Najlepsze gry w historii BioWare - 10 tytułów, za które świat pokochał kanadyjskie studio

Mateusz Mucharzewski
2024/11/02 12:00
4
0

Oto 10 najlepszych gier BioWare, które trzeba znać. Sprawdź, czym swój pomnik zbudowali kanadyjscy mistrzowie gatunku RPG.

Najlepsze gry w historii BioWare - 10 tytułów, za które świat pokochał kanadyjskie studio

BioWare ostatnie kilka lat było w bardzo dużym kryzysie. Mimo wszystko nie możemy zapomnieć, że to kultowe studio, jedno z najlepszych i najważniejszych w historii branży. Z okazji ostatniej premiery Dragon Age: Straż Zasłony przypomnimy sobie tego dorobek i sprawdzimy, które tytuły są największymi hitami.

Zapraszam więc na przegląd dziesięciu najlepszych gier w historii BioWare. Takich, które zbudowały mocną pozycję dewelopera z siedzibą w Edmonton. Co Waszym zdaniem zasługuje na najwyższe uznanie? Poniższe zestawienie jest oczywiście bardzo subiektywne (łatwo też zobaczyć jaką serię cenię sobie najmocniej), a więc zachęcam do dzielenia się twoimi “topkami” w komentarzach. To dobry moment na odrobinę wspomnień i nostalgii.

Najlepsze gry w historii BioWare

10. Dragon Age: Początek

Zaczynamy od pierwszej części serii, która jest przyczyną dzisiejszego zamieszania. Na Dragon Age czekaliśmy długo. To miał być wielki powrót BioWare do świata fantasy. Tym jednak razem nie licencjonowanego, a stworzonego samodzielnie. Wyszło… nieźle. Nie da się odmówić Dragon Age: Początek uroku i kawałka grywalnego kodu w klasycznym, RPG-owym wydaniu. Gra miała też swoje problemy i w wielu miejscach można było oczekiwać czegoś bliższego ówczesnym standardom w gatunku. Mimo wszystko udało się zdobyć spore grono fanów, którzy z marką są do dzisiaj. Na koniec tego akapitu wyjaśnię dlaczego umieściłem tutaj pierwsze Dragon Age, a nie Inkwizycję, która zdobyła nagrodę gry roku na The Game Awards w 2014 roku. Ta część bardziej wykorzystała słaby dla branży rok niż prezentowała niezwykle wysoki poziom. Uznałem więc, że Początek, zwłaszcza że to start uniwersum, powinien się tutaj znaleźć.

10. Dragon Age: Początek, Najlepsze gry w historii BioWare - 10 tytułów, za które świat pokochał kanadyjskie studio

9. MDK 2

BioWare znane jest z takich marek jak Star Wars, Mass Effect, Baldur’s Gate czy Dragon Age. W portfolio ma jednak jeden, bardzo nietypowy tytuł, który zresztą w swoich czasach zrobił nieco zamieszania. MDK to trzecioosobowy shooter z bardzo nietypowymi i charyzmatycznymi postaciami. Do tego spora dawka humoru i trzech grywalnych bohaterów o odmiennych umiejętnościach. Dzisiaj MDK 2 wygląda mało atrakcyjnie, ale w okresie premiery gra cechowała się dużymi walorami wizualnymi. Mimo bardzo ciepłego przyjęcia sprzedaż nie była zbyt wysoka, przez co seria umarła po dwóch odsłonach. Mimo wszystko postanowiłem ją docenić, nie tylko za sukces artystyczny, ale też bardzo unikatowy jak na BioWare gameplay.

9. MDK 2, Najlepsze gry w historii BioWare - 10 tytułów, za które świat pokochał kanadyjskie studio

8. Star Wars The Old Republic

Wielkie MMO, na które podobno wydano fortunę po to, aby zdetronizować World of Warcraft. Nie udało się, ale jednak trzeba przyznać, że gra żyje do dzisiaj, chociaż nie ma ogromnej bazy fanów. Mocnym atutem miało być nawiązanie do kultowego Knights of the Old Republic, które oczywiście znajdzie swoje miejsce w zestawieniu. Nie da się ukryć, że oczekiwania były ogromne i nie udało się ich spełnić. Na Star Wars: The Old Republic branża patrzyła więc jak na wielką porażkę. Mimo wszystko grze udało się długo utrzymać na rynku, co w świecie MMO nie jest wcale takie oczywiste. To wielki sukces, zwłaszcza bez większego doświadczenia w gatunku.

8. Star Wars The Old Republic, Najlepsze gry w historii BioWare - 10 tytułów, za które świat pokochał kanadyjskie studio

GramTV przedstawia:

Komentarze
4
dariuszp
Gramowicz
Dzisiaj 15:28
Lucek napisał:

DA:O gra jest niezła, ale nie można też zapominać że masę graczy wkurzały DLC które były dostępne jedynie na konsole.

Tylko przez krótki okres czasu. Czasem też promocja była tylko odnośnie np. Xbox ale DLC było też dostępne na PC.

Dużo większym problemem był DRM. Były mega kłopoty z włączeniem DLC nawet jak kupiłeś grę. 

