Silent Hill 2, Age of History 3, Worshippers of Cthulhu i Storage Hunter Simulator. W październiku wyszło wiele polskich gier. Sprawdź jak sobie poradziły i w co wypada zagrać.
Mówi się, że październik to szalenie trudny moment na wydawanie gier. Polski gamedev należy jednak do odważnych i konkurencji hitów AAA się nie boi. W efekcie w zeszłym miesiącu do sprzedaży trafiło ponad 20 rodzimych produkcji. Dużo i to bardzo. Co najważniejsze, nie zabrakło w tym jednego, wielkiego hiciora. Są też mniejsze produkcje, które dobrze sobie poradziły. Mamy więc stosunkowo sporo tytułów, które warto będzie sprawdzić.
Oczywiście październikowym hitem był Silent Hill 2. Optymizm w przypadku tego komercyjnego i artystycznego przeboju studzi tylko kwestia tego jak dużo zarobi na tym Bloober Team. Na ten moment nie znamy żadnych szczegółów umowy z Konami i wielkości tantiem z zysków. Te na pewno będą duże, ale nikt nie wie ile z tego trafi do Krakowa. Jak jest przekonamy się pewnie dopiero w nowym roku. Oprócz tego zaskakująco dobrze poradził sobie niepozorny symulator Storage Hunter. Nie pomińcie też jakościowych indyków - Age of History 3 oraz Moon Mystery.
Nie da się więc ukryć, że to był dobry miesiąc. Doceńmy to, bo takie wnioski nie pojawiają się regularnie w podsumowaniach miesiąca premier polskich gier.
Dane sprzedażowe pochodzą z serwisu Gamalytic i dotyczą tylko Steama. Stan na 1.11.2024.
Sprawdź również podsumowanie poprzednich miesięcy:
Najważniejsze polskie premiery gier w październiku 2024 roku
Silent Hill 2
Bloober Team
O tej premierze powiedziano już tyle, że ciężko cokolwiek dodawać. Wielki hit, który dosyć szybko przebił barierę miliona egzemplarzy. Wielu miało wątpliwości czy Bloober Team podoła temu wyzwaniu. Ja jednak zawsze w nich wierzyłem. Kto jeszcze nie grał koniecznie musi sprawdzić ten tytuł, bo jakości jest w nim mnóstwo. Niedawno krakowskie studio zapowiedziało nowe IP, czyli Cronos: A New Dawn. Tyle, że tę grę od dawna robił inny zespół. Pytanie więc za co teraz zabiorą się ludzi, którzy stworzyli Silent Hill 2. Mam nadzieję, że współpraca z Konami będzie kontynuowana.
Oceny na Steam: 95% Średnia na Metacritic: 86% Sprzedaż na Steamie: 20,5 mln $ przychodu, 370 tys. kopii (oficjalnie ponad milion na wszystkich platformach) Peak graczy na Steamie: 23 676 Platformy: PC, PS5 Nasza recenzja:8,5/10
Age of History 3
Łukasz Jakowski
Drugi największy hit miesiąca, w dodatku od solo dewelopera. Łukasz Jakowski od lat rozwija serię Age of History, która właśnie otrzymała trzecią odsłonę. Bardzo wysoki peak i całkiem niezła sprzedaż. Do tego mnóstwo pozytywnych opinii. Jeśli więc lubicie Hearts of Iron, koniecznie sprawdźcie również polską alternatywę. Na pewno będziecie się dobrze bawić, a przy okazji wspomożecie polskiego dewelopera. Temu jednak, patrząc po liczbach, bieda raczej nie grozi.
Oceny na Steam: 89% Sprzedaż na Steamie: 1,2 mln $ przychodu, 139 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 7 887 Platformy: PC
Storage Hunter Simulator (early access)
Raccoons Studio / BeardedBrothers.Games
Niespodziewany nowy hit gatunku symulatorów. Za grą stoi młode Raccoons Studio, które nawet nie jest powiązane z PlayWay, a więc królem tego typu gier. Do tego mówimy dopiero o wczesnym dostępie. Po dobrym debiucie zainteresowanie grą ciągle utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie. Bardzo pozytywne zaskoczenie.
Oceny na Steam: 78% Sprzedaż na Steamie: 1,4 mln $ przychodu, 74 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 2 810 Platformy: PC
Kong: Survivor Instinct
7Levels
Kolejne studio z Krakowa, które również sięgnęło po znaną licencję. Tym jednak razem filmową. Kong: Survivor Instinct sprawdza się całkiem nieźle i zdecydowanie rekomenduję zagranie. W szczególności jeśli ktoś lubi model rozgrywki w stylu Shadow Complex. Szkoda tylko, że grze zabrakło promocji, co przełożyło się na niską sprzedaż. Oby jednak studio dalej mogło tworzyć nowe rzeczy. Widać, że w tych ludziach drzemie potencjał.
