Tydzień z MotoGP 14 - technologia YEBIS 2

Patryk Purczyński
2014/06/20 23:30
2
0

Dotychczas w trakcie tygodnia z MotoGP 14 przyglądaliśmy się temu, co działo i aktualnie dzieje się na torach wyścigowych. Dziś zaglądamy natomiast do kuchni, przedstawiając technologię, która pozwala grze wspiąć się na wyższy poziom.

Tydzień z MotoGP 14 - technologia YEBIS 2

W połowie maja Milestone poinformowało, że MotoGP 14 skorzysta na użyciu w grze oprogramowania pośredniczącego YEBIS 2 autorstwa japońskiej ekipy Silicon Studio. Jak jej dyrektor wykonawczy Takehiko Terada, cytowany w opublikowanej wówczas informacji prasowej, developerzy mogą dzięki tej technologii tworzyć "fantastyczne efekty wizualne, które dopełniają ich gry". MotoGP 14 miało skorzystać zwłaszcza na "niewiarygodnie realistycznych efektach oświetlenia. To jednak niejedyna zaleta YEBIS 2. Jakie jeszcze karty skrywa w swojej talii? Sprawdźmy.

Urozmaicone efekty rażącego światła

Dzięki tej funkcji słońce w grach jawi się nie tylko jako świetlista kula, ale też obiekt, który - tak jak w prawdziwym życiu, oślepia osoby nań spoglądające. Można to osiągnąć dzięki renderingowi HDR (High Dynamic Range). Technologia przeprowadza obliczenia, które nie są ograniczone przez sprzęt wyświetlający obraz. Poprzez użycie określonego algorytmu kolory są redukowane. W prawdziwym świecie oko dostosowuje się do ilości światła przez otwieranie i zamykanie się tęczówki. W przypadku kamery funkcję tę pełni specjalna membrana. Ten sam mechanizm może być stosowany w Costumizable Glaring. Wszystko oczywiście dostosowywane jest w czasie rzeczywistym, dzięki czemu obraz wygląda odpowiednio i jest efektywny. Urozmaicone efekty rażącego światła, Tydzień z MotoGP 14 - technologia YEBIS 2

Efekty głębi pola

Efekt głębi pola to rozmycie obrazu na jednym planie i wyostrzenie na drugim. Znany jest z fotografii i jest znakomitym, a jednocześnie prostym sposobem na wyraźne oddzielenie obiektu od tła. YEBIS 2 nie osiąga tego efektu poprzez zwykłe przetwarzanie obrazu, ale przez użycie algorytmu w celu odtworzenia tego fotograficznego fenomenu za pośrednictwem prawdziwego obiektywu. Rozmycie jest rozłozone równomiernie. Głębia pola to dystans dzielący najbliższy i najdalszy obiekt w obrębie skupienia obrazu. Głębia skupienia w grafice komputerowej dzięki renderingowi jest praktycznie nieskończona. Efekty głębi pola, które w najprostszych słowach działają tak jak akomodacja oka, osiągane dzięki YEBIS 2, możecie podziwiać na poniższej prezentacji.

Rozmazanie obrazu w ruchu

Grafika w czasie rzeczywistym to poruszające się obrazy, czyli de facto filmy. Z drugiej jednak strony, pojedyncze obrazy to wciąż obrazy. Jeżeli gra wyświetlana jest w 60 klatkach na sekundę, to takich obrazków w każdej sekundzie wyświetla się 60. W świecie rzeczywistym liczba tych klatek rejestrowanych przez ludzkie oko jest nieskończenie wielka. Właśnie to jest jedna z przyczyn, dla których grafika komputerowa wygląda sztucznie. Nie zmienia to jednak faktu, że po osiągnięciu pewnej prędkości obraz rejestrowany przez oko jest rozmazany. To daje poczucie prędkości. Oczywiście liczby klatek w grafice nie można podnosić do nieskończoności, dlatego efekt ruchu powinien zaistnieć między jedną klatką a kolejną. Rozmazany obraz to efektywna technika pokazania naturalnego ruchu danego obiektu w grafice komputerowej.

Fizycznie właściwe optyczne działanie poefektowe

YEBIS 2 zapewnia nie tylko efekty głębi pola, ale także przeprowadza optyczną symulację bazując na tym, co dzieje się po tych efektach. Funkcja ta pozwala na przeprowadzenie symulacji kamery lub obiektywu, wyświetlając skutki efektów. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym. Efekt głębi pola nie tylko skutkuje rozmazaniem obrazu jako działaniem poefektowym, ale także symuluje scenę, jak gdyby była ona postrzegana przez prawdziwy obiekty i stosuje ją jako następstwo danego efektu. Jest także w stanie reprodukować inne optyczne efekty.

