Reklamy w grze
Lokowanie produktu już od dawna jest jedną z najskuteczniejszych, ale też najdroższych form reklamy. Pierwszy raz na wielkim ekranie miało to miejsce w 1929 roku w filmie “Wings” gdzie pojawił się baton marki Hershey’s. W dzisiejszych czasach product placement jest obecny w praktycznie każdym wysoko budżetowym filmie.Często bardzo duża część budżetu takich filmów pochodzi właśnie z pieniędzy za product placement. Reklamy w grach wideo, wbrew temu co by się mogło wydawać, występują już od długiego czasu, bo co najmniej od lat 80-ych XX w. Jest to także obszar, który może być nawet bardziej atrakcyjny pod względem lokowania produktu, niż same filmy. Ze względu na swoją charakterystykę, gry wideo wymagają od swoich użytkowników ciągłego skupienia. Osoba grająca na komputerze czy konsoli musi cały czas zwracać uwagę na to, co dzieje się na ekranie i przykładać dużą wagę nawet do najmniejszych szczegółów. Gracz nie tylko jest zmuszony do ciągłego odbierania i analizy tego co dzieje się podczas rozgrywki, ale sam musi również zaangażować się i wykonać dużą część działań za pomocą myszki i klawiatury czy kontrolera. Grając w grę wideo nie można wyciszyć na chwilę dźwięku czy odejść od ekranu i zacząć robić coś innego, tak jak w przypadku filmów czy seriali. Gracz musi być cały czas zaangażowany w grę, bo inaczej cała rozgrywka i jej istota może stracić sens. To sprawia, że użytkownik gry wideo staje się po części jej elementem i zupełnie inaczej podchodzi do prezentowanych tam treści, w tym do treści reklamowych.
Rodzaje reklam w grach wideo
Product placement od praktycznie zawsze wzbudza bardzo skrajne opinie. Niektórzy uważają, że może dodać dodatkowej głębi niektórym filmom czy grom lub jest po prostu fajny i noszenie np. takich samych butów jak bohater w filmie jest dobrym sposobem na wyrażenie siebie. Inni jednak kojarzą go jako najbardziej nachalna i niepożądana forma reklamy, która może czasami popsuć odbiór całego filmu czy gry. Lokowanie produktu może występować jednak w różnej postaci i zostać wdrożone na różne sposoby. Oto kilka przykładów tego jak może wyglądać reklama w grach wideo.
Gry markowe
Nie jest to do końca przykład product placementu, ale bardzo ciekawa strategia na reklamę. Niektóre marki w ramach promocji swoich produktów decydują się stworzyć własną grę, która jest bardzo mocno powiązana z ich produktem. Nie mówimy tu o prostych grach w przeglądarce tylko o pełnoprawnych grach na konsolę czy komputer. Jednym z najbardziej znanych i pierwszych przykładów takiej reklamy jest gra Coca-Coli z 1983 roku. Wydana na konsolę Atari, wzorowana na “Space Invaders” gra została podarowana pracownikom korporacji na konferencji sprzedaży w Atlancie. Gra była niemal idealną kopią wcześniej wspomnianego klasyka z tą różnicą, że statki obcych zostały zastąpione literami układającymi się w napis Pepsi i miały niebieski kolor, a pojazdy, których używało się, aby je niszczyć były w kolorze czerwonym, co miało reprezentować Coca-Colę. Razem z grą powstało hasło reklamowe: “Coke Wins”. Gra została wydana w bardzo małej liczbie egzemplarzy i obecnie jest wielką gratką dla wszystkich kolekcjonerów gier wideo, a jej wartość na rynku przekracza ponad 2 tys. dolarów.