10 rzeczy, które musi mieć Xbox, aby dogonić PlayStation - ranking TOP 10

Mateusz Mucharzewski
2023/02/04 12:00
3
0

Kilka prostych kroków, aby wejść na poziom rynkowego lidera. Przynajmniej na papierze.

Już wyobrażam sobie jakie kontrowersje może wywołać ten tekst. Na wstępie wyjaśnię więc co chcę przekazać. W tym i kolejnym rankingu sprawdzimy co potrzebują dwaj najwięksi konsolowi rywale, aby dogonić siebie nawzajem. Oczywiście w przypadku Xboksa, bo z perspektywy PlayStation może to wyglądać nieco inaczej.

Poniższy ranking jest więc bardziej próbą pokazania gdzie Microsoft ma największe braki i co może lub powinien zrobić, aby nadgonić starty. W kolejnym, przyszłotygodniowym rankingu spojrzymy za to na perspektywę PlayStation. Mimo że Sony od dawna jest zdecydowanym liderem, w kilku miejscach może się poprawić.

Zestawienie jak zwykle ma pewien subiektywny pierwiastek. Zachęcam więc Was do tego, abyście w komentarzach wpisywali jakie są Waszym zdaniem największe braki i słabości Xboksa.

10. Posiadanie własnej maskotki

Być może dzisiaj maskotka konsoli nie jest już aż tak ważna jak kiedyś. Być może. Z drugiej strony kiedy pomyślimy o Nintendo to od razu przychodzi do głowy Mario. Dla Sony taką postacią przez lata był Crash, a później szmaciak z Little Big Planet. Microsoft próbował z Conkerem (chociaż mentalnie średnio nadaje się na maskotkę) oraz Banjo-Kazooie. Żadna z tych prób nie była jednak do końca udana. To też przekłada się na problem Xboksa jakim jest brak mocnej platformówki czy czegokolwiek luźniejszego, skierowanego do młodszych odbiorców. Do tego tematu jeszcze wrócimy.

10. Posiadanie własnej maskotki, 10 rzeczy, które musi mieć Xbox, aby dogonić PlayStation - ranking TOP 10

9. Obsługa wirtualnej rzeczywistości

Często spotykam się z opinią, że VR to przeżytek i nigdy nie będzie takim sukcesem jakiego chcieliby jego najwierniejsi fani. Liczby sprzedaży gogli i gier pokazują jednak coś innego. Oczywiście nadal nie jest to jeden z największych filarów rynku. Z drugiej strony nie bez powodu Sony inwestuje w swój sprzęt. Microsoftu nie ma tutaj nic do zaoferowania. Myślę, że nawet współpraca z jednym z dużych graczy i integracja jego gogli to potencjalnie bardzo dobry ruch. Chociażby po to, aby nie zostać w tyle kiedy VR stanie się mocnym segmentem rynku. Sony będzie wtedy miało swoją technologię, studia, marki i doświadczenia. Zabezpieczenie się na przyszłość może mieć sporo sensu.

9. Obsługa wirtualnej rzeczywistości, 10 rzeczy, które musi mieć Xbox, aby dogonić PlayStation - ranking TOP 10

8. Bardziej przemyślany marketing

Wbrew pozorom może to być większy problem niż może się wydawać. Przede wszystkim Microsoftowi mało się wybacza i często dostaje cięgi, nawet jak zachowa się lepiej niż Sony. Zeszłoroczne (prawie) E3? Xbox miał swoją konferencję, ale został skrytykowany za brak wielu nowych zapowiedzi i skupienie tylko na grach na najbliższy rok. Sony nie było w ogóle i nikt się nie doczepił. To samo z nieobecnością na zeszłorocznym The Game Awards. Rozwiązaniem może być bardziej przemyślany marketing, w którym wiemy kiedy, co i jak będzie prezentowane. Warto też odejść od pokazywania CGI nowych gier, które później znikają na kilka najbliższych lat. Microsoftowi brakuje też bardziej spektakularnych kampanii pojedynczych gier, które mogłyby skuteczniej budować hype. Ten rok przynosi jednak pewne zmiany (np. nowy format Developers Direct), a więc być może Xbox znajdzie świeżą formułę.

