FPS-y, które odmieniły ten gatunek - ranking TOP 10

Mateusz Mucharzewski
2024/06/01 10:00
8
0

Odmienić najbardziej mainstreamowy gatunek to wielkie osiągnięcie. Nawet jeśli innowacje były czasami niewielkie.

Superhot

Kolejny polski innowacyjny FPS, który też jako jedyny w zestawieniu reprezentuje scenę indie. W przypadku Superhot od prezentacji prototypu było wiadomo, że to będzie coś unikatowego. Pomysł był jednak stosunkowo prosty - wszystko rusza się razem z tobą i staje w miejscu wtedy kiedy ty to robisz. To sprawiło, że powstała w Łodzi produkcja nie tylko pozwala przyjemnie postrzelać, ale często też wymaga sporo myślenia i planowania swoich ruchów. Nie zapominajmy też, że Superhot to najważniejszy przedstawiciel gatunku z perspektywy wirtualnej rzeczywistości. Na VR jest to produkcja obowiązkowa dla każdego kto zdecyduje się na zakup gogli.

Crysis

Do tej pory pisałem o shooterach, które były przełomowe ze względu na mechanikę. Crysis to jednak nieco inny przykład. FPS od niemieckiego studia Crytek to innowacja natury technologicznej. To co oferowała ta gra było szokujące jak na realia 2007 roku. Oczywiście już pierwszy Far Cry wyglądał niesamowicie, ale dopiero kolejny tytuł podniósł poprzeczkę tak wysoko, że przez kilka lat stanowił wizualny benchmark dla całej branży. Dla fanów grania na PC był to też świetny test nowych komputerów i kluczowych podzespołów. Crysisa zapamiętamy więc niekoniecznie za niezwykle imponujący gameplay (chociaż ten i tak był niezły), a właśnie za technologię, która jeszcze przez wiele lat robiła ogromne wrażenie.

Far Cry 3

Wspomniany wyżej pierwszy Far Cry nie był może wielką rewolucją, chociaż na pewno należy go uznać za jednego z lepszych przedstawicieli gatunku w swoich czasach. Co innego trzecia odsłona, która niespodziewanie podbiła serca graczy i sprawiła, że na kilka lat marka Ubisoftu rozgrzewała emocje. Zaproponowano wówczas model rozgrywki oparty na otwartym świecie, zaawansowanym rozwoju postaci i elastycznej rozgrywce oferującej akcję jak i skradanie. Oczywiście o wielkości Far Cry 3 można długo pisać. To nie była tylko świetna historia z Vaasem w roli głównej. Ubisoft miał niesamowicie dobry pomysł, na którym później jechał przez wiele lat we wszystkich sandboksach. Dzisiaj jest on już totalnie przegrzany i męczący, ale w swoim czasie była to pewna innowacja. Aż chciałoby się, aby kolejny Far Cry ponownie odświeżył gatunek FPS-ów z otwartym światem. Bardzo nam tego teraz brakuje.


Sprawdź też nasze pozostałe rankingi:

- 10 najbardziej dochodowych polskich gier na Steamie
- 10 nadchodzących filmowych i serialowych adaptacji gier
- 10 największych błędów branży
- 10 świetnych gier ze słabymi recenzjami
- 10 polskich akcentów w zagranicznych grach

- wszystkie

GramTV przedstawia:

Strona 3/3
Komentarze
8
wolff01
Gramowicz
02/06/2024 08:59
koNraDM4 napisał:

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło

wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Ale ja właśnie do tego pije, tylko nie napisałem do końca o co mi chodziło, bo artykuł jest dziwny gdyż sam autor chyba nie wie czym chce żeby był. Autor "zamknął się w oknie" - czyli podjął szeroki temat, po czym ograniczył jego zakres. Cały problem polega na tytułowaniu takich artykułów "Top 10", z wiadomych względów - żeby ludzie klikali, bo listy top zawsze przyciągają ludzi. No tylko takie tytułowanie z góry naraża na kontrowersje bo autor może chciał napisać artykuł o paru swoich ulubionych tytułach z pominięciem klasyków - żeby nie było że artykuł zbyt oczywisty. 

dariuszp
Gramowicz
02/06/2024 08:48
koNraDM4 napisał:

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło

wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Tak ale napisał też że to były tytuły kreujące gatunek z czym się nie zgodzę. 

Dodatkowo o ile rozumiem czemu nie chciał po raz pięćdziesiąty wspomnieć o Half-Life to kompletnie nie czaje czemu jako looter shooter wybrał borderlands który tak naprawdę takim pełnym looter shooterem nie jest bo tylko z tyłka bronie generował. Gdzie Hellgate: London mimo że nieudane, nadal było dość znane bo był hype i to był prawdziwy looter shooter i był tylko 2 lata wcześniej. 

Tak samo jeżeli chodzi o sieciowy FPS - czemu wybrał Destiny które jest co-opem z instancjami + ma bezsensowną mapę po której może się poruszać chyba z 16 osób max gdzie 2 lata wcześniej był Planetside 2 który daje Ci 2000 graczy na gigantycznej mapie walczących o co tylko się da. Więc już wybaczę nawet że nie wspomniał o prawdziwych grach które zapoczątkował sieciowy shooter ale to dla mnie obłędne by wybrać Destiny zamiast Planetside. 

Gdzie btw. Planetside 2 jest do dzisiaj dość popularne. W grę nadal gra ponad tysiąc ludzi gdzie gierka wyszła 12 lat temu. 

koNraDM4
Gramowicz
02/06/2024 07:13
wolff01 napisał:

Dziwny artykuł. Autor chyba zamknął się w pewnym oknie czasowym. Fakt, ciężko jest zamknąć innowacyjne tytuły w liczbie 10, ale należałoby pomyśleć czy nie zacząć od klasyków jak Half-Life (Counter-Strike? Alyx?), Doom czy Quake.

Przecież autor na wstępie napisał, że każda taka lista po prostu się zaczyna od tych tytułów więc chciał specjalnie pójść w przód by wybrać inne tytuły ale no nie oszukujmy się średnio to wyszło




Trwa Wczytywanie