przesądności, akrofobii, klaustrofobii, skąpstwa i nekrofobii. Ich wartości ustalane były losowo i wahały się od dwóch do siedmiu punktów. Im niższe były, tym lepiej dla postaci, gdyż istniała mniejsza szansa na to, że powiedzie się związany z nimi test. Dzięki temu bohater na przykład nie zareaguje panicznie na wąskiej półce skalnej lub w konfrontacji ze zmasakrowanymi zwłokami. Jeden z owych "negatywnych" atrybutów można było obniżyć o punkt, awansując na kolejny poziom. Uzdolnienia zostały zastąpione przez talenty, liczba klas postaci wzrosła do ponad czterdziestu, a ilość zaklęć przekroczyła sto – zdecydowanie gracze mieli w czym wybierać.Zasady trzeciej edycji, wydanej w 1993 roku, zbliżone były do poprzednich, z kilkoma dodatkowymi elementami. Bohater jest reprezentowany przez dwa zestawy cech, po siedem atrybutów. W skład "pozytywnych", oprócz odwagi, mądrości, charyzmy, zwinności i siły, weszły także zręczność oraz intuicja, a "negatywne" wzbogaciły się również o dwa dodatkowe – ciekawość i gwałtowny charakter. Edycja ta została użyta, z kilkoma drobnymi zmianami, we wspomnianej już komputerowej serii Realms of Arkania.
Czwarta edycja Das Schwarze Auge z 2002 roku, zdecydowanie odchodzi od archaicznych, sztywno ustalonych archetypów bohaterów, na rzecz bardziej elastycznego systemu ich tworzenia. Korzystając z zawartych w niej zasad, gracz może niemal dowolnie konfigurować postać, wybierając rasę, krąg kulturowy, profesję oraz ustalając wysokość współczynników. Za część z tych rzeczy płaci się z puli punktów, którą dysponuje się na początku procesu tworzenia bohatera. Niektóre, dysponujące unikalnymi zdolnościami profesje czy zapewniające korzystne dodatki do umiejętności lub współczynników rasy są "droższe" niż pozostałe. Do tego jeszcze istnieje opcja dokupienia zalet w rodzaju szczęścia, odporności na choroby czy wyczucia zagrożenia, jak również wybrania wad, za które gracz otrzymuje dodatkowe punkty kreacji postaci. W uniwersum DSA ukazały się trzy settingi. Najbardziej rozbudowanym jest Aventuria – olbrzymi kontynent o długości 3000 i szerokości 2000 mil. Obmywany przez wody mórz i oceanów, jest miejscem, gdzie rozgrywa się akcja przygód opisanych w dotychczas wydanych książkach i grach komputerowych. To dom zarówno dla kilku szczepów elfów i krasnoludów, jak i dla dumnych ludzi ze Śródkrólestwa, ciemnoskórych Tulamidów czy morskich grabieżców z Thorwal. To tu wznoszą się świątynie głównego panteonu Dwunastu Bóstw, którym przeciwstawione jest trzynaste – Bezimienny – uosobienie zła i entropii. Aventuria jest klasycznym fantasy, wzorowanym pod względem kulturowo-gospodarczym na epoce średniowiecza. Przez ponad dwadzieścia lat istnienia systemu został bardzo szczegółowo opracowany i jest najlepiej znanym światem Das Schwarze Auge. Drugim z uniwersów jest Tharun. Trzeba przyznać, że założenie, na jakim pierwotnie był oparty, jest o tyle dziwne, co jednocześnie niezwykle oryginalne. Tharun w pierwszych edycjach gry był bowiem światem położonym wewnątrz globu Ethry (warto tu zauważyć, że Ethra jest anagramem angielskiego słowa Earth, czyli Ziemia) na którym znajduje się aventuryjski kontynent. Oświetlany jest przez wewnętrzne słońce, które neguje zwykłą magię świata zewnętrznego. Zostało one stworzone przez jednego z dziewięciu bogów, którzy stoją w opozycji do panteonu Dwunastu, po tym jak poprzednie słońce zostało zniszczone, a jego szczątki rozprysły się po całym Tharun. Teraz, oznaczone potężnymi runami, są źródłem magii dla tych, którzy potrafią je wykorzystać. W obecnej kosmologii świata Tharun to, najprościej mówiąc, coś w rodzaju "bańki" rzeczywistości, znajdującej się w innej sferze egzystencji. Trzecim settingiem jest Myranor, zwany także Gyldenlandem. To olbrzymi, częściowo jeszcze niezbadany przez jego mieszkańców kontynent, leżący na zachód od Aventurii. Po raz pierwszy opisano go w 1990 roku, a dziesięć lat później doczekał się osobnego wydania, będąc czymś w rodzaju testowego poligonu dla pierwszej wersji zasad czwartej edycji DSA. W przeciwieństwie do Aventurii, Myranor to świat high fantasy , w którym nad olbrzymimi metropoliami unoszą się latające okręty, a zamieszkują go między innymi rasy kotopodobnych istot i inteligentnych owadów, słowem – menażeria, której nie powstydziłby się Forgotten Realms. Kulturowe inspiracje także nie są standardowe, gdyż zamiast średniowiecza mamy tu amalgamat kultury klasycznej rodem ze starożytnej Grecji i Rzymu oraz tej z terenów azjatyckich. Głównym państwem jest olbrzymie imperium, które od tysięcy lat powoli chyli się ku upadkowi. Myranorowi, od jego ukazania się w 2000 roku, poświęcono tylko jeden dodatek oraz sześć przygód. Dopiero działalność fanów przeniosła ten system na ostateczną wersję zasad czwartej edycji. Mimo swoich lat Das Schwarze Auge pozostaje nadal bardzo ciekawym, choć mało znanym systemem RPG. W swym rodzinnym kraju cieszy się jednak dużą popularnością, o czym może świadczyć fakt, że w oparciu o niego ukazało się ponad 100 pozycji literackich, a część z nich doczekała się wersji książek audio. Od przeszło dwudziestu trzech lat wydawany jest także Aventurischer Bote – ukazujące się co dwa miesiące czasopismo, stylizowane nieco humorystycznie na gazetę opisującą wydarzenia ze świata Aventurii. Istnieje także gra bitewna Armalion, osadzona w tym samym uniwersum. Śledząc prace nad najnowszym produktem związanym z DSA – grą Drakensang – można się spodziewać, że ten barwny świat i ciekawy system, będące owocem wieloletniego wkładu pracy i serca ze strony niemieckich miłośników RPG, stanie się znowu kanwą kolejnej, ciekawej przygody.