8. Bardziej przemyślany marketing, 10 rzeczy, które musi mieć Xbox, aby dogonić PlayStation - ranking TOP 10

GramTV przedstawia:

Komentarze
3
dariuszp
Gramowicz
06/02/2023 10:57
Zdziwiony napisał:

​Wiem że nie chciałeś robić gownoburzy, ale większość co wymieniłeś punktów to atuty Xboxa i patrzę i WTF mówię. Jedynie zgodzę się z lokalizacja gier, oraz z rynkiem azjatyckim reszta to brednie i bzdury. Zwłaszcza że Xbox nie potrzebuje kopiować gier o superbohaterach, oraz robić action adventures bo ma swój target graczy. ​

Zależy od punktu widzenia.

Maskotka mi się wydaje śmiesznym argumentem. Nikt dzisiaj maskotek nie używa bo też konsole są kierowane bardziej do starszych ludzi. Widać to zwłaszcza po Sony które np. w wypadku The Last of Us nie ucieka od trudniejszych tematów w grach. Samo Sony ostatnio miało tą brunetkę jako maskotkę i wszystko co z tego wyszło to sporo porno 3D w internecie. Sam pomysł został chyba zapomniany przez wszystkich włącznie z Sony.

VR wg mnie to przeżytek i wydaje mi się że większą szansę ma AR. Z drugiej strony Microsoft jest ostatni jeżeli chodzi o VR. Ich własne urządzenie albo zaadaptowanie jakegoś istniejącego mogło by sprawić że robienie gier AAA pod VR stało by się opłacalne. Bo ile można grać w Half-Life: Alyx?

Marketing za to to jest argument 100% w punkt. Powód dla którego Microsoft przegrał całą poprzednią generację to był właśnie idiotyczny marketing skupiający się na telewizji i ograniczeniach dla klienta.

Własna gra z superbohaterem za to to śmieszny argument. Spiderman PS4 jest popularny bo jest dobry. Przed tym mieliśmy szereg gier z pajączkiem i wszystkie to były średniaki których ludzie nienawidzili. A żeby jeszcze się głośniej pośmiać - Insomniac który zrobił Spiderman PS4 pracował z Microsoftem. Oni właśnie zrobili Sunset Overdrive. To był EX Microsoftu. I o ile gra była średnia to właśnie mechaniki poruszania się po mieście sprawiły że Sony do nich zagadało. Więc Microsoft miał wszystko co potrzebował żeby zrobić taką grę ale jak zwykle dali ciała. Podobnie jak kazali RARE robić jakieś gry na kinecta do tego stopnia że ludzie zapomnieli że kiedyś RARE coś znaczyło.

Ostatnie 3 argumenty można sprowadzić do - niech zrobią dobrą grę. Tyle że Microsoft po prostu zapomniał jak się robi gry. Nawet ostatnie Halo skopali. A to jest ich flagowiec.

A potencjał mają. Niesamowity flight simulator to pokazuje. Tylko ten znowu jest niszowy.

Stilion
Gramowicz
05/02/2023 09:14

​Wiem że nie chciałeś robić gownoburzy, ale większość co wymieniłeś punktów to atuty Xboxa i patrzę i WTF mówię. Jedynie zgodzę się z lokalizacja gier, oraz z rynkiem azjatyckim reszta to brednie i bzdury. Zwłaszcza że Xbox nie potrzebuje kopiować gier o superbohaterach, oraz robić action adventures bo ma swój target graczy. ​

slipstream
Gość
04/02/2023 17:29

Wszystko fajnie z tym superbohaterem, tylko Playstation miało tutaj już na starcie fory. Fory w postaci prawa do wizerunku pająka które Sony jako korporacja posiada od ponad ćwierć wieku. Tak, taki paradoks Spider-man nie jest własnością Marvela bo prawa do postaci w mediach filmowych i grach posiada Sony ponieważ pod koniec XX wieku Marvel wyprzedawał je jak leci wszystkim zainteresowanym. I dlatego kiedy Marvel zaczął sam tworzyć własne MCU zaczął od takich postaci jak Iron Mana czy Kapitana Ameryki którzy choć owszem dobrze znani, to nie byli tymi sztandarowymi bo ci trafili do Sony (Spider man) czy Foxa (Fantastyczna 4 czy X-meni).Kontrą mogłyby tu być prawa do postaci z DC (Batman, Superman jak mają być tak znani jak Spider), ale tych Microsoft nie pozyska bo te twardo trzyma przy sobie Warner Bros. Może jak Microsoft pójdzie na zakupy i kupi całe WarnerBros.Discovery... ale nie sądzę.




Trwa Wczytywanie