W kolejnym dniu tygodnia z Lineage II przyjrzymy się możliwościom klanów. Pod lupę bierzemy takie kwestie, jak opcje na poszczególnych poziomach, wojny, akademie czy ekskluzywne akcesoria.
W kolejnym dniu tygodnia z Lineage II przyjrzymy się możliwościom klanów. Pod lupę bierzemy takie kwestie, jak opcje na poszczególnych poziomach, wojny, akademie czy ekskluzywne akcesoria.
Nie tylko klany mają w Lineage II swoje poziomy - awanse czekają również na każdego członka. Oto tytuły, które można zdobywać:
Tytuły te mają znaczenie przy rozwoju samego klanu. Mędrzec może być np. liderem klanu 5. poziomu, ale żeby być liderem klanu 8. poziomu, trzeba mieć już tytuł markiza.
Tylko przywódca klanu posiadającego zamek może nosić koronę. Zdobywa się ją od Szambelana zamku dopiero po zakończeniu oblężenia. Korona jest tylko jedna, nie może zostać porzucona ani sprzedana. Może natomiast zostać odebrana w przypadku utracenia władzy nad zamkiem. Pozostali członkowie klanu posiadającego zamek mogą natomiast nosić ekskluzywne diademy i tarcze. Wspomniane wcześniej punkty reputacji można zarówno zdobywać (np. przeprowadzając skuteczne oblężenie zamku), jak i tracić (po wspięciu się na nowy poziom czy nauczeniu nowej umiejętności ich liczba maleje; podobnie jak w trakcie oblężenia posiadanego zamku czy śmierci jednego z członków klanu w trakcie wojny klanowej), a nawet wydawać - na nowe przedmioty. Zdolności zdobyte przez jednego z członków klanu wpływają na pozostałych, poprawiając ich zdolności ofensywne i defensywne (w zależności od umiejętności).
Kiedy klan posiada fortecę, przywódca może wejść w posiadanie specjalnej zdolności, dostępnej do uzyskania u Kapitana Oddziału Wsparcia (NPC). W Lineage II istnieje również flaga klanu. Wznoszona w trakcie oblężeń podnosi morale członków drużyny, zwiększając siłę ataku i skuteczność obrony. Aby ją zdobyć, należy nabyć przedmiot Księga Czarów - Flaga klanu u Kupca Klanowego (NPC). Klany mogą mieć też swoje zwierzątka. Sprzedaje je Tajemniczy Lokaj (NPC).
Klany na co najmniej piątym szczeblu rozwoju mogą tworzyć Akademie. Funkcja ta pozwala czerpać korzyści obu stronom - klany zyskują nowych rekrutów, a postacie szkolone w Akademii uzyskują nagrody. Aby stać się uczniem Akademii nie można mieć postaci rozwiniętej ponad 75. poziom i ukończonych trzech profesji. Uczeń Akademii może w trakcie szkolenia korzystać z czatu, siedziby i zamku klanu. Nie ma natomiast dołączyć do klanu i zostać z niego wydalonym, uczestniczyć w wojnach, oblężeniach, aukcjach i procesie zarządzania. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w trybie PvP, gdzie istnieje możliwość uczestnictwa w wojnach klanowych, wojnach o terytoria czy oblężeniach na tych samych zasadach co pozostali członkowie klanu.
Uczniowie Akademii klanowej mogą otrzymać sponsora - gracza z postacią rozwiniętą do co najmniej 76. poziomu. Akademia ma swoje questy, które uczniowie mogą wykonywać wraz ze sponsorami. W zamian mogą liczyć na ekskluzywne nagrody. Kiedy uczniowie ukończą Akademię, klan zostaje nagrodzony punktami reputacji. Dodatkowo za każdych 10 absolwentów klan otrzymuje stałą liczbę punktów reputacji (1 tys.).
