Unlimited Detail - voxele wracają do łask?

Michał Myszasty Nowicki
2010/04/23 16:17
3
0

Australijczyk Bruce Dell twierdzi, że jego oprogramowanie Unlimited Detail jest w stanie wydajnie renderować hiperrealistyczną grafikę bez użycia polygonów.

Wszystko odbywa się w oparciu o voxele, czyli - ujmując to maksymalnie obrazowo - trójwymiarowe piksele. W przeciwieństwie do grafiki opartej na wielokątach, gdzie scena generowana jest na podstawie trójwymiarowych modeli pokrytych teksturami, tutaj obraz renderowany jest z niezliczonej ilości pojedynczych sześcianów, będących trójwymiarowymi odpowiednikami pikseli. Oczywiście nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że teoretycznie pozwala to na uzyskanie brył i modeli o dowolnym wręcz kształcie.

Unlimited Detail - voxele wracają do łask?

Podstawowym problemem była dotychczas ogromna liczba danych, które należało w tym celu przetworzyć. Bruce Dell przekonuje jednak, iż jego technologia Unlimited Detail oparta na modelu "wyszukiwania" potrzebnych do wyrenderowania sceny voxeli z ich "chmury", jest nieporównywalnie wydajniejsza niż jakiekolwiek dotychczasowe rozwiązania. Do stworzenia w czasie rzeczywistym sceny o realizmie bijącym na głowę Crysis nie potrzeba nawet karty graficznej! Wszystko jest w stanie zrobić zwykły, jednordzeniowy procesor. Brzmi jak magia? Owszem, ale, co widać na załączonych filmach, rzeczywiście działa i wygląda bardzo zachęcająco.

Oczywiście pojawia się tu wiele pytań i wątpliwości. Dlaczego widzimy tylko statyczne sceny bez jakichkolwiek animacji? Czemu zarówno filmy, jak i screeny nie oferują naprawdę wysokiej rozdzielczości? Jak wygląda sprawa z cieniowaniem i światłem, które jak na razie robi bardzo kiepskie wrażenie? Tak czy inaczej, warto śledzić losy tego projektu, bo nawet jeśli nie oznacza to rewolucji w grafice 3D (ATI i NVIDIA musiałyby wtedy przerzucić się na produkcję opiekaczy do tostów), niewykluczone, że technologia 32-letniego Australijczyka wniesie naprawdę wiele do świata grafiki 3D.

GramTV przedstawia:

Komentarze
3
Usunięty
Usunięty
11/01/2011 10:55
Dnia 25.04.2010 o 14:55, Namaru napisał:

Cóż Bill nie żył w czasach gdy wielkość procesu technologicznego (intel pracuje obecnie nad 22nm) była tak bliska wielkości atomu krzemu. Jasne jeśli zdążymy z nanotechnologią i kosztami układów w w tej technologii wszystko będzie świetnie, ale ja takim optymistą nie jestem i uważam, że w przeciągu 10-15 lat czeka nas załamanie prawa moora.

Każdy sceptyk tak gada. Od czasów Billa też mówiono, że osiągnięto wszystko a tu zonk. IMO za naszego życia prawo moora zostanie załamane, lecz w drugą stronę. Moc obliczeniowa w ciągu 18 miesięcy nie zwiększy się 2 krotnie lecz 200 krotnie, a to dzięki technologii kwantowej która IMO wejdzie w życie za 10-15 lat właśnie. W międzyczasie będą również procesory graficośtam (przepraszam nazwa mi uciekła, ale od grafitu, kto się interesuje ten wie) które również będą cieniutkie i bardzo energooszczędne, dzięki temu nawet jak nie osiągniemy dość dużej miniaturyzacji to napchamy po 10 procesorów do domowych komputerów byle by dotrzymać do kwantówki.

Usunięty
Usunięty
11/01/2011 10:55
Dnia 25.04.2010 o 14:55, Namaru napisał:

Cóż Bill nie żył w czasach gdy wielkość procesu technologicznego (intel pracuje obecnie nad 22nm) była tak bliska wielkości atomu krzemu. Jasne jeśli zdążymy z nanotechnologią i kosztami układów w w tej technologii wszystko będzie świetnie, ale ja takim optymistą nie jestem i uważam, że w przeciągu 10-15 lat czeka nas załamanie prawa moora.

Każdy sceptyk tak gada. Od czasów Billa też mówiono, że osiągnięto wszystko a tu zonk. IMO za naszego życia prawo moora zostanie załamane, lecz w drugą stronę. Moc obliczeniowa w ciągu 18 miesięcy nie zwiększy się 2 krotnie lecz 200 krotnie, a to dzięki technologii kwantowej która IMO wejdzie w życie za 10-15 lat właśnie. W międzyczasie będą również procesory graficośtam (przepraszam nazwa mi uciekła, ale od grafitu, kto się interesuje ten wie) które również będą cieniutkie i bardzo energooszczędne, dzięki temu nawet jak nie osiągniemy dość dużej miniaturyzacji to napchamy po 10 procesorów do domowych komputerów byle by dotrzymać do kwantówki.

Usunięty
Usunięty
21/10/2010 16:45

Wystarczy dodać obliczanie lightmass(z ue3) dzięki naturalnym fotonom otrzymamy idealne volumetric lights czy inne technologie zżerające bądź ile kasy (bo na karte graf czy karte fizyki dawniej trzeba było się szarpnąć)




Trwa Wczytywanie