Baldur’s Gate 3 wyznaczy nowe standardy? Szef Larian Studios jest innego zdania

Mikołaj Ciesielski
2023/08/01 08:55
5
0

Swen Vincke uważa, że nowa odsłona Baldur’s Gate nie będzie wyznacznikiem dla kolejnych gier RPG.

Premiera pełnej wersji Baldur’s Gate 3 na PC zbliża się wielkimi krokami. Kilka dni temu do sieci trafił natomiast kolejny zwiastun nowej gry Larian Studios, w którym zaprezentowano jedną z przeciwniczek. W ostatnich tygodniach o samej produkcji jest dość głośno, a w sieci nie brakuje opinii, że nadchodzące dzieło belgijskiego zespołu wyznaczy nowe standardy dla tytułów z gatunku RPG. Okazuje się jednak, że zupełnie innego zdania jest szef wspomnianego studia – Swen Vincke.

Baldur’s Gate 3 wyznaczy nowe standardy? Szef Larian Studios jest innego zdania

Baldur’s Gate 3 nie wyznaczy nowych standardów dla gatunku RPG, ponieważ gry Larian Studios są zbyt specyficzne

Vincke odniósł się do wspomnianego tematu w trakcie wywiadu w podcaście Friends Per Second (dzięki PCGamesN). Podczas rozmowy szef Larian Studios podkreśli, że standardy nieustannie się zmieniają, dlatego też nie uważa, by Baldur’s Gate 3 stał się nagle wyznacznikiem dla innych twórców. Drugim powodem – według dewelopera – ma być natomiast fakt, że produkcje belgijskiego zespołu są „bardzo specyficzne”.

Nie sądzę, by istniała gra, na którą patrzysz i myślisz: „to standard, którego każdy musi się trzymać”, ponieważ jutro ktoś inny wymyśli coś nowego i fajniejszego. Standardy zmieniają się tak szybko, że tak naprawdę ich nie ma – stwierdził Vincke.

GramTV przedstawia:

Podczas rozmowy szef Larian Studios przywołał również przykład Assassin’s Creed. Vincke wyjaśnia, że gdy Ubisoft wydał pierwszą odsłonę wspomnianego cyklu, to nie brakowało obaw, że wszystkie gry będą naśladować serię francuskiej firmy. Deweloper zaznacza jednak, że od tego czasu minęło wiele lat, a na rynku mamy sporo różnorodnych produkcji.

Na koniec przypomnijmy, że pełna wersja Baldur’s Gate 3 zadebiutuje na komputerach osobistych już 3 sierpnia 2023 roku. Nieco później – bo 7 września 2023 roku – gra ukaże się natomiast na konsolach PlayStation 5. Zgodnie z zapowiedziami w nadchodzącej produkcji Larian Studios ma być dostępnych kilkanaście tysięcy wariacji zakończeń.

Komentarze
5
Nogradis
Gramowicz
01/08/2023 15:14
dariuszp napisał:

Nie wiem też czemu wrzucasz Obsidian na tę listę. Obsidian robi gry na poziomie. 

Wymieniłem Obsidian, bo jeśli sam Josh Sawyer dołącza do dyskusji o tym, dlaczego BG3 należy uznać za "anomalię" i broń boże nie oczekiwać od innych RPG podobnego poziomu, to wnioski nasuwają się same. Co gorsza, Sawyer zarzucił Larianowi, że gra powstawała w rzekomo "szczególnych okolicznościach" zapominając, że jeszcze nie tak dawno temu, dokładnie tym samym czasie oba te studia znajdowały się na krawędzi bankructwa. Różnica polega na tym, że Obsidian "odklepał" i sprzedał się Microsoftowi, a Larian parł przed siebie, by znaleźć się tam, gdzie jest dziś. 

dariuszp
Gramowicz
01/08/2023 14:13
Nogradis napisał:

Swen jest zbyt sympatycznym człowiekiem, by powiedzieć wprost, że konkurencja (szczególnie z segmentu AAA) będzie musiała podnieść standardy jakości, jeśli w ogóle chce mieć jakiś podjazd do Baldur's Gate III. Oczywiście te wszystkie Blizzardy, Obsydiany, Bethesdy i tak dalej mają szczerą nadzieję, że najnowsza produkcja Lariana nie okaże się jakimś wielkim hitem, z którym później siłą rzeczy będzie porównywane wszystko inne, ale biorąc pod uwagę, że ta od miesiąca nie schodzi z topki globalnej sprzedaży na Steam, mogą się mocno rozczarować.

Nie muszą z prostego względu. Ludzie i tak kupują chłam. 

Nie wiem też czemu wrzucasz Obsidian na tę listę. Obsidian robi gry na poziomie. Popatrz na ich ostatnie gry. Pillars of Eternity, Pathfinder, Tyranny, Outer Worlds - to były bardzo dobre RPG na poziomie. Ich jedyna widoczna wada to był mały budżet.

Gra Laryan Studios już jest hitem nawet w Early Access. I będzie jeszcze większym na premierę. Ale ta gra nic nie zmieni. Skąd wiem? Wiedźmin 3 w 2015 pokazał jak zrobić sensowne zadania poboczne w grach. Nikt nie wziął tej lekcji do siebie. Metal Gear Solid 5 pokazał jak zrobić sandboxa. Nikt nie był w stanie tego powtórzyć. Jak wyszedł Breath of the Wild i Ghost of Tsushima - te gry pokazały jak zrobić dobrze eksplorację. Tylko Ubisoft próbował skopiować Botw tworząc Immortal Fenyx Rising i grając w to gówno (Ubisoft+) zorientowałem się że kompletnie nie zrozumieli tej lekcji.

Ot BG3 będzie obok gier jak Wiedźmin 3 czy Both kolejnym przykładem że można coś zrobić dobrze. Przykładem którego nikt nie będzie naśladował bo korporacje robiące dzisiaj gry nie mają talentu by robić takie gry.

Nogradis
Gramowicz
01/08/2023 11:19
Silverburg napisał:
 Ważniejsza jest kasa i ctrl-c -> ctrl-v, jak np, w przypadku Ubisoftu.

Nie można winić producentów za chęć zarobienia, przecież to nie organizacje charytatywne. Problemem okazuje się dopiero ewidentna pazerność, jak np. w przypadku Blizzarda, czy teraz Microsoftu. No bo wybaczcie, ale jeśli wydawcy wyciągają do graczy pieniądze (i to niemałe!) za dosłownie kilka dni wcześniejszego dostępu do gry (jak w przypadku Diablo IV, czy Starfielda), to ja w tym momencie pokazuję im środkowy palec i mówię, że prędzej cisnę portfel do przydrożnego rowu, niż dam komuś takiemu zarobić. To jest klasyczna socjotechnika i granie na najniższych instynktach, coś, do czego przyzwoici ludzie po prostu się nie zniżają.

Zamiast więc kupić Starfield, tak jak pierwotnie planowałem, wydam te pieniądze na BG3 w wersji na PS5 (wersję PC kupiłem pół roku temu), dając zarobić studiu, które szanuję i które, mam wrażenie, szanuje również mnie jako klienta.




Trwa Wczytywanie