Tydzień z AMD: czym jest Mantle?

Adam "Harpen" Berlik
2014/03/01 19:00

AMD zamierza zwiększyć wydajność w grach (i nie tylko) wprowadzając na rynek Mantle, rewolucyjną technologię, która dostępna jest już w Battlefield 4. Z czym tak naprawdę mamy do czynienia?

Tydzień z AMD: czym jest Mantle?

Żeby móc wyjaśnić, czym dokładnie jest Mantle, należy wcześniej wprowadzić inne pojęcie, a mianowicie Application Programming Interface (w skrócie API), czyli interfejs do programowania aplikacji. API najprościej można nazwać językiem, którym komunikują się ze sobą dwie jednostki, takie jak sprzęt i gra, by móc się ze sobą porozumieć i osiągnąć zamierzony cel. W tym przypadku mowa o zwiększeniu wydajności.

Mantle (z ang. płaszcz) jest zatem rewolucyjnym API od AMD przygotowanym z myślą o komputerach, które można docelowo rozszerzyć tak, by działało również na konsolach. Na czym polega owa rewolucja? Mantle to pierwsze API potrafiące w optymalny sposób spożytkować moc sprzętu (karty graficznej, procesora) w grach bez tworzenia wąskich gardeł. Istotną cechą tej technologii jest także fakt, że producenci gier nie muszą martwić się o optymalne rozłożenie obciążenia. Jako technologia AMD, Mantle adresowane jest do układów wyposażonych w nowoczesną architekturę GCN (Graphics Core Next), ale nie oznacza to, że inni producenci gier nie mogą zrobić z niej użytku - każdy twórca może skorzystać z Mantle, jeśli chce zoptymalizować to API do swojej architektury.

Mantle oferuje nowy sposób programowania w pełni wykorzystujący moc nowoczesnych kart graficznych (technologia ta może działać jednocześnie z DirectX 11.2), w tym oczywiście Radeonów z serii R9 i innych układów AMD, poprawiając jakość oprawy wizualnej generowanej w rozmaitych produkcjach, jak i wydajność poszczególnych gier. To nie tylko świetna informacja dla graczy, ale i dla programistów - AMD Mantle znacząco ułatwi pracę twórcom, umożliwiając im przygotowywanie lepszych produkcji.

Opisywana technologia firmy AMD dopiero raczkuje, ale już teraz gracze mogą cieszyć się jej możliwościami w wojennej grze akcji Battlefield 4, która bazuje na silniku Frostbite 3.0 (z jego dobrodziejstw skorzysta także 15 innych tytułów). To pierwsza produkcja na rynku, która robi użytek z Mantle, wnosząc płynność rozgrywki na nowy poziom. Gdzie jeszcze znajdziemy Mantle? Wkrótce funkcja ta będzie osiągalna także dla właścicieli nowych przygód Garretta, czyli gry Thief od Eidos Montreal, bardzo oczekiwanym symulatorze kosmicznym Star Citizen od Chrisa Robertsa (autor Wing Commandera i Freelancera), strzelance Sniper Elite 3 przygotowywanej w studiu Rebellion Developments oraz wielu innych, nieogłoszonych jeszcze tytułach. Niewątpliwie wkrótce Mantle znajdzie się w coraz większej liczbie pozycji, zapewniając ich posiadaczom niespotykaną dotąd wydajność.

Co jest potrzebne, by móc cieszyć się technologią Mantle? Najważniejsze to oczywiście karta graficzna w architekturze GCN (Graphics Core Next), czyli w chwili obecnej Radeony z serii R9, R7, HD 7000 lub HD 8000. Mantle wspiera także procesory APU firmy AMD wchodzące w skład najnowszych rodzin tego producenta, czyli Kaveri, Kabini i Temash. Nie obejdzie się także bez sterownika AMD Catalyst 14.1 Beta (lub nowszego), który możecie pobrać z tego miejsca. Warto także zaglądać na specjalną podstronę na oficjalnej witrynie AMD, gdzie znajdziecie informacje o grach, które robią użytek z Mantle.

Ciężko jednoznacznie wyjaśnić, jaką konkretną wydajność zapewnia Mantle. Uzależnione jest to bowiem od wielu czynników, w tym uruchomionego programu, a także oczywiście układu zamontowanego w karcie graficznej i procesora, jaki posiadamy. Ponadto warto dodać, że AMD udostępnia producentom gier narzędzia, dzięki którym uda się im uzyskać największą wydajność podczas tworzenia gier na PC. Ponadto deweloperzy, którzy nabędą doświadczenie w trakcie prac nad grami dedykowanymi konsolom nowej generacji, w późniejszym czasie zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać pracując nad edycją pecetową.