Z tego powodu kupiłem ultimate edition na GOG. Miałem grę kupioną na Origin i nie mogłem aktywowac DLC bez skakania przez słupki. 

GOG miał promocję. Gra była dostępna taniutko z całą zawartością. Kupiłem od razu. Nie ma DRM. DLC są dostępne od razu.

Lucek
Gramowicz
Dzisiaj 14:47

DA:O gra jest niezła, ale nie można też zapominać że masę graczy wkurzały DLC które były dostępne jedynie na konsole.

dariuszp
Gramowicz
Dzisiaj 14:32
Crask napisał:

Drobny błąd w tekście: 2 miejsce ma tytuł i grafikę z TOR a nie KOTOR.

Z listą się nie zgadzam, ale to wiadomo, kwestia gustu. Gdybym miał zrobić podobną to:

1-2 Trylogia BG. Wniosła dużo do gatunku, każda część a nawet dodatek miał coś unikalnego, przez co warto było w niego zagrać.

3-4 Mass Effect i KOTOR, ponownie bez rozróżnienia, bo obie cenię porównywalnie.

5. To będzie dziwne, bo NWN, mimo że fanem nie jestem. Mimo dość kiepskiej w mojej opinii kampanii, Neverwinter Nights stworzył świetne community sieciowe, które chyba przeżyło nawet społeczność NWN2.

6. DA:O - gra lepsza niż suma jej komponentów. Chyba ze trzy razy przeszedłem.

7. Mass Effect 2. Gra jest dobrze wykonana, ale zmiany w stosunku do jedynki mnie odrzuciły. Plus daddy issues.

8. Jade Empire. Unikalny setting, całkiem dobra fabuła, tylko niestety gra w drugiej połowie zrobiła się nieco nużąca i nie ukończyłem jej.

9. TOR. Kiepski MMORPG ale traktowane jako gra single player ujdzie. Niektóre ścieżki fabularne są spoko (Agent, pierwszy rozdział Szmuglera) inne ocierają się o smutny żart (Inkwizytor). Specjalne wyróżnienie za bycie przez lata symbolem porażek w branży i niesławną aferę z botami pr'owymi.

10 brak. W pozostałe gry studia albo nie grałem, albo uważam za zbyt duże porażki, żeby je kategoryzować.

Bo lista zależy od tego co preferujesz.

Jeżeli preferujesz RPG to Mass Effect będzie niżej na Twojej liście bo to jest bardziej gra akcji jak RPG. Aspekty RPG zostały mocno ograniczone. Mniej statystyk, sprzęt ma po prostu numer i dodają +1 i jest tylko kilka broni. To samo z pancerzami. Później nawet nie mogłeś zmieniać pancerzy zespołu.

Dla mnie Mass Effect 2 to najlepszy Mass Effect mimo niektórych zmian które mnie odrzuciły. Jako gra akcji było dużo lepiej. A jako RPG o ile znowu grę uprościli o tyle było sporo kompanów i dużo przeróżnych questów z nimi związanymi. Generalnie Twoje wybory robiły różnicę w zakończeniu co czyniło to lepszym zakończeniem niż oryginał. Co najbardziej nie lubię w Mass Effect to fakt że nigdy nie utylizujemy całej drużyny. Jest dosłownie jedna misja w jednej grze i jest to DLC gdzie Ty coś robisz i widzisz równolegle w tle resztę drużyny robiącą coś. Druga sytuacja gdzie mocniej utylizujemy drużyne to właśnie zakończenie ME2.

NWN w ogóle zapadło mi w pamięć bo Aurora Engine który napędza tę grę stał się bazowym silnikiem Wiedźmina 1. CDP miał relacje z Bioware bo wydawali ich gry w Polsce i dogadali się do użycia silnika Bioware by samemu stworzyć grę. Kto by pomyślał że CDPR zacznie robić lepsze gry niż Bioware. Ale znowu duża część tego silnika, zwłaszcza render zostały przepisane, dlatego obie gry się dość mocno różnią. 

TOR grałem w 2012 jak wyszedł. I wg mnie to był dobry  RPG i MMORPG. Dużo fajnych rzeczy robili bardzo dobrze. Podobał mi się voice acting. W końcu zwracałem uwagę na niektóre questy a nie tylko akceptowałem i leciałem do markera. 

Niestety ze wszystkim dobrym było dużo złego. Gra nie była sandboxem więc po miesiącu sporo ludzi nie miało co robić a przez voice acting nie mogli szybko i tanio dodawać zawartości. I gra umarła. F2P ją ożywiło ale też mocno zepsuło. Przykładowo mam dość faktu że flashpointy (dungeony) nie są powiązane z fabułą. Więc po prostu robisz jakąś randomową misję. Gdzie oryginalnie flashpoint odwoływał się do jakiegoś wydarzenia z fabuły i brałeś udział w tym wydarzeniu jak go odkryłeś w historii. I im dalej byłeś w fabule tym więcej było flashpointów. I one miały dla Ciebie sens. 

Teraz całość wygląda kretyńsko bo dalej są powiązane fabularnie ale jednocześnie nie są po kolei. 




Trwa Wczytywanie