AMD zamierza zwiększyć wydajność w grach (i nie tylko) wprowadzając na rynek Mantle, rewolucyjną technologię, która dostępna jest już w Battlefield 4. Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?
AMD zamierza zwiększyć wydajność w grach (i nie tylko) wprowadzając na rynek Mantle, rewolucyjną technologię, która dostępna jest już w Battlefield 4. Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?
Mantle (z ang. płaszcz) jest zatem rewolucyjnym API od AMD przygotowanym z myślą o komputerach, które można docelowo rozszerzyć tak, by działało również na konsolach. Na czym polega owa rewolucja? Mantle to pierwsze API potrafiące w optymalny sposób spożytkować moc sprzętu (karty graficznej, procesora) w grach bez tworzenia wąskich gardeł. Istotną cechą tej technologii jest także fakt, że producenci gier nie muszą martwić się o optymalne rozłożenie obciążenia. Jako technologia AMD, Mantle adresowane jest do układów wyposażonych w nowoczesną architekturę GCN (Graphics Core Next), ale nie oznacza to, że inni producenci gier nie mogą zrobić z niej użytku - każdy twórca może skorzystać z Mantle, jeśli chce zoptymalizować to API do swojej architektury.
Mantle oferuje nowy sposób programowania w pełni wykorzystujący moc nowoczesnych kart graficznych (technologia ta może działać jednocześnie z DirectX 11.2), w tym oczywiście Radeonów z serii R9 i innych układów AMD, poprawiając jakość oprawy wizualnej generowanej w rozmaitych produkcjach, jak i wydajność poszczególnych gier. To nie tylko świetna informacja dla graczy, ale i dla programistów - AMD Mantle znacząco ułatwi pracę twórcom, umożliwiając im przygotowywanie lepszych produkcji.
Opisywana technologia firmy AMD dopiero raczkuje, ale już teraz gracze mogą cieszyć się jej możliwościami w wojennej grze akcji Battlefield 4, która bazuje na silniku Frostbite 3.0 (z jego dobrodziejstw skorzysta także 15 innych tytułów). To pierwsza produkcja na rynku, która robi użytek z Mantle, wnosząc płynność rozgrywki na nowy poziom. Gdzie jeszcze znajdziemy Mantle? Wkrótce funkcja ta będzie osiągalna także dla właścicieli nowych przygód Garretta, czyli gry Thief od Eidos Montreal, bardzo oczekiwanym symulatorze kosmicznym Star Citizen od Chrisa Robertsa (autor Wing Commandera i Freelancera), strzelance Sniper Elite 3 przygotowywanej w studiu Rebellion Developments oraz wielu innych, nieogłoszonych jeszcze tytułach. Niewątpliwie wkrótce Mantle znajdzie się w coraz większej liczbie pozycji, zapewniając ich posiadaczom niespotykaną dotąd wydajność.Co jest potrzebne, by móc cieszyć się technologią Mantle? Najważniejsze to oczywiście karta graficzna w architekturze GCN (Graphics Core Next), czyli w chwili obecnej Radeony z serii R9, R7, HD 7000 lub HD 8000. Mantle wspiera także procesory APU firmy AMD wchodzące w skład najnowszych rodzin tego producenta, czyli Kaveri, Kabini i Temash. Nie obejdzie się także bez sterownika AMD Catalyst 14.1 Beta (lub nowszego), który możecie pobrać z tego miejsca. Warto także zaglądać na specjalną podstronę na oficjalnej witrynie AMD, gdzie znajdziecie informacje o grach, które robią użytek z Mantle.
Ciężko jednoznacznie wyjaśnić, jaką konkretną wydajność zapewnia Mantle. Uzależnione jest to bowiem od wielu czynników, w tym uruchomionego programu, a także oczywiście układu zamontowanego w karcie graficznej i procesora, jaki posiadamy. Ponadto warto dodać, że AMD udostępnia producentom gier narzędzia, dzięki którym uda się im uzyskać największą wydajność podczas tworzenia gier na PC. Ponadto deweloperzy, którzy nabędą doświadczenie w trakcie prac nad grami dedykowanymi konsolom nowej generacji, w późniejszym czasie zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać pracując nad edycją pecetową.Zastanawiacie się być może, czy Mantle stanowi konkurencję dla bibliotek DirectX. DirectX jest językiem uniwersalnym, działającym w każdych warunkach, który trzeba przełożyć na język rodzimy karty graficznej bądź innego sprzętu i nie zawsze wykorzystuje on wszystkie możliwości danego układu (w przypadku procesora będą to rdzenie). Natomiast Mantle to język techniczny, który nie wymaga dodatkowego tłumaczenia (wystarczy, że gra potrafi się nim posługiwać) i oferuje więcej możliwości w zakresie wykorzystania możliwości karty graficznej, procesora lub sprzętu innego rodzaju. W związku z tym zarówno Mantle, jak i DirectX współpracują ze sobą w celu zmaksymalizowania możliwości obu języków.
Mantle naturalnie rodzi wiele pytań wśród użytkowników komputerów osobistych, choć nie tylko. Czy technologia ta zagości w przyszłości na konsolach nowej generacji, czyli Xboksie One i PlayStation 4? Obecnie dostępne wersje tego API oraz sterowniki do kart graficznych AMD obsługują jedynie pecety. Niemniej Mantle ma ułatwić producentom gier korzystanie z tych samych funkcji i technik programowania, których używają podczas prac nad grami na nową generację konsol, przenosząc swoje dzieła na PC.Podsumowując, Mantle to API, które zwiększa wydajność w grach wideo, wykorzystując optymalnie zarówno kartę graficzną, jak i procesor, a także zwiększając liczbę rozkazów dla karty graficznej (sprawia to, że poszczególne sceny obserwowane na ekranie są bogatsze w efekty i detale). Nie można także zapominać o obsłudze technologii CrossFire – Mantle widzi pełen potencjał sprzętu bez podziału na rdzenie. I wreszcie, Mantle buduje przyszłość. Inni producenci układów zdążyli już ujawnić nieco swoich planów, z których wynika, że AMD kładzie fundamenty pod rozwój technologii, jakie będą dostępne na rynku.
Tydzień z AMD jest wspólną akcją promocyjną firm AMD i gram.pl.