Star Wars: The Old Republic kontynuuje zapoczątkowane przez BioWare przed laty w grach single player tradycje i oddaje w nasze ręce statek-bazę, a także kilku towarzyszy naszych przygód. Nietrudno się domyślić, że każda z klas postaci dostaje do swojej dyspozycji zupełnie innych bohaterów niezależnych, a i statków jest kilka modeli. Spójrzmy teraz, jak wygląda to w praktyce.
Statek
Każdy z graczy, po zrealizowaniu odpowiedniego etapu głównego wątku fabularnego – innego dla każdej z klas – wchodzi w posiadanie własnego statku kosmicznego. W zależności od działań gracza powinno to nastąpić mniej więcej w okolicach 15-17 poziomu doświadczenia. Co jednak najważniejsze, nie będziemy na niego musieli wydawać choćby kilku kredytów – otrzymanie statku wynika z linii fabularnej i jest on całkowicie darmowy.
Statek pełni trzy podstawowe funkcje. Po pierwsze służy nam, jako środek transportu między poszczególnymi układami planetarnymi. Po drugie jest bazą, w której możemy zarówno wchodzić w interakcje z towarzyszami, jak i choćby składować nadmiar znalezionego, czy stworzonego sprzętu. Po trzecie zaś daje nam dostęp do grupy nowych misji bojowych, w których walczymy właśnie naszym statkiem.
Podróże
Jednym z najczęściej odwiedzanych przez nas miejsc na pokładzie naszego statku będzie z pewnością mapa Galaktyki. To właśnie z jej poziomu wybieramy układy, do których chcemy się udać, korzystając oczywiście z hipernapędu. Co ważne, warto pamiętać o tym, aby zawsze mieć przy sobie odrobinę gotówki, aby pokryć koszty podróży. Zazwyczaj są to dość symboliczne opłaty mające pokryć koszty paliwa, jednak całkowity brak kredytów może nas na kilka chwil przykuć do układu, w którym się aktualnie znajdujemy. Z podróżami nie wiążą się żadne interaktywne elementy, odbywają się one po zaakceptowaniu miejsca docelowego automatycznie, z animacją wejścia do hiperprzestrzeni.
Życie na pokładzie
Nasz statek, to także nasza mobilna baza i magazyn. Wchodząc na jego pokład automatycznie „rozstajemy się” z towarzyszącym nam bohaterem niezależnym, ale każdy z tej piątki jest dostępny w pomieszczeniach statku. Możemy tam z nimi porozmawiać, a część rozmów i dialogów ma być dostępna właśnie wyłącznie na pokładzie statku. Ma on zresztą własną obsługę, robota pokładowego, z którym również możemy wchodzić w różnorodne interakcje, a nawet dołączyć podczas eksploracji planet, choć nie będą brać aktywnego udziału w walce (ich pomoc ogranicza się do leczenia).
Kolejna ważna cecha statku, to przestrzeń magazynowa. Choć sloty w ekwipunku możemy rozbudowywać, to jednak osoby zajmujące się craftingiem dość szybko zapełnią go niezbędnymi surowcami, czy choćby wytworami własnych rąk. Magazyn statku jest więc najlepszych miejscem do składowania ton komponentów, czy czekającego na rozebranie, czy sprzedaż wytworzonego dobra.
Walka
Na mostku naszego statku znajdziemy także panel, dzięki któremu będziemy mieli dostęp do misji w przestrzeni kosmicznej. Mechanika rozgrywki zmienia się tutaj całkowicie. Przenosimy się do przestrzeni, w której widzimy nasz statek w widoku TPP. Jest to forma „strzelaniny na szynach”, nie bowiem mamy pełnej swobody w sterowaniu nim, możemy jedynie wykonywać uniki w jednej płaszczyźnie; za poruszanie się statku po terenie misji odpowiada skrypt.
Podstawową bronią są oczywiście baterie laserowe naszego statku, mamy wszakże również ograniczoną liczbę dużo mocniejszych rakiet. Myszką sterujemy celownikiem, wybierając nasze ofiary, a następnie otwieramy ogień. Oczywiście sami też bardzo często jesteśmy narażeni na ostrzał nieprzyjaciela, choć wiele zależy tutaj od typu misji.
