Markus “Notch” Persson, twórca Minecraft, twierdzi, iż jednym z powodów sukcesu było wydanie gry "w odpowiednim czasie". Przyznaje, że sam wielokrotnie analizował przyczyny, dla których jego gra stała się tak popularna, za każdym razem dochodząc do nieco innych wniosków. Jednym miałby być fakt, iż oglądanie filmików pokazujących pomysłowe budowle z gry jest interesujące, ludzie sami chcieli spróbować stworzyć coś własnego. Innym czynnikiem mogła być losowość w generowaniu świata, czyniąca każdą rozgrywkę bardziej osobistą i zachęcająca do dzielenia się wrażeniami z zabawy. Jednak według Notcha najważniejszy był odpowiedni moment rozpoczęcia sprzedaży gry.
Minecraft to bez wątpienia fenomen ubiegłego roku. Czysty sandbox, grafika rodem z lat osiemdziesiątych, wciąż w fazie produkcji, a sprzedał się już lepiej niż wiele ukończonych tytułów. Ojciec gry mówi o przyczynach sukcesu.