Szczegóły dotyczące rozgrywki i spraw technicznych, powiązania uniwersów Risen i Gothica, plany dotyczące dodatków - na pytania naszych Czytelników na te i inne tematy odpowiada jeden z twórców Risen 2: Mroczne Wody.
Szczegóły dotyczące rozgrywki i spraw technicznych, powiązania uniwersów Risen i Gothica, plany dotyczące dodatków - na pytania naszych Czytelników na te i inne tematy odpowiada jeden z twórców Risen 2: Mroczne Wody.
Kilkanaście dni temu zapowiadaliśmy, że twórcy Risen 2: Mroczne Wody wyjaśnią nurtujące Was kwestie. Dziś możemy tę obietnicę spełnić. Szukajcie uważnie swoich pytań - dyrektor ds. projektów w Piranha Bytes Björn Pankratz wykazał się sporą cierpliwością odpowiadając zwięźle na większość z nich. Zaczynamy!
Risen 2: Mroczne Wody - wprowadzenie do fabuły
Dlaczego pirackie klimaty? Co was zainspirowało?
Doszliśmy do wniosku, że najwyższy czas spróbować czegoś nowego, co wciąż pasowałoby do naszego stylu. Piraci to idealny wybór, ponieważ zarówno pod względem stylu wypowiedzi, jak również związanych z nimi stereotypami i możliwościami idealnie do nas pasują. Właśnie dlatego poświęciliśmy im całą grę.
Jeśli chodzi o fabułę – jest bardziej złożona, czy też skupiacie się raczej na atmosferze i grywalności? Czy możemy się spodziewać, że będzie nas trzymała w napięciu i znajdziemy pełno niespodzianek?
Będzie kilka zwrotów akcji i niespodzianek, ale w tej chwili nie możemy ich oczywiście zdradzić. Poza tym gracz będzie stawiany przed decyzjami, które będą miały wpływ zarówno na jego załogę, jego umiejętności, jak również na questy. Każdy znajdzie więc coś dla siebie.
Czy podobnie jak w przypadku pierwszej części Risen i sagi Gothic pojawi się latarnik Jack?
Możecie się za nim rozejrzeć.
Co się stało z Farangą?
Kiedy nastąpiło dalsze zniszczenie świata, Inkwizycja z Farangi wyruszyła na południowy zachód w poszukiwaniu nieopustoszałej jeszcze krainy. Los wyspy nie wygląda więc różowo. Jest nieznany.
Zobacz pierwsze 15 minut z polskiej wersji Risen 2: Mroczne Wody
Czy opowieść podzielono na rozdziały? Ile ich będzie?
Między sobą chętnie mówimy o rozdziałach, przez co łatwiej nam opisać przebieg gry. Dla nas każdy istotny punkt opowieści jest równoznaczny z przejściem do nowego rozdziału. Dla gracza nie będzie jednak widocznych rozdziałów.
Dlaczego postanowiliście zrezygnować z magii? Fabuła pokazała, że jest ona możliwa, nawet jeśli gracz ma inne rodzaje broni, nawet jeśli zmienicie układ. Nie wspominając już o rozczarowaniu użytkowników...
Magia voodoo o wiele lepiej pasuje do opowieści, a także do istniejących gildii.
Risen 2: Mroczne Wody - Mroczne Rytuały Voodoo
Będzie możliwość strzelania z dwóch pistoletów jednocześnie?
Nie. Gracz posiada wprawdzie broń leworęczną i praworęczną, ale podobnie jak sztylety albo podłe sztuczki, pistolety obsługiwane są przez lewą dłoń. Prawą dłonią gracz włada natomiast bronią obuchową, tnącą i kłującą. Poza tym użytkownik ma także do dyspozycji broń dwuręczną, jak np. muszkiety.
Czy będzie możliwość rozmowy z towarzyszami? Czy macie jakieś questy odnoszące się właśnie do nich?
Gracz musi zebrać załogę, a jej członkowie z reguły mają nie tylko własne zdanie i różne pochodzenie, ale też osobiste motywacje i questy. Na późniejszym etapie użytkownik może z reguły sam zdecydować, którego członka załogi zabierze na ląd. Mają oni własne metody walki, włączają się do dialogów albo rzucają komentarze. W każdej chwili gracz może zdecydować o odesłaniu członka załogi z powrotem i zabraniu innego. Może też stwierdzić, że będzie kontynuował samodzielnie.