GramTV przedstawia:

Zastanawiacie się być może, czy Mantle stanowi konkurencję dla bibliotek DirectX. DirectX jest językiem uniwersalnym, działającym w każdych warunkach, który trzeba przełożyć na język rodzimy karty graficznej bądź innego sprzętu i nie zawsze wykorzystuje on wszystkie możliwości danego układu (w przypadku procesora będą to rdzenie). Natomiast Mantle to język techniczny, który nie wymaga dodatkowego tłumaczenia (wystarczy, że gra potrafi się nim posługiwać) i oferuje więcej możliwości w zakresie wykorzystania możliwości karty graficznej, procesora lub sprzętu innego rodzaju. W związku z tym zarówno Mantle, jak i DirectX współpracują ze sobą w celu zmaksymalizowania możliwości obu języków.

Mantle naturalnie rodzi wiele pytań wśród użytkowników komputerów osobistych, choć nie tylko. Czy technologia ta zagości w przyszłości na konsolach nowej generacji, czyli Xboksie One i PlayStation 4? Obecnie dostępne wersje tego API oraz sterowniki do kart graficznych AMD obsługują jedynie pecety. Niemniej Mantle ma ułatwić producentom gier korzystanie z tych samych funkcji i technik programowania, których używają podczas prac nad grami na nową generację konsol, przenosząc swoje dzieła na PC.

Podsumowując, Mantle to API, które zwiększa wydajność w grach wideo, wykorzystując optymalnie zarówno kartę graficzną, jak i procesor, a także zwiększając liczbę rozkazów dla karty graficznej (sprawia to, że poszczególne sceny obserwowane na ekranie są bogatsze w efekty i detale). Nie można także zapominać o obsłudze technologii CrossFireMantle widzi pełen potencjał sprzętu bez podziału na rdzenie. I wreszcie, Mantle buduje przyszłość. Inni producenci układów zdążyli już ujawnić nieco swoich planów, z których wynika, że AMD kładzie fundamenty pod rozwój technologii, jakie będą dostępne na rynku.

Tydzień z AMD jest wspólną akcją promocyjną firm AMD i gram.pl.

Komentarze
13
MBi
Gramowicz
02/03/2014 20:42

> > Zapomniałem jeszcze dodać, że testowałem Beta 14.2 w grach, które nie korzystają> z Mantle.> > Wszystkie gry, które testowałem, GTA4, BioShock: Infinite, Dirt 3, Civ 5 żadnej> różnicy,> > za to w Battlefield 3... tragedia. BF3 tak się zacinało, że nie szło grać, obojętnie>> > czy na Ultra, czy Low. Zwykle gram na Ultra i mówię o Multi Player.> > > > AMD FX 6300 (4.1GHz) + 7790> Bo jestes tuman i nie przeczytales ze trzeba przeprowadzic czysta isntalacje bety 14.2...> (az musialem sie zalogowac bo ignorancja mnei urzekla xD)A ja skontruję, bo mnie twoja ignorancja urzekła, wiem jak się instaluje sterowniki :P

Usunięty
Usunięty
02/03/2014 17:58

ale pierdzielisz jakie częściej? ja we 2010 rok wrzesień zakupiłem phenoma II 955 8Gbr ram i gtx460OC i do dziś wszystko mi lata bardzo ladnie w ful HD max detale jedynie nie ktore gry AA mam wylaczone . Wyjątkiem sa tez crysis 3 , far cry3 bf4 i asasin tu gram na wysokich ustawieniach nie na bardzo wysokich :)i spokojnie jeszcze minimum rok pogram na wysokich ustawieniach w kazda gre ale np. w rozdzialce 1680x1050 :)> Mam nadzieję, że Mantle choć trochę zatrze różnice między konsolami a PC z których wynikają> różnorakie problemy z działaniem gier (chodzi mi o porty z konsoli na pc). Coś takiego> bardzo by się przydało, bo jak na razie to wymagania gier zmuszają nas do wymieniania> podzespołów naszego komputera co 2-3 lata a nawet częściej co znacząco wpływa na opłacalność> użytkowania komputerów pc.

Usunięty
Usunięty
02/03/2014 14:15

Ja mam kompa sprzed ponad 3 lat i wcale nie był nie wiadomo jak drogi i do dzisiaj się świetnie sprawuje i gram prawie na maksymalnych, bo prostu wyłączam AntyAliasing.




Trwa Wczytywanie