Oceny na Steam: 73% Średnia na Metacritic: 53% Sprzedaż na Steamie: 55 tys. $ przychodu, 3,4 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 131 Platformy: PC, Xbox Series, PlayStation 5 Nasza recenzja:7,6/10
Worshippers of Cthulhu (early access)
Crazy Goat Games
GramTV przedstawia:
Pamiętacie podsumowanie czerwca i grę Republic of Pirates? Jej twórcy przenieśli idee tego city buildera do świata Cthulhu. Efekt właśnie trafił do wczesnego dostępu. Gra zebrała bardzo dobre opinie, nieźle wystartowała, ale… to nieco za mało. Widać w tej produkcji spory potencjał, ale twórcy oczekiwali więcej. Sami zresztą sprawdźcie jak premierę Worshippers of Cthulhu skomentował dla nas Maciej Strużyna, założyciel studia.
Wydanie gry w EA było dla nas czymś nowym i nie wiedzieliśmy czego się spodziewać. Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni zaangażowaniem community, które ma mnóstwo pomysłów i nawet pomaga nam znajdować rzadkie błędy, których nie wychwyciliśmy przed wydaniem. 90% pozytywnych recenzji na Steam motywuje nas mocno do dalszej pracy. Z naszych prognoz wynika, że zwrot kosztów produkcji osiągniemy, ale dopiero za jakieś 12 miesięcy, co jest trochę poniżej naszych oczekiwań.
Oceny na Steam: 91% Sprzedaż na Steamie: 364 tys. $ przychodu, 18 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 1 131 Platformy: PC
Forgive Me Father 2
Byte Barrel
Kontynuacja bardzo udanego boomer shootera nie zawiodła. Gracze ponownie docenili unikatowy design, klimat, ale też intensywną walkę i sporo emocji. Warto też zauważyć, że nad Forgive Me Father 2 pochyliły się również światowe media, co zaowocowało bardzo ładną średnią na Metacritic. Więcej o premierze opowiedział mi prezes studia, Ernest Krystian.
Jesteśmy niezwykle zadowoleni z odbioru drugiej części Forgive Me Father przez graczy i krytyków. Obecnie gra utrzymuje 88% pozytywnych recenzji na Steamie, a my już pracujemy nad usprawnieniami, które mogą jeszcze bardziej poprawić ten wynik. Tak jak w przypadku pierwszej części, współpraca ze społecznością w celu stworzenia najlepszego możliwego doświadczenia dla graczy jest i pozostanie naszym priorytetem. Gorąco zachęcamy do zanurzenia się w tym komiksowym świecie, gdzie szaleństwo czai się na każdym kroku, oraz do pozostawienia recenzji!
Oceny na Steam: 88% Średnia na Metacritic: 86% Sprzedaż na Steamie: 145 tys $ przychodu, 5 tys. kopii Sprzedaż na Steamie (razem z wczesnym dostępem): 507 tys. $ przychodu, 29,9 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 299 Platformy: PC
Moon Mystery
Cosmoscouts
Polski shooter inspirowany Half-Life 2 wzbudzał przed premierą bardzo duże zainteresowanie. Wydawało się, że to może być wielki hit. Niestety przed wydaniem nieco zabrakło widoczności, przez co liczby sprzedażowe nie powalają na kolana. Zdecydowanie dało się wyciągnąć więcej. Z drugiej strony gra zbiera bardzo dobre oceny i bez wątpienia powinniście dać jej szansę. To kolejna rodzima produkcja z października, którą warto nadrobić.
Oceny na Steam: 72% Sprzedaż na Steamie: 56,7 tys. $ przychodu, 4 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 274 Platformy: PC
Gunsmith Simulator
Game Hunters/PlayWay
Nie sądziłem, że symulator rusznikarza okaże się takim hitem. Już wczesny dostęp pokazywał bardzo duży potencjał w tej grze, co tylko potwierdziła pełna wersja. Nie jest to może kolejny, spektakularny sukces w gatunku, ale na pewno należy patrzeć na ten projekt ze sporym podziwem. Warto sprawdzić jeśli interesuje Was taka tematyka.
Oceny na Steam: 85% Sprzedaż na Steamie (tylko pełna wersja): 400 tys. $ przychodu, 24 tys. kopii Sprzedaż na Steamie (razem z wczesnym dostępem): 2,1 mln $ przychodu, 146 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 1 465 Platformy: PC
Don’t Be Afraid 2
Cat-astrophe Games / Eneida Games / Untold Tales
Kontynuacja małego, ale na swój sposób ciekawego horroru. Gra jest nieźle oceniana, ale trudno mi powiedzieć jaki jest sens jej istnienia. Takie produkcje dawno wyszły z mody, co tylko potwierdza niska sprzedaż. Do tego w projekt zaangażowane są aż trzy firmy. Wątpliwe więc, aby ktoś na tym dobrze zarobił. Jeśli jednak sięgniecie po Don’t Be Afraid 2, pewnie czasu nie stracicie. Zwłaszcza jeśli lubicie escape roomy.
Oceny na Steam: 74% Sprzedaż na Steamie: 15 tys. $ przychodu, 1,5 tys. kopii Peak graczy na Steamie: 56 Platformy: PC
Redaktor z ponad dziesięcioletnim stażem na Gram.pl. Zajmuję się głównie recenzjami i publicystyką. Od kilkunastu lat moją specjalizacją jest polski gamedev.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!