Ogłoszony właśnie przez UOKiK Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce zawiera między innymi dane na temat zmian wartości rynku gier komputerowych w naszym kraju na przestrzeni kilku ostatnich lat.
Ogłoszony właśnie przez UOKiK Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce zawiera między innymi dane na temat zmian wartości rynku gier komputerowych w naszym kraju na przestrzeni kilku ostatnich lat.
W 2006 roku jego wartość wynosiła 154 miliony złotych, by w 2009 osiągnąć pułap 269 milionów. Co ciekawe, dość wyraźnie widać tutaj chwilowe załamanie, które nastąpiło podczas ostatniego kryzysu - w 2008 roku wartość rynku gier w Polsce wynosiła aż 321 milionów złotych. Innymi słowy, w ciągu trzech lat jego wartość uległa podwojeniu i gdyby nie kryzys niewykluczone, że wciąż mielibyśmy do czynienia ze stałym wzrostem o ok. 80-90 milionów rocznie. Dobrze obrazuje to zresztą poniższy wykres:
Według posiadanych przez nas szacunkowych danych, obecnie sytuacja ustabilizowała się i powróciła do stanu z roku 2008. Oznaczałoby to, że wartość rynku gier przekracza obecnie 300 milionów złotych. Warto tu dodać, że są to kwoty wyższe, niż wartość rynków sprzedaży filmów, muzyki, czy książek. To naprawdę kawał wartego ugryzienia tortu.Kolejna kwestia, to procentowy udział w tym rynku poszczególnych firm. Tutaj sprawa jest dość jasna i klarowna - polski rynek był w tych latach praktycznie zdominowany przez największych. Dla uzmysłowienia tego, w raporcie podzielono polskich dystrybutorów gier na dwie grupy:
Udział grupy II co prawda nieprzerwanie rósł na przestrzeni objętych badaniem czterech lat, jednak nawet w 2009 roku wciąż wynosił mniej niż 10% wartości całego rynku. Grupa I obejmująca największych dystrybutorów niepodzielnie króluje, choć w świetle ostatnich wydarzeń (miedzy innymi dynamiczny rozwój City Interactive) nie jest wykluczone, że mniejsi wydawcy mają teraz pod kontrolą znacznie większą część rynku. Tendencji stałego wzrostu udziałów grupy II nie powstrzymał nawet kryzys, można więc przypuszczać, że utrzymała się ona do dziś.
Z powyższych danych dość jasno wynika, że rynek gier wideo w naszym kraju rozwija się dynamicznie, wzrasta znaczenie mniejszych dystrybutorów, choć z drugiej strony jest również bardzo podatny na sytuacje kryzysowe. Podobny spadek sprzedaży (ok. 16%) zanotował tylko rynek filmów; książki i muzyka nawet w okresie kryzysu wciąż miały tendencję wzrostową.Pozostaje mieć nadzieję, że więcej takowych załamań nie przeżyjemy. I choć rynek zdominowany jest ewidentnie przez gigantów, starczy na nim miejsca dla mniejszych i niezależnych.
Dane i tabele za: UOKiK, Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce, czerwiec 2011