Jednym ze znaków rozpoznawczych serii Gothic, obok stylowych pancerzy i broni, były zawsze zwoje i runy. Dziś słów kilka na ten temat.
Poniższy materiał jest wyciągiem z archiwum biblioteki w Tooshooo. Raport sporządzono na podstawie notatek do badań i wymiany korespondencji pomiędzy wielkimi mistrzami. Liczymy na to, że zebrane materiały pozwolą adeptom magii na głębsze jej zrozumienie.
Ze wstępu do „Magia – teoria i historia zagadnienia”
O ogólnych zagadnieniach
W rozumieniu większości mieszkańców Arcanii magia wiąże się z bogami. Nie jest to dziwne, albowiem trzy wiodące bractwa prowadzą również posługę kapłańską. Jednak gruntowne badania nad magią dowodzą, że u swych podstaw dla wszystkich adeptów jest ona taka sama. Rozróżnienie na barwę szat czy posługę wybranemu Panu jest raczej natury filozoficznej niż technicznej. Co za tym idzie, Kula Ognia stworzona przez kapłana Innosa będzie tak samo skuteczna jak ta, którą „rzuci” sługa Adanosa. Częściowo źródłem przypisywania różnych rodzajów magii konkretnym boskim aspektom może być istnienie czegoś, co na użytek badań nazwiemy „magią pierwotną”. Ewidentnie daje się wyróżnić trzy podstawowe sposoby formowania mocy - ogień, lód i błyskawice, które naturalnie zostały przypisane trzem bóstwom – odpowiednio Innosowi, Adanosowi i Beliarowi.
”Magia pierwotna”
Mimo pewnego zróżnicowania wizualnego i siły efektów „magia pierwotna” zawsze pozostaje tym samym. Można swobodnie powiedzieć, że na przykład błyskawica zawsze jest taka sama, ale jej moc i sposób działania będą uzależnione od poziomu mocy, jaką opanował adept. Potężny i doświadczony mag będzie w stanie zmusić zaklęcie do przeskakiwania między celami, a nowicjusz na ścieżce magii co najwyżej będzie mógł poskromić pojedynczego goblina. Wszystko sprowadza się więc do doświadczenia adepta i opanowania przez niego sztuki.
Zwoje
Sztuka tworzenia zwojów to nic innego, jak zdolność do ubrania „magii pierwotnej” w formułę umożliwiającą zapisanie jej na papierze. Oczywiście to pewne uproszczenie, o samym procesie przygotowania do tej czynności powstała niejedna książka. Jednak ostateczny wynik jest taki, że ze zwoju może skorzystać każdy, niezależnie od tego czy jest adeptem sztuki czy nie. Oczywiście, powinien mieć opanowaną umiejętność czytania, no ale to już jakby zupełnie inna kwestia.
Magia run
Wojna w Myrtanie doprowadziła do niemal zupełnego zaniku magii run. Jest to o tyle ciekawe, że efekty, jakie można było za ich pomocą uzyskiwać, dalece wykraczały poza wszystko, do czego zdolna jest magia pierwotna. Obecnie ich użycie daje bardzo skromne wyniki; zdają się mieć niewiele wspólnego z dawnymi, „prawdziwymi” runami. Runa po użyciu musi się ponownie naładować i nie czerpie mocy z używającej jej osoby.
O naturze magii
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat magia uległa przemianie. Pierwszym, widowiskowym i drastycznym krokiem było zniszczenie przez Xardasa magii runicznej. Jednak to nie powstrzymało co bardziej zawziętych badaczy sztuki. Dzięki traktatom Pradawnych „wskrzesili” magię i, korzystając z formuł podobnych do tych zawartych na zwojach, nadal rzucali zaklęcia. Obecnie, jak już napisaliśmy, używanie magii to zmuszanie swoją wolą pierwotnych mocy do tego, aby działały tak, jak zechcemy.