Magia, czyli w krainie mroku
Pakt zawarty między magiem a demonem zobowiązuje tego drugiego do jeszcze jednej rzeczy – na każde wezwanie czarodzieja u jego boku musi pojawić się wspomagający go w walce demoniczny sługa. Z czasem Demonolog może przyzywać coraz to potężniejsze sługi z innego świata, w znacznym stopniu wzmacniające jego zdolności magiczne lub na przykład zdrowie.
Mimo tych wszystkich przerażających praktyk niewiele jest drużyn, które odmówią przyjęcia w swe szeregi Demonologa. Po części spowodowane jest to zapewne strachem przed rozsierdzeniem maga, z drugiej jednak strony jest on zazwyczaj niezwykle cennym nabytkiem. Dzięki mistrzowskiemu i nieporównywalnemu z nikim innym opanowaniu sztuki władania żywiołem ognia i błyskawicami, Demonolog staje się ruchomą i potężna "artylerią dalekiego zasięgu". Potrafi bez trudu osłabiać czy nawet eliminować z dużej odległości najpotężniejszych nawet przeciwników.Sam wymaga jednak ochrony zapewniającej mu bezpieczeństwo – słaby pancerz i praktycznie brak umiejętności walki wręcz sprawiają, iż w bezpośrednim starciu ma on niewielką szansę na przetrwanie. Wobec brutalnej siły i zimnej stali nawet demoniczne moce jego panów mogą okazać się mało skuteczne. Tym bardziej że raczej kiepsko sprawdza się w walce z dużymi grupami przeciwników – zazwyczaj koncentruje on energię na jednym celu. Dodatkowo bardzo często zdarza się, że potężne jej dawki przepływające przez ciało Demonologa potrafią powodować poważne osłabienie i nawet on sam może odczuć ich niszczącą siłę.
Wydawać by się mogło, że dla ludzkiego ciała nie ma niczego bardziej ostatecznego niż śmierć. I było tak zapewne przez wieki czy nawet eony. Do czasu, kiedy na świecie pojawili się budzący odrazę i bluźniący przeciwko większości bogów, plugawi Nekromanci. Trwające latami badania i eksperymenty pozwoliły im na stworzenie tajemnych formuł i zaklęć dających im władzę nad ciałami zmarłych. Bardzo szybko praktycznie każda kultura i cywilizacja uznała nekromanckie praktyki za bluźnierstwo i profanację, wprowadzając jednocześnie rygorystyczne zakazy ich stosowania. Niemniej wizja stworzenia doskonałej, idealnie posłusznej, niepotrzebującej snu ni pożywienia armii przez wieki przyciągała nowych adeptów tej potwornej sztuki. Wcześniej pozostający w ukryciu i prześladowani, po rewolcie Thoth-Amona znaleźli w nim Nekromanci swego mentora i opiekuna, teraz już publicznie oddając się zakazanym praktykom wśród stygijskich piasków. Podstawową siłą Nekromantów jest ich zadziwiająca i przerażająca zdolność do animowania i przywoływania pozbawionych już duszy zwłok. Rzadko kiedy zobaczymy Nekromantę, któremu nie towarzyszy wianuszek rozkładających się, często ubranych w starożytne szaty sług, wiernie i bez lęku podążających za swym nowym panem. Ich zadaniem jest chronić maga przed atakami wrogów, wspomagać go swoją własną magią czy choćby odbierać wrogom leczącą pana energię życiową. Im bardziej doświadczony Nekromanta, tym potężniejsze sługi jest w stanie przywoływać, animować i kontrolować. Oczywiście nieumarli żołnierze to nie jedyny atut tego plugawego czarodzieja – dzięki swej wiedzy ma również dostęp do wielu spaczonych zaklęć, łącznie z różnymi formami lodowatego dotyku bogów śmierci. Ich potęga sprawia niekiedy, że obok Nekromanty stają na krótki czas do walki przybierające fizyczne kształty manifestacje gniewu dopiero co pokonanych wrogów. Choć w większości normalnych ludzi Nekromanci budzą jedynie obrazę i strach, rzadko zdarza się drużyna, która nie przyjmie w swe szeregi tych wypaczonych władców życia i śmierci. Zamrażająca i poważnie raniąca wrogów potęga zaklęć śmierci oraz nieznający strachu czy zmęczenia, wierni do końca nieumarli słudzy to wielkie wsparcie dla każdej grupy poszukiwaczy przygód. Nekromanci bardzo dobrze radzą sobie w walce na duże odległości, choć i w walce bezpośredniej nie są bez szans – tutaj najpoważniejszym mankamentem jest brak zapewniających dobrą ochronę szat. Mimo to, z pomocą swoich sług i spaczonej magii, potrafią bardzo często wyjść zwycięsko nawet z walk ze znacznie przeważającymi siłami nieprzyjaciela. Atuty to kolejna i zarazem ostatnia warstwa systemu umiejętności i zdolności w Age of Conan. W przeciwieństwie do poprzednio omawianych kombinacji i czarów są one jednak całkowicie opcjonalne; jedynym ograniczeniem w ich doborze i rozwoju jest pula punktów, które możemy przeznaczyć na ich wykupienie. Czym są atuty? Otóż każda z postaci posiada dostęp do trzech drzewek atutów, symbolizujących różne aspekty ich klasy. Jedno z drzewek ma charakter bardzo ogólny i jest zestawem atutów charakterystycznych dla danego archetypu. Pozostałe dwa to już unikatowe schematy rozwoju dostępne tylko dla przedstawicieli danej klasy. Nie są one niestety dostępne od samego początku gry, pierwsze punkty atutów otrzymujemy dopiero po osiągnięciu dziesiątego poziomu doświadczenia. Od tego czasu co poziom nasza postać otrzyma jeden dodatkowy punkt, który w dowolny sposób będziemy mogli rozdysponować na wybranym drzewku.Przy rozdziale punktów nie mamy praktycznie żadnych – poza strukturą drzewka – ograniczeń w dysponowaniu dostępnymi punktami atutów. Innymi słowy, możemy zarówno skupić się na rozwijaniu jednego tylko z aspektów, jak również w dowolnych proporcjach dystrybuować posiadane punkty między wszystkie trzy schematy. Oczywiście dostęp do najpotężniejszych atutów będzie możliwy tylko wtedy, gdy zainwestujemy odpowiednio dużą liczbę punktów w jedno z drzewek.
Same atuty przybierają kilka form. Po pierwsze, mogą być to pasywne i niewymagające aktywacji wzmocnienia już posiadanych kombinacji czy czarów. W ten oto sposób z pozoru mało atrakcyjny atak czy zaklęcie może okazać się szybko naszą podstawową i ulubioną bronią. Atuty to jednak również całkowicie nowe zaklęcia i kombinacje, często ściśle współpracujące z już przez nas posiadanymi umiejętnościami. Większość z nich – szczególnie wzmacniających – ma również kilka poziomów, tak więc wydawanie kolejnych punktów na ten sam atut jeszcze bardziej zwiększa moc danej zdolności. Dobra wiadomość dla wszystkich niezdecydowanych i eksperymentatorów – u specjalnych bohaterów niezależnych można za odpowiednią opłatą w każdej chwili zresetować wszystkie drzewka atutów.