PlayStation 5 - recenzja - ewolucja w dobrym kierunku

PlayStation 5 z pewnością jest świetną ewolucją tego, co już dobrze znane i kochane przez miliony graczy na całym świecie. Jednym to będzie leżało, a innym...

Spis Treści

“Jestem prędkością”, czyli pobieranie gier na PlayStation

Jako mały wstęp do ostatniej części tego tekstu, czyli gier na PlayStation 5 oraz wstecznej kompatybilności coś, na co wielu graczy przez całą poprzednią generację bardzo narzekało - działanie PlayStation Network oraz pobierania gier z poziomu PlayStation Store.

Nie ma co do tego wątpliwości, że swego czasu Microsoft pokazał, iż można stworzyć dobre połączenie między możliwościami sprzętu i rozwiązaniami oprogramowania, aby gry na konsolę pobierały się błyskawicznie w miarę możliwości łącza. PlayStation było w tym aspekcie mocno w tyle. Do tego stopnia, że kupno gry w pudełku było po prostu koniecznością, aby skrócić czas oczekiwania na rozpoczęcie zabawy. Z jakiegoś powodu obawa o to, jak będzie się pod tym kątem sprawowało PlayStation 5 wypadła mi z głowy. Zostałem jednak bardzo miło zaskoczony zwłaszcza, że zauważyłem to dopiero po pewnym czasie.

PlayStation 5 wykorzystuje bez większych problemów tyle, ile łącze potrafi wyciągnąć w normalnych warunkach. Mając możliwość 300 Mb/s na swoim łączu przez wi-fi (uśredniając, czasami więcej, czasami mniej) Marvel’s Spider-Man Miles Morales, który potrzebuje ok. 45 GB wolnego miejsca na dysku ściągnął się w mniej więcej 35-40 minut. Inny przykład - Hollow Knight dostępny w ofercie PlayStation 5 (10 GB) potrzebował 6 minut, aby znaleźć się na dysku konsoli, a dokładniej dysku przenośnym, którego używam do grania w gry na PS4. Proporcjonalnie Middle-Earth - Shadow of War ważący ok. 55GB potrzebował 40 minut.

GramTV przedstawia:

Nie mówiąc już o aktualizacjach, które ściągają się momentalnie. Do tego stopnia, że często zwyczajnie dowiadywałem się o tym w trakcie gry dzięki powiadomieniom. W porównaniu z PlayStation 4, które potrzebowało czasami dobrych 3-4 godzin na ściągnięcie podobnej paczki danych (a nawet i dłużej, w zależności od tego jak wiatr zawieje) to ogromny krok w zupełnie inną erę. Nie jest to co prawda ten poziom wygody co w przypadku Xboxa oraz opcji aktualizacji przy wyłączonej konsoli, ale mimo wszystko warte uznania.

Swoją drogą - nie bez powodu w Astro’s Playroom etapy speedrunowe są umieszczone w… “module sieciowym” CPU Plaza ;)

Komentarze
8
Melchah napisał:

Sorry, że dopiero teraz piszę, ale nie zawsze jest czas na dyskusje.

Co to znaczy dwa te same łącza? Interesuje mnie czy Twoja opinia dotyczy korzystania z obu konsol z tej samej sieci, w tym samym miejscu. Czy obie konsole zachowują się różnie, korzystając z TEGO SAMEGO punktu dostępowego.

Tak, PS4 o wiele słabiej wykorzystuje to samo łącze przez moduł sieciowy starszego typu, na którym Sony miało przycinać koszty.

To chyba czegoś nie rozumiem, bo z tego co wyczytałem Xbox ma dwa tryby oszczędzania energii, tak jak PlayStation:

  • instant on - gdzie konsola pobiera więcej energii i jest to stan czuwania, w którym zachowuje się, tak jak piszesz (ściąga gry, łaty i tak dalej)
  • energy-saving - gdzie konsola nic nie robi

Przecież to się niczym nie różni od PlayStation poza samymi nazwami trybów. Gdybym to wyczytał na jednej stronie to ok, ale wszystkie, jakie przejrzałem, mówią to samo, tylko Twój opis się różni :).

Ale nadal nie rozumiesz tego, co napisałem :)

Ja nie mówię o trybach pracy konsoli, bo te w PS5 również są. Xbox w momencie wyłączenia ma dwa wyjścia - wyłącz konsolę (przez co przechodzi w stan hibernacji z możliwością ściągania rzeczy), zresetuj konsolę (... wiadomo o co chodzi). Żeby włączyć tryb kompletnego wyłączenia trzeba go sobie ustawić i domyślnie opcja jest na tryb instant-on.

PS5 ma tryb uśpienia (praktycznie to samo co u Xboxa z zaznaczeniem, że wchodzi w tryb niskiego poboru energii), reset (reset) i wyłącz konsolę (konsola się wyłącza, nic nie robi kompletnie). Jest to o wiele bardziej przejrzyste i klarowne dla zwykłego usera.

Melchah
Gramowicz
05/12/2020 17:12

Sorry, że dopiero teraz piszę, ale nie zawsze jest czas na dyskusje.

Muradin_07 napisał:

No tak, dokładnie tak.