Trzy dobierane efekty renderingu HDR

GramTV przedstawia:

O ile silnik graficzny, do którego YEBIS 2 zostało zainstalowane, wspiera rendering HDR, działania poefektowe mogą wykorzystać pełnię swoich możliwości. Trzy efekty wspomniane w nagłówku to: rzeczywisty rendering HDR, symulowany rendering HDR i rendering pseudo-HDR. Pierwszy z nich cechuje się najwyższym poziomem operatywności i jest zalecany dla gier komputerowych i arcade'owych, działających na nowoczesnym sprzęcie. Konsole nowej generacji również zaliczają się do tego grona, choć dla Xboksa One i Playstation 4 bardziej zaleca się symulowany rendering. YEBIS 2 potrafi w tym trybie wyświetlać następstwa efektów w bardzo wysokiej jakości. W ostatnim z wymienionych efektów YEBIS 2 tworzy obraz bazując na oryginalnym algorytmie. Tryb ten najlepiej współgra z silnikami o zerowej świadomości renderingu HDR. Trzy dobierane efekty renderingu HDR, Tydzień z MotoGP 14 - technologia YEBIS 2

Post-procesowy antialiasing

W grafice wyświetlanej w czasie rzeczywistym mogą pojawić się dziesiątki tysięcy wielokątów. Kiedy rendering obrazu jest skończony, strefy z pikselami i te bez nich zdecydowanie różnią się od siebie, co powoduje pojawianie się poszarpanych krawędzi. Dzieje się tak z uwagi na ograniczoność rozdzielczości, która w prawdziwym świecie rzecz jasna nie występuje. Piksel leżący dokładnie na granicy czerwonego samochodu i niebieskiego nieba w tle nie uchwyci jednego bądź drugiego, ale łączy w sobie oba kolory. Grafika komputerowa wymaga pewnych zabiegów do zredukowania efektu poszarpanych krawędzi. W YEBIS 2 sprawdzane są faktyczne rezultaty renderingu, zmiany zachodzące we wspomnianych pikselach. Wówczas zachodzi proces antialiasingu oparty na przetwarzaniu obrazu. Co ciekawe, proces ten pochłania niewiele mocy obliczeniowej i nie stanowi obciążenia dla sprzętu.

Efekty specjalne i artystyczne

Wiele rzeczy poefektowych w YEBIS 2 projektowanych jest z myślą o stworzeniu fotorealistycznych wizualizacji. Realizm nie jest jednak jedyną płaszczyzną, na której sprawdza się ta technologia - pozwala także twórcom wyrazić się artystycznie. Najprostszym przykładem są tu efekty promieni słonecznych przedzierających się przez nieszczelności w przesłonach, nieco bardziej zaawansowane jest zakrzywienie obrazu w wyniku ciepła panującego w danym miejscu. Efekt ten możemy podziwiać w poniższym filmie. YEBIS 2 zawiera także ukrytą opcję tworzenia niewiarygodnych efektów wizualnych bazujących na parametrach ustawionych dla poszczególnych wydarzeń poefektowych.

Regulacja kolorów

Regulacja kolorów to technika często używana w przypadku zdjęć robonych aparatami, a także filmów. Ponieważ grafika wyświetlana w czasie rzeczywistym jest podobna do tych ostatnich, nanoszenie poprawek w barwach jest często pożądane. Obrazy mogą tu być swobodnie renderowane ponownie, a tym samym otwiera się nieskończona paleta możliwości. Można dzięki temu rozważyć nie tylko zmianę kolorów, ale nawet warunków panujących w danej scenie. Parametry kolorów mogą być zmieniane przy użyciu takich opcji, jak odcień, grubość koloru, kontrast, jasność, temperatura kolorów i krzywa gamma, a nawet sepia wykorzystywana często w retrospekcjach. Dzięki YEBIS 2 dokonywane mogą być zmiany wspomnianych parametrów, a to co widzimy na ekranie reaguje na nie w czasie rzeczywistym.

Łatwość instalacji

Na koniec prezentujemy funkcję, która w sposób szczególny powinna zainteresować nie tyle graczy, ale przede wszystkim twórców gier. Oprogramowanie to jest bowiem bardzo proste w instalacji, a do tego ma pełne wsparcie bibliotek DirectX 11. YEBIS 2 działa na szerokiej gamie platform, od konsol nowej generacji - PlayStation 4 i Xboksa One - poczynając, a kończąc na urządzeniach przenośnych. Co ciekawe, technologię YEBIS 2 można zaimplementować nawet do w pełni skończonych projektów, uzyskując efekty, o których pisaliśmy wcześniej.

Tydzień z MotoGP 14 to akcja promocyjna firm CDP.pl i gram.pl

Komentarze
2
Usunięty
Usunięty
22/06/2014 16:04

Usunięty
Usunięty
22/06/2014 16:04