Wydawcą Rise of the Tomb Raider został Microsoft

Paweł Pochowski
2014/12/09 19:00

Square Enix ujawniło, że wydanie gry będzie leżało po stronie Microsoftu.

Wydawcą Rise of the Tomb Raider został Microsoft

Trochę komplikuje to sytuację Rise of the Tomb Raider - gra została zapowiedziana podczas GamesComu jako tytuł dostępny wyłącznie dla Xboksów. I choć Crystal Dynamics przyznało w końcu, że umowa z Microsoftem obowiązuje tylko przez pewien czas, więcej szczegółów twórcy nie ujawnili. Także Sony dotychczas nie powiedziało w tej sprawie nic konkretnego, jedynie szef Sony Worldwide Studios wyraził nadzieję na to, że produkcja trafi także na inne platformy.

Jeśli tak, to dopiero po tym, jak dobiegnie końca umowa na wyłączność z Microsoftem. Początkowo gra będzie dostępna tylko na Xbox One i Xbox 360, a jej wydawcą został nie kto inny, co właśnie producent obu konsol. - Tak, to my wydajemy Rise of the Tomb Raider - przyznał we wpisie na Twitterze szef marketingu Xboksa, Aaron Greenberg.

GramTV przedstawia:

Podobna sytuacja spotkała m.in. Dead Rising 3 oraz Ryse, które początkowo dostępne były tylko na Xbox One, ale później zadebiutowały także na PC. Phil Spencer przyznał, że umowa na wyłączność Rise of the Tomb Raider jest próbą odpowiedzi na Uncharted, a więc grę akcji dostępną tylko na konsolach od Sony. Jednocześnie japoński gigant nie składa broni i także podpisuje ze studiami podobne umowy. Wiadomo już, że Street Fighter V pojawi się na PC, ale jeśli chodzi o konsole, to gra będzie dostępna wyłącznie na PlayStation 4 i upływ czasu nic tu nie zmieni.

Umowy na wyłączność są ważną częścią branżowych, biznesowych gier prowadzonych za kulisami i zapewne szybko nie znikną. Jak rozwiązana zostanie sprawa z Rise of the Tomb Raider, tego przekonamy się w ciągu najbliższego roku. Gra pewnie prędzej czy później trafi na inne platformy niż Xboksy, ale kiedy i na jakie - tego dopiero się dowiemy. Póki co pewne jest jedynie to, że w nowe przygody Lary Croft ukażą się tuż przed przyszłorocznymi świętami dla Xbox 360 oraz Xbox One.

Komentarze
46
Usunięty
Usunięty
10/12/2014 22:55

> Widze że przeinaczasz to co napisałem (wykluczyłem ND z kalkulacji już na samym początku> dyskusji). Napiszę prościej, wg mnie sprzedaż:>> KZ3 + Infamous 2 + Resistance 3 + Heavy Rain + God of War Ascension + MotorStorm Apocalypse> + Twisted Metal = +/- Halo 4 na lekką korzyść Sony>> Czyli wszystkie flagowe marki Sony na PS3 (ostatnie ich odsłony) WYKLUCZAJĄĆ ND to pretty> much sprzedaż Halo 4 (ostatniej odsłony na poprzedniej generacji).>> Może i porównanie z tyłka bo wykluczyłem Uncharted ale podejrzewam że nie pomyliłbym> się dużo. Suma summarum z biznesowego punktu widzenia MS przy 2 markach sprzedał tyle> co taki Sony przy swoich 6-7. Naughty Dog to klasa sama w sobie i akurat ona sama winduje> sprzedaż całkowitą sprzedaż powyżej MS.>> Bankructwa wydawców nie leża w interesie nikogo. Ale pójdźmy Twoim tokiem rozumowania> :) Kogo stać byłoby na wykupienie marki TR od SE? :) Odpowiedź sama się nasuwa. Crystal> Dynamics dostałby się MS jako bonus.Po małym wyszukaniu jest tak Killzone 3 (2.6 mln), Infamous 2 (1.7 mln), Resistance 3 (1.4 mln), Heavy Rain (2.8 mln), God of War Ascension (2.0 mln), MotorStorm: Apocalypse (0.4 mln), Twisted Metal (0.7 mln). Źródło: http://www.vgchartz.com/Co daje w sumie 11.6 mln, a Halo 4 (9.2 mln). Więc przewaga Sony wynosi około 2.5 mln, taka lekka przewaga :P Nie mówię, że źródło 100% pewne, ale daje to jako takie liczbowe rozeznanie w ilości sprzedanych kopii.Ponadto chcę dodać, że na X360 najbardziej znaczącymi ze względu na ilość sprzedanych kopii markami są Halo i Gears of War. Z drugiej strony Sony ma lub miało Uncharted, Grand Turismo, Little Big Planet czy Metal Gear Solid 4 (to już tak na siłę). Tak wyjaśniając wybrałem pierwszą 20-tkę ze strony vgchartz i stąd te nazwy.Mimo, że sprzedaż Halo 4 jest równa paru exów ze strony Sony, to z drugiej strony widać, że Sony nie boi się inwestować w nowe marki. Microsoft z drugiej strony stawia na znane serie.