Te bowiem dzielą się na kilka podstawowych typów. Mamy więc misje eskortowe (w różnych wariacjach), w których naszym zadaniem jest ochrona konkretnych statków. W takich przypadkach przeciwnicy zazwyczaj skupiają się na ochranianym przez nas, my zaś musimy skupić się na jak najszybszym eliminowaniu zagrożeń. Mamy tu oczywiście kilka wariacji, począwszy od prostej ochrony pojedynczego promu, po ochronę kilku i wplecione w to pojedynki z „bossami”.
Kolejny typ misji, to misje szturmowe. Tutaj trafiamy również na kilka wariacji, choć ogólna zasada jest podobna – aby zaliczyć misję, musimy zniszczyć odpowiednie cele lub określony ich procent. Oczywiście przez cały czas przeszkadzają nam w tym statki lub wieżyczki przeciwników.
Za udział w misjach zdobywam oczywiście kredyty, mamy też szansę nadrobić zaległości w punktach doświadczenia, szczególnie, jeśli ominęliśmy jakieś poboczne misje „lądowe”. Co więcej, zadania te możemy powtarzać, co warto niekiedy robić, szczególnie po ulepszeniu statku, co pozwoli nam na zrealizowanie dodatkowo punktowanych celów.
Ulepszenia
Choć nie możemy zmieniać niestety na razie wyglądu zewnętrznego, ani wnętrza naszego statku, na specjalnym panelu mamy dostęp do kilku slotów, pozwalających znacznie ulepszyć naszą maszynę. Jest to w zasadzie niezbędne, jeśli planujemy udział w trudniejszych misjach, czy też chcemy realizować poboczne ich cele.
Ulepszenia dotyczą przede wszystkim właściwości bojowych statku, zarówno jeśli chodzi o jego zdolności ofensywne, jak i defensywne. I tak możemy wzmacniać jego pancerz, tarcze energetyczne oraz podtrzymujący i regenerujący je generator, jak i powiększyć magazyn na rakiety, czy też dodać działo fotonowe.
Typy statków
Rzemiosło i misje towarzyszy
Nie ma praktycznie gier MMORPG bez rzemiosła. To właśnie w ten sposób można otrzymać (lub kupić od innych) przedmioty, pancerze, czy broń, które zazwyczaj posiadają znacznie lepsze statystyki, niż przedmioty kupowane u vendorów, czy znajdowane przy mobach. W SWTOR rzemiosło podzielone jest na trzy podstawowe elementy: wytwarzanie przedmiotów, zbieranie surowców i specjalne misje naszych towarzyszy. Wszystkie one powiązane są dość ściśle ze sobą, warto więc zwrócić uwagę na sugerowane poniżej zależności i rekomendacje.
Wytwarzanie przedmiotów
Armormech – Wytwarzanie wszelakiego rodzaju elementów pancerzy, łącznie z butami, czy rękawicami.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Scavenging
- Misje: Underworld Trading
- Rekomendowane dla: Smuggler, Trooper, Imperial Agent, Bounty Hunter
Armstech – Umiejętność wytwarzania broni blasterowej, takiej jak pistolety, karabiny, działka, czy broń snajperska. Dodatkowo pozwala na produkcję ulepszeń i modyfikacji, takich, jak lufy, czy celowniki.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Scavenging
- Misje: Investigation
- Rekomendowane dla: Smuggler, Trooper, Imperial Agent, Bounty Hunter
Artifice – Pozwala na konstruowanie artefaktów przydatnych Jedi i Sithom. Podstawowymi produktami są tutaj ulepszenia i modyfikacje dla przedmiotów i pancerzy oraz broni z uwzględnieniem mieczy świetlnych.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Archaeology
- Misje: Treasure Hunting
- Rekomendowane dla: Jedi Knight, Jedi Consular, Sith Warrior, Sith Inquisitor
Biochem – Ta specjalizacja skupia się na wytwarzaniu wszelakiego rodzaju biochemicznych stymulantów, zestawów leczących oraz implantów.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Bioanalysis
- Misje: Diplomacy
- Rekomendowane dla: Wszystkie klasy
Cybertech – Szeroko pojęty suport dla droidów, czyli produkcja wszelakiego typu ulepszeń dla tego typu towarzyszy. Obejmuje również zwiększające zdolności bojowe implanty uszne.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Scavenging
- Misje: Underworld Trading
- Rekomendowane dla: Smuggler, Trooper, Imperial Agent, Bounty Hunter
Synthweaving – Umiejętność tworzenia najlżejszych pancerzy i strojów dla kals posługujących się Mocą.
