Do grona firm, które podsumowują na naszych łamach 2009 rok dołącza CD Projekt. Firma ma za sobą bardzo pracowity okres. Ocenę dwunastu miesięcy przyjemniej jest rozpocząć od pozytywów. Tak też zrobił Michał Gębicki, dyrektor wydawniczy w spółce.
"W wymiarze biznesowym do sukcesów należy zaliczyć przede wszystkim pozyskanie dystrybucji filmów na DVD i Blu-Ray Disney’a ( w tym również studiów Miramax i Touchstone) oraz udane połączenie z Optimus SA, dzięki któremu uzyskaliśmy szereg korzyści pozwalający nam na dalszy rozwój i kolejne inwestycje w firmę" - rozpoczął Gembicki.
Na szczególną uwagę zasługuje wspomniana fuzja z Optimusem. "Dla obu firm transakcja jest szansą na rozwój i obie strony czerpią z niej korzyści oraz wiążą z nią swoją przyszłość, która, jak mamy nadzieję, maluje się w jasnych barwach" - skomentował. "Na pewno należy do sukcesów dodać również to, że mimo relatywnie słabej koniunktury na rynku gier komputerowych i recesji zachowaliśmy dobrą kondycję firmy i przetrwaliśmy wszystkie okresy zawirowań wywołanych trudnymi warunkami rynkowymi" - dodał.
Sprawy biznesowe graczy interesują jednak znacznie mniej, aniżeli gry, które za sprawą CD Projektu pojawiają się na półkach sklepowych. A tu również da się wymienić kilka "dobrych strzałów". "W wymiarze wydawniczym do niewątpliwych sukcesów mierzonych głównie wysokością sprzedaży oraz zainteresowaniem mediów i graczy należy zaliczyć bardzo udane wprowadzenie na rynek takich tytułów jak Total War: EMPIRE na początku 2009, czy bardzo udane kontynuacje naszych
najlepszych tytułów od lat" - skomentował Gembicki.
Wśród nich nie można pominąć takich serii, jak Pro Evolution Soccer, Football Manager czy Company of Heroes. "Sukcesem nazwałbym też bardzo dobre wyniki sprzedaży gry z ostatnich miesięcy 2009, czyli Ogniem i
Mieczem, która okazała się czarnym koniem tegorocznego zakupowego szału prezentowego" - zaznaczył dyrektor wydawniczy CD Projektu.
Sukces tym większy, że rynkiem w tym roku zatrząsł światowy kryzys ekonomiczny. Nie przeszkodziło to jednak w skutecznym działaniu firmy w polskich realiach. "Zgodnie z planem udało nam się we względnie dobrej kondycji przetrwać bardzo trudny rok 2009, wprowadzić i wypromować z sukcesem kilka największych produkcji z portfolio naszych wydawców, utrzymać mimo roku oszczędności poziom wydawanych przez nas gier i, co najważniejsze, z nadzieją patrzeć na najbliższy rok, w którym czeka na nas kilka bardzo ciekawych tytułów do wydania" - powiedział Gembicki.
Nie wszystko jednak poszło zgodnie z planem. Przedstawiciel CD Projektu wyjawił, że kilka silnych tytułów zawiodło oczekiwania wydawcy jeśli chodzi o liczbę sprzedanych egzemplarzy. Gembicki nie zdradził jednak, o jakie produkcje chodzi. Firma zdaje sobie również sprawę, że pewne rzeczy wciąż wymagają poprawy. Na czoło wysuwa się tu system lojalnościowy.
"Mimo wprowadzanych ostatnio zmian ciagle jeszcze wymaga wielu poprawek, aby w pełni usatysfakcjonować naszych klientów" - skomentował Gembicki. Na listę rzeczy do poprawy dodał stronę internetową, a także sprawę kluczową - czyli wachlarz dystrybutorów. "Bardzo bym sobie życzył, aby portfolio wydawców znowu urosło po stratach z 2009 roku" - dodał.
Osobny rozdział to zapowiedź Wiedźmina 2. Najwięcej do powiedzenia w tej sprawie mają jednak przedstawiciele studia CD Projekt RED. "Ja ze strony części wydawniczej mogę jedynie dodać, że czekamy na kolejna część Wiedźmina z równie wielką niecierpliwością co gracze i wiążemy z nią ogromne nadzieje!" - dopowiedział Gembicki.
Zobacz, jak mijający rok podsumowali:
Microsoft
GOG.com
Cenega
City Interactive