Przełomowym wydarzeniem było spotkanie Petera Adkisona, szefa firmy Wizards of the Coast z projektantem gier, Richardem Garfieldem. Adkisonowi nie podobał się zaproponowany pomysł gry planszowej i zażyczył sobie czegoś łatwo przenośnego, w co można by łatwo grać na konwentach. Garfield przedstawił mu wtedy pomysł, nad którym pracował od paru lat – karcianą grę Mana Cash. Adkison wyczuł możliwości tkwiące w grze i zaakceptował projekt. 5 sierpnia 1993 r. odbyła się światowa premiera gry, pod zmienioną nazwą Magic: The Gathering. Do tego czasu rynek gier karcianych w zasadzie nie istniał – pojawienie się Magic diametralnie zmieniło sytuację.
W Magic: The Gathering gracze wcielają się w potężnych rywalizujących ze sobą magów. Podstawowym warunkiem zwycięstwa jest pozbawienie przeciwnika wszystkich punktów życia (zaczyna się grę z dwudziestoma), chociaż w pewnych okolicznościach można ją też wygrać spełniając inne warunki. Do rzucania zaklęć potrzebna im jest energia magiczna – mana, czerpana przede wszystkim z kart lądów (o typach kart za chwilę). Mana przenika całe multiwersum Dominii, między którego planami (z centralną Dominarią na czele) podróżują czarodzieje (planeswalkers). Większość dodatków do gry opisuje wydarzenia rozgrywające się na Dominarii i walkę między istotami z tego świata, a demonami ze zmechanizowanego piekła – Phyrexii.Jest pięć kolorów mana – do każdego z nich przypisane są inne aspekty. W ogólnym zarysie wygląda to następująco:
Zaklęcia dzielą się na następujące rodzaje (polskie nazewnictwo jest tu mocno umowne):
Talie składa się z kart kupowanych w zestawach początkowych (starters) lub prekonstruowanych (preconstructed decks) i zestawach dodatkowych (booster packs). Istnieją trzy poziomy dostępności kart: powszechne (common), rzadsze (uncommon) i rzadkie (rare). Przez blisko piętnaście lat istnienia, Magic doczekał się dziewięciu numerowanych edycji i ponad czterdziestu dodatków – co dało w sumie ponad osiem tysięcy kart (z czego duża część ma więcej niż jedną wersję). Najdroższa z nich, Black Lotus, osiąga cenę blisko 2000 dolarów. Na podstawie Magic powstała gra komputerowa łącząca karciankę z prostymi elementami RPG, istnieje także wersja online samej karcianki.
Pierwsze edycje Magic: The Gathering posiadały w dużej mierze mało wyszukane ilustracje, jednak stopniowo nabierały one wyrafinowania i teraz wiele z obrazków do kart to małe dzieła sztuki, które czynią kolekcjonowanie ich podwójnie przyjemnym zajęciem. Do MtG rysowało - lub nadal rysuje - wielu popularnych grafików, takich jak: Tony DiTerlizzi, Rebecca Guay, Jeff Easley, Larry Elmore, Todd Lockwood, Ron Spencer czy Quinton Hoover. Dzięki tej grze zaistniało w branży wielu znakomitych młodych artystów i stale przybywają kolejni.Wraz z wydawaniem kolejnych dodatków, w Magic pojawiały się nowe zasady, a część starych reguł ulegała modyfikacjom. Skromna instrukcja z początkowych edycji rozrosła się obecnie do zbioru Comprehensive Rules liczącego ponad sto stron i rosnącego z każdym dodatkiem. Nawet doświadczony gracz może się niekiedy pogubić w niuansach zasad – dla początkujących stopień komplikacji może stanowić wstrząs. Biorąc pod uwagę zmiany w formułowaniu treści kart, potrzebne było także stworzenie tzw. Wyroczni (Oracle), czyli źródła oficjalnego tekstu każdej istniejącej karty i bazy danych szczegółowych zasad, które się do niej odnoszą. Obecnie funkcję tę pełni strona gatherer.wizards.com.
Ogólnoświatowa organizacja Duelist's Convocation International zrzesza dziesiątki tysięcy graczy i organizuje oficjalne turnieje gry. Ponieważ przy dużych turniejach są do zdobycia całkiem pokaźne nagrody pieniężne, doświadczeni gracze mogą nieźle zarobić na swoim hobby. Nagroda główna w profesjonalnych turniejach (Pro Tour) wynosi 40,000$. Inne niezwykłe wyróżnienie spotyka zwycięzcę dorocznego turnieju Invitational, do którego zapraszanych jest szesnastu najlepszych graczy danego roku: ma on możliwość zaprojektowania własnej karty, która ukaże się w jednym z nadchodzących dodatków do gry. W większości przypadków sam gracz zostaje także wrysowany przez grafików jako postać na wymyślonej przez siebie karcie.Ten artykuł to raczej zbiór luźnych informacji dotyczących różnych aspektów Magic: the Gathering dla osób, które nie znają tej gry. W przyszłości planujemy znacznie rozwinąć temat.