Czy jest coś, co chciałeś dodać do gry, ale się nie dało? Jeśli tak, to dlaczego?
Kiedy się tworzy się grę, człowiek najchętniej wbudowałby o wiele więcej, niż pozwalają na to czas i pieniądze. Dlatego właśnie zrezygnowaliśmy np. z pływania i skoncentrowaliśmy się raczej na grze na lądzie.
Pierwsza część Risen była świetna, ale jej końcówka (prawdopodobnie dwa ostatnie rozdziały) okazała się o wiele gorsza od reszty gry. Były tam same hordy wroga, co w pewnym momencie stawało się męczące. Czy wyciągnęliście z tego jakieś wnioski i uwzględniliście je w pracach nad drugą grą? Uważasz, że udało się wam uniknąć monotonii?
Tak, bardzo długo się nawet nad tym zastanawialiśmy, jak pod koniec uczynić tę grę ciekawszą zarówno pod względem fabuły, jak i samej rozrywki. Z tego też względu nie tylko zwiększyliśmy liczbę questów pod koniec, ale też inaczej rozłożyliśmy główne questy na wyspach. Dzięki temu gra jest w sumie jeszcze większa.
Ile osad i wiosek znajduje się w grze? Czy zobaczymy w końcu miasto w stylu Khorinis albo coś więcej niż kilka chat?
Zbudowaliśmy różne miejsca i osady. Większą wagę przyłożyliśmy tym razem do tego, żeby zaoferować graczowi więcej miejsc, dzięki czemu questy rozłożą się również dalej w świecie gry.
Risen 2: Mroczne Wody - przegląd krain z gry
Jeśli przyłączę się do jednej z frakcji, to czy w ten sposób automatycznie nie będę mógł przyłączyć się do innych? Czy będą klasyczne trzy frakcje (Inkwizycja, Tubylcy i Piraci), czy też będzie ich więcej?
Na pewno w pewnym momencie gracz stanie się kapitanem piratów. Tak przewidziano w opowieści. Poza tym będzie mógł jednak zdecydować, czy chce grać dla Inkwizycji, czy Tubylców. W zależności od decyzji, tak jak do tej pory, pozostałe frakcje będą już niedostępne.
Czy istnieje tylko jeden typ broni, który można wykorzystać do walki wręcz (miecz)? Jest zarówno broń tnąca, jak np. maczety, ale też broń kłująca, jak np. szabla. Animacje do nich oczywiście dostosowano. Poza tym jest także broń leworęczna, jak sztylety i pistolety, jak również broń dwuręczna, jak np. muszkiety i voodoo.
Czy, podobnie jak ze strzelby, łatwo jest celować z pistoletu?
Pistolet to broń leworęczna i w walce używa się go z bronią praworęczną. Mogę więc z kimś walczyć i od czasu do czasu do niego strzelać, żeby zadać w ten sposób więcej obrażeń. Jeśli gracz sam chciałby w coś wycelować, musi skorzystać z muszkietu.
Risen 2: Mroczne Wody - przegląd uzbrojenia i stylów walki
Czy będziemy mogli skakać do wody; czy będzie jakaś animacja z potworem jak w Risen 1? Może nasz bohater po prostu zniknie po wskoczeniu do wody, jak w wersji beta?
Jeśli chodzi o wodę, to nie będzie żadnych animacji tonięcia ani potworów.
Jeśli chodzi o terytorium w Risen 2 – czy będzie ono o wiele większe niż w pierwszej części? Czy można powiedzieć, że różnica jest analogiczna do Gothic 1 i 2?
Rzeczywiście, Risen 2 znacznie się rozrosło w porównaniu z pierwszym Risen. Podczas gdy w Risen można było się zatrzymać tylko na jednej ogromnej wyspie, teraz mamy do czynienia z wieloma wyspami i obszarami, które można przemierzać. Mają one różne rozmiary.
Ile czasu zajmie mi ukończenie głównego wątku?