Powiązania:
- Zbieranie surowców: Archaeology
- Misje: Underworld Trading
- Rekomendowane dla: Jedi Knight, Jedi Consular, Sith Warrior, Sith Inquisitor
Zbieranie surowców
Archaeology – Znajdowanie fragmentów dawnych artefaktów oraz rzadkich przedmiotów, takich jak kryształy do mieczy świetlnych.
Bioanalysis – Uzyskiwanie materiału genetycznego ze roślin i zwierząt. Niezbędne, jeśli chcemy wytwarzać stymulanty, czy apteczki.
Scavenging – Odzyskiwanie przydatnych materiałów i części z zepsutych maszyn, zniszczonych robotów i podobnych źródeł.
Slicing – Jedyny niepowiązany bezpośrednio z innymi skill, jednak potencjalnie jeden z najciekawszych. Pozwala na włamywanie się do komputerów, sejfów, baz danych, elektronicznie zamkniętych skrzynek, czy nawet systemów ochronnych. Pozwala na znalezienie tam zarówno cennych przedmiotów, jak i kredytów, rzadkich materiałów, czy nawet... nowych misji.
Misje towarzyszy
W każdej chwili możemy każdego z naszych towarzyszy (a nawet kilku jednocześnie), wysyłać ze specjalną misją. Wysłanie na misję wymaga zapłacenia określonej kwoty, zaś sama misja może trwać od kilku minut do nawet kilku godzin ,podczas których nasz członek załogi nie będzie dostępny. Misja może też zakończyć się niepowodzeniem lub krytycznym sukcesem, standardowo zapewniając nam zazwyczaj przynajmniej minimalna ilość rzadkich materiałów niezbędnych przy wytwarzaniu przedmiotów.
Diplomacy – Misje dyplomatyczne zapewniają zazwyczaj materiały do wytwarzania lekkich pancerzy oraz prezenty dla naszych kompanów. Dodatkowo, potrafią wpłynąć na posiadaną przez nas pule punktów jasnej/ciemnej strony Mocy.
Investigation – Podstawowy sposób pozyskiwania prototypowych schematów dla wszystkich dziedzin rzemiosła, zapewniający tez komponenty do średnich pancerzy oraz prezenty.
Treasure Hunting – Podczas tych misji można zdobyć skrzynki z nagrodami, cenne kamienie i kryształy, prezenty oraz fragmenty prezentów. Z tych ostatnich można ( z pomocą bohatera niezależnego) złożyć unikalne prezenty dla naszych kompanów.
Underwolrd Trading – Prowadzenie nielegalnych interesów zaopatrzy nas w rzadkie materiały do ciężkich pancerzy, używki oraz oczywiście prezenty.
Na koniec słowo o jeszcze jednym, ważnym elemencie craftingu w SWTOR. Nasza postać dysponuje umiejętnością Reverse Engineering, która pozwala na rozkładanie na części znalezionych lub samodzielnie stworzonych przedmiotów, przy czym musza należeć do grupy, w której posiadamy odpowiedni skill. Przynosi to wiele różnorodnych korzyści. Po pierwsze, odzyskujemy zawsze jakąś część użytych do stworzenia przedmiotu materiałów. Po trzecie pozwala nam to na zaoszczędzenie miejsca w inwentarzu. Po trzecie – i najważniejsze – podczas rozkładania przedmiotu istnieje szansa, że nauczymy się czegoś nowego, co zaowocuje nowym schematem analogicznego, ale zazwyczaj o klasę lepszego przedmiotu.
Tekst powstał w ramach akcji promocyjnej EA Polska i gram.pl