Usunięty
Usunięty
10/12/2014 16:28

Widze że przeinaczasz to co napisałem (wykluczyłem ND z kalkulacji już na samym początku dyskusji). Napiszę prościej, wg mnie sprzedaż:KZ3 + Infamous 2 + Resistance 3 + Heavy Rain + God of War Ascension + MotorStorm Apocalypse + Twisted Metal = +/- Halo 4 na lekką korzyść SonyCzyli wszystkie flagowe marki Sony na PS3 (ostatnie ich odsłony) WYKLUCZAJĄĆ ND to pretty much sprzedaż Halo 4 (ostatniej odsłony na poprzedniej generacji).Może i porównanie z tyłka bo wykluczyłem Uncharted ale podejrzewam że nie pomyliłbym się dużo. Suma summarum z biznesowego punktu widzenia MS przy 2 markach sprzedał tyle co taki Sony przy swoich 6-7. Naughty Dog to klasa sama w sobie i akurat ona sama winduje sprzedaż całkowitą sprzedaż powyżej MS.Bankructwa wydawców nie leża w interesie nikogo. Ale pójdźmy Twoim tokiem rozumowania :) Kogo stać byłoby na wykupienie marki TR od SE? :) Odpowiedź sama się nasuwa. Crystal Dynamics dostałby się MS jako bonus.

Usunięty
Usunięty
10/12/2014 16:16
Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Henrar - doprecyzuję jedną rzecz - temat sprzedaży nikt nie jest w stanie potwierdzić, bo liczby nigdy nie będą miarodajne skoro wydawcy sami ich nie podają. W zeszłej generacji siedziałem w obozie Sony i praktycznie każda seria exów zaliczała umiarkowane sukcesy, tyle jestem w stanie spamiętać bo kupowałem centralnie każdego exa i śledziłem ich sprzedaż.

Podawali wszyscy. Ot, pierwszy z brzegu Last of Us (przed remasterem): http://www.ign.com/articles/2014/07/16/the-last-of-us-sales-pass-7-million-with-new-dlc-comingMówienie, że jedna część Halo sprzedaje się lepiej niż wszystkie eksy Sony to śmiech na sali.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

1. Killzone Shadowfall najlepsza sprzedaż w serii? Czy Ty uważasz ten argument jest sensowny? Każdy łeb który kupował PS4 w dniu premiery brał ją w przytłaczającej większości w zestawie akurat z KZ. Jeśli szacowana wg mnie wartość 2-3 mln sztuk flagowego shootera Sony to dobry wynik i najlepsza sprzedaż spośród wszystkich części to bardzo miernie świadczy to o KZ2 i KZ3. Czy dorzucane praktycznie w gratisie gry to dla Ciebie sukces marki?

a) install base PS4b) spójrz na SOc) firmy takie jak NPD nie sprawdzają sprzedaży gier w zestawach z konsolami.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Poza tym dlaczego Guerilla nie robi kolejnej części swojego flagowego tytułu? Założe się o każde pieniądze że kolejny KZ osiągnąłby max 30-40% sprzedaży Shadowfall''a.