Nie, masz dwa te same łącza i nawet tyle samo wykazuje na teście łącza, ale PS4 wykorzystuje tę przestrzeń o wiele słabiej w stosunku do PS5, które zarówno software'owo, jak i hardware'owo jest półkę wyżej i takie rzeczy potrafi.

Co to znaczy dwa te same łącza? Interesuje mnie czy Twoja opinia dotyczy korzystania z obu konsol z tej samej sieci, w tym samym miejscu. Czy obie konsole zachowują się różnie, korzystając z TEGO SAMEGO punktu dostępowego.

No właśnie różnica jest jedna i kluczowa - Xbox posiada i tryb wyłączenia, i tryb uśpienia z tą różnicą, że przy trybie "turn off" nadal jest w stanie ściągać to i owo, chyba że te opcje wyłączymy systemowo. PS4 i PS5 nie posiada takich możliwości w trybie "turn off". W trybie uśpienia/odpoczynku tak, owszem. 

To chyba czegoś nie rozumiem, bo z tego co wyczytałem Xbox ma dwa tryby oszczędzania energii, tak jak PlayStation:

  • instant on - gdzie konsola pobiera więcej energii i jest to stan czuwania, w którym zachowuje się, tak jak piszesz (ściąga gry, łaty i tak dalej)
  • energy-saving - gdzie konsola nic nie robi

Przecież to się niczym nie różni od PlayStation poza samymi nazwami trybów. Gdybym to wyczytał na jednej stronie to ok, ale wszystkie, jakie przejrzałem, mówią to samo, tylko Twój opis się różni :).

Melchah napisał:

No ok, jeśli dobrze zrozumiałem z tekstu recenzji, to wziąłeś stary zewnętrzny dysk HDD od PS4 i podłączyłeś do PS5 i zrobił się zysk na ładowaniu gier z samej racji nowszego sprzętu i softu PS5. Tak?

I w porządku, raczej tego należy oczekiwać od sprzętu nowszego o 7 lat. Ja po prostu podsuwając rozwiązanie z SSD redukuję nadmiar strat w PS4 w stosunku do PS5.

No tak, dokładnie tak.

Czyli jak rozumiem, po prostu podłączyłeś PS5 do swojej sieci, tak jak pewnie obok stoi PS4 i ściągając cokolwiek, na PS4 masz - powiedzmy - 50 Mbps, a na PS5 z automatu 300 Mbps? Tak?

Nie, masz dwa te same łącza i nawet tyle samo wykazuje na teście łącza, ale PS4 wykorzystuje tę przestrzeń o wiele słabiej w stosunku do PS5, które zarówno software'owo, jak i hardware'owo jest półkę wyżej i takie rzeczy potrafi.

Nazywa się to trybem spoczynku, o tym właśnie mówię, jest w linku do instrukcji. Oczywiście, że nie może to być stan całkowitego wyłączenia. Ale zlecasz i się pobiera. I pobór mocy jest obniżony, bo przecież cała konsola nie chodzi, tylko to, co potrzebne, chociażby dysk.

Ale czym się różni ten tryb pół snu Xboksa od trybu spoczynku w PS4? Bo nie mam Xboksa, to nie porównam. Tylko poborem mocy? Też można włączyć automatyczne aktualizacje systemu włącznie z restartem konsoli. Jedynie w przypadku aktualizacji aplikacji należy mieć wykupione PS+, taki myk.

A dlaczego dopiero Xbox One X doczekał się takiej aktualizacji? To zwykły X One czy X One S nie miał takiej funkcji spoczynku, czy "pół snu" i trzeba było mieć konsolę non stop włączoną, żeby cokolwiek się ściągało i instalowało?

PS. - znalazłem w sieci takie pomiary: http://pademosciane.pl/news/ile-pradu-zre-xbox-one/

Tryb o który (chyba) Ci chodzi - nazywany przez Ciebie pół snem - to stand by, i wtedy podstawowe wersje klocków pobierają ok. 24 W. Xbox One X podobnie http://pademosciane.pl/news/ile-pradu-zuzywa-xbox-one-x/

W przypadku konsol Sony też tak to wygląda.

No właśnie różnica jest jedna i kluczowa - Xbox posiada i tryb wyłączenia, i tryb uśpienia z tą różnicą, że przy trybie "turn off" nadal jest w stanie ściągać to i owo, chyba że te opcje wyłączymy systemowo. PS4 i PS5 nie posiada takich możliwości w trybie "turn off". W trybie uśpienia/odpoczynku tak, owszem. 

Można zrobić prosty eksperyment - ustawiasz jakąkolwiek grę do ściągania i WYŁĄCZASZ zarówno Xboxa One X oraz PS4/PS5.

Pytanie - na której konsoli po włączeniu zauważysz, że gra się ściągnęła? Na Xboxie, jeśli w ustawieniach domyślnych nadal jest włączona opcja tego stand-by. Celowo nie nazywam tego trybem uśpienia, bo tryb uśpienia wznawia konsolę od momentu, w którym się ją uśpiło. Tutaj mamy pełen boot z logowaniem systemu przy off.




Trwa Wczytywanie