Długość gry jest ściśle związana z indywidualnym stylem gry. Na pewno jednak gra rozrosła się w stosunku do poprzednika pod względem rozmiaru świata oraz liczby questów.
Ile DLC zamierzacie stworzyć?
Decyzja nie zależy wyłącznie od nas, lecz także od Deep Silver. Będzie jednak przynajmniej jeden DLC w postaci mniejszego dodatku, który zostanie wpleciony do świata gry.
Risen 2: Mroczne Wody - prezentacja kilku Legendarnych Przedmiotów
Czy planujecie jakieś dodatki? Jeśli tak, to czy będą to mniejsze DLC, a może jeden większy pakiet, jak w przypadku Gothic 3?
Tak, Risen 2 będą towarzyszyć rozszerzenia DLC. Planujemy mały dodatek niezwiązany z głównym wątkiem, w którym obecne będą nowe treści. Zostaną one wplecione do gry. Można go raczej porównać do małego Gothic 2: Noc Kruka, gdzie mieliśmy do czynienia raczej z rozszerzeniem. My nie opracowywaliśmy dodatku do Gothic 3 – zrobiło to inne studio.
Jak wygląda wersja na konsole w porównaniu z tą na PC? Rozumiem, że grafika nie będzie taka sama. Pytam jednak o stronę techniczną. Czy właściciele konsoli będą zadowoleni z takiej wersji Risen 2?
Nie zajmujemy się portowaniem – robi to inne studio. Nic się jednak nie zmieni w kwestii treści gry. Tym razem portowanie wersji na konsole rozpoczęło się o wiele wcześniej. Aby uzyskać dobre rezultaty, przeznaczono na to więcej czasu niż przy wersji poprzedniej. Premiera musiała zostać przesunięta także w celu wprowadzenia ulepszeń. Z naszego punktu widzenia rezultat wart był opóźnień. Dzięki temu każdy gracz będzie zadowolony.
Risen 2: Mroczne Wody - przegląd załogi okrętu bezimiennego bohatera
Czy udało się wam w szerszym zakresie nadać jakieś ludzkie cechy lub wygląd zewnętrzny bohaterom niezależnym niż stało się to w przypadku pierwszej gry? Ilu z nich możemy spotkać?
Nie tylko wszystkie animacje stworzyliśmy na nowo, kobietom zafundowaliśmy własny szkielet, tzn. mają już swoje własne animacje, ale też nadaliśmy indywidualny wygląd głównym postaciom i przyjaciołom.
Czy Risen 2 wykorzysta procesory wielowątkowe?
Tak, nasz silnik gry wykorzystuje wielowątkowość, co dla Risen 2 stanowi plus.
Czy macie w planach wersję demo?
Tak, będzie demo. W chwili obecnej nie wiemy jednak dokładnie kiedy.
Czy w Risen 2 piraci mają coś wspólnego z tymi z Gothic II: Noc Kruka?
W obu przypadkach to my ich stworzyliśmy. Piraci w Risen 2 z pewnością mają podobne usposobienie do tych z Nocy Kruka. Czy istnieją jeszcze jakieś podobieństwa – o tym najlepiej przekonacie się sami.
Risen 2: Mroczne Wody - Kufer z różnościami
Czy plotki na temat połączenia światów Gothic i Risen są prawdziwe?
Nic nam o tym nie wiadomo. Nic takiego też nie planujemy. Co przyniesie przyszłość, zobaczymy, kiedy przyjdzie na to czas.
Czy jest jakaś szansa na to, że powrócicie do serii Gothic? Jaka jest obecna sytuacja franczyzy? (To pytanie zadawano w kółko i na okrągło... ;)
Pomysłów mamy w bród, ale zobaczymy, co czas przyniesie.
Słowem zakończenia dziękujemy wszystkim Czytelnikom gram.pl za zadane pytania - ten materiał powstał właśnie dzięki Wam. Mamy nadzieję, że Björn Pankratz z Piranha Bytes spełnił swoją rolę i choć po części wyjaśnił sprawy, które dotąd stanowiły dla Was zagadkę. Za ogromną pomoc w przeprowadzeniu wywiadu dziękujemy firmie Cenega Poland, polskiemu wydawcy Risen 2: Mroczne Wody.