Dlaczego nie robi? Bo robią nową markę. A poza tym, już widzę, jakby się ludzie pluli, że rok po premierze KZ:SF jest zapowiedziany nowy. Seria zasłużyła na odpoczynek, niech wychodzi nowa marka.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Sony nie ma w zwyczaju kasować studiów po słabych wynikach (co pokazała nam cała poprzednia generacja)

Tak, bo Sony Liverpool ma się świetnie.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

2. Resistance 3 - dlaczego seria jest martwa? O ile mnie pamięć nie myli 1 miesiąca sprzedało się ok 350 tys sztuk w US. Gra zebrała dobre oceny ale została uznana za ostatnią w serii.

Seria się skończyła po zakończeniu R3. Insomniac skończył umowę z Sony. A Sony po wpadce z Resistance na Vitę nie da tej serii nikomu innemu.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Ta seria miała typowy casus startowego KZ - przy 2 części osiągnęła szczyt a później poleciała w dół sromotnie i zakończyła swój żywot.

Wot. Resistance 2 jest akurat najsłabszą częścią serii z tych wydanych na stacjonarne konsole. R3 jest najlepszą, bo nie stara się być kolejnym klonem Call of Duty.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

3. Infamous - kolejny hicior który osiągnął peek sprzedając się w szaleńczym 1 mln sztuk na PS4? To samo przy PS3 - nowa marka z tego co pamiętam po roku sprzedaży zamknęła się w 2mln (z czego pewnie większość sprzedana została za ~30 USD/EUR 4. God of War: Ascension - gra na równi z Gears of War: Judgement - obie wyszły w podobnym okresie i obie zaliczyły casus zmęczenia materiału - słaba sprzedaż i zadowalające oceny.

Czyli jak widać Microsoftowi też sprzedaż gier się nie udaje, ale cały czas twierdzisz, że ich eksy sprzedają się jak świeże bułeczki. Teraz spójrz na sprzedaż Alana Wake''a na X360. Też słabo, nie sądzisz?

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Jedyną serią która wg mnie może liczyć się z dwiema flagowymi markami MS to wszystko to co wyjdzie spod rąk ND oraz God of War 3 - ostatni wielki exclusive na konsoli Sony.

A co z resztą marek Microsoftu? Podałeś całe dwie marki, z czego Halo też dopadło zmęczenie materiału po Halo 4 (ilość ludzi na serwerach spadała szybciej niż w przypadku poprzednich części).

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

Reszta to dobre twory oscylujące w granicach 1-2 mln. No ale tak jak napisałem - nie posiadam żadnych sensownych danych, wątpie by ktokolwiek je miał. To co znalazłbym Ci w internecie zostałoby zapewne wyśmiane.

Patrz pierwsza moja wypowiedź w tym poście. To oficjalne dane.

Dnia 10.12.2014 o 15:57, golic napisał:

A co byłoby gdyby okazało się (bo to jest prawdopodobna sytuacja) że Rise of the Tomb Raider nie powstałby wcale? Lepiej mieć go na X niż wcale. Poza tym pozostaje kwestia tego jak bardzo MS ingeruje jako wydawca - osobiście chciałbym żeby ingerował na tyle na ile jest to możliwe - MS dużo lepiej potrafi zarządzać środkami finansowymi niż SE.

To mógłby i nie powstać. Taki biznes. Jeżeli SE nie potrafi sobie poradzić z budżetem swoich gier, to powinni upaść a nie być na siłę utrzymywani przez inne firmy.




Trwa Wczytywanie