Siedziby klanu mogą nabywać jedynie przywódcy klanów na co najmniej drugim poziomie rozwoju. Są one dostępne w różnych miastach świata Lineage II i każda z nich ma swoją nazwę własną. Kupuje się je w drodze licytacji. Interesującym rozwiązaniem wprowadzonym w dodatku Goddess of Destruction jest możliwość nabywania prowizorycznych siedzib, które pełnią swoją rolę dla danego klanu tylko przez cztery tygodnie. W siedzibach mieszczą się magazyny i teleporty. Klany mogą ozdabiać swoje siedziby, ale także wystawiać je na sprzedaż u licytatorki. Obowiązkowa jest opłata depozytowa. Nie jest ona zwracana w przypadku, gdy nie znajdzie się chętny na zakup siedziby lub klan sam wycofa ją z licytacji. W grze istnieją też siedziby, które można wygrać udowadniając swoje umiejętności na polu bitwy lub w mini-grach. Podobnie jak siedziby wystawiane na aukcje, mogą one służyć do tworzenia przedmiotów i pełnić wszelkie inne funkcje.
Wojna może zostać wypowiedziana tylko przez lidera klanu na co najmniej 5. poziomie rozwoju i z co najmniej 15 członkami. Takie same reguły dotyczą klanu, któremu ma być wypowiedziana wojna. Wojny nie mogą być wypowiadane sojusznikom, a jeden klan może być jednocześnie w stanie wojny z maksymalnie 30 innymi klanami. Wojna rozpoczyna się w momencie gdy wyzwany klan przyjmuje deklarację wojny lub pięciu jego członków zostaje zabitych przez klan wyzywający. Deklaracja wojny może zostać wycofana, ale skutkuje to odjęciem 5000 punktów klanowych. Zasady obowiązujące podczas oblężenia mają pierwszeństwo przed tymi, które wprowadza stan wojny. Wojna kończy się, gdy deklaracja nie uzyska odpowiedzi po upływie jednego tygodnia lub jeśli deklaracja zostaje wycofana. Wynik wojny zależy od liczby zabójstw i zgonów po obu stronach konfliktu. Po zakończeniu wojny jej strony nie mogą wypowiedzieć sobie kolejnej w ciągu jednego tygodnia.
Sojusze muszą mieć z kolei swoją nazwę i lidera. Ten ostatni uzyskuje szereg przywilejów, jak np. dodawanie kolejnych klanów lub usuwanie ich z sojuszu. Samowolne opuszczenie sojuszu przez dany klan skutkuje tym, że nie może on wstąpić w nowy sojusz w ciągu następnych 24 godzin. Przymierza mają swoje kanały czatowe i herby. Za rozwiązanie sojuszu odpowiada jego lider, który nie może zawiązać nowego w ciągu następnych 10 dni. Rozwiązanie następuje natychmiastowo, a wszelkie dodatkowe funkcje wynikające z jego wcześniejszego zawiązania przestają działać.
Oprócz klasycznych questów, klany mogą wykonywać także zlecenia od Gildii Krasnoludów. W zamian za realizację zadań klany otrzymują od Krasnoludów odznaki, które następnie mogą wymienić np. na cenne przedmioty. Członkowie klanów zbierają także punkty - ich maksymalna liczba ograniczona jest w zależności od poziomu klanu. Punkty można wydawać u Zarządcy Zleceń Klanowych pozyskując w swoje szeregi bohaterów niezależnych.
Ostatnią z opisywanych tu cech klanowych Lineage II jest dwór. To miejsce, w którym władca zamku może sprzedawać siewy, kupować zebrane uprawy i produkować z nich przedmioty. Tą ostatnią czynnością zajmują się kowale (NPC) w zamkach. O aktualnych cenach można się natomiast dowiedzieć u Wielkiego Szambelana. Rodzaje zbóż dostępnych dla danego władcy uzależnione są od terytorium i poziomu rozwoju.
Już jutro przyjrzymy się temu, jak Lineage II zmieniało się pod wpływem kolejnych aktualizacji. Bądźcie z nami!
Tydzień z Lineage II jest akcją promocyjną firm Innova i gram.pl.