Szef Double Fine: wydawcy nie troszczą się o studia

Małgorzata Trzyna
2013/12/22 02:39

Tim Schafer nie ma zbyt dobrych wspomnień, jeśli chodzi o wydawców. Activision rozmyśliło się i nie wydało wysokobudżetowej gry Brütal Legend, z kolei Electronic Arts nie dało szansy sequelowi.

Szef Double Fine: wydawcy nie troszczą się o studia

- Niektórym ludziom udaje się nawiązać serdeczne relacje, traktują wydawców jak rodzinę – powiedział Schafer podczas rozmowy z Polygonem. – Nawet jeśli utrzymuje się z wydawcami dobre relacje, to istnieje pewne ryzyko – przez iluzję, że przypominają oni rodziców. Myślisz sobie, “oni troszczą się o mnie, płacą mi pensję i kochają mnie. Nigdy nie pozwolą mi zginąć, będą mnie chronić, bo to moi rodzice”. Prawda jest zupełnie inna. Wydawca to biznes. Jeśli przynosisz dochody, to będzie robić z tobą interesy, a jeśli nie jesteś dla niego ważny, to stracą zainteresowanie i zostawią cię własnemu losowi. Tak właśnie powinien działać biznes. Nie ma miejsca na emocje; wydawcy są po to, by zarabiać pieniądze.

- Jeśli masz grę, która okazuje się wielkim hitem, tak jak zespół muzyczny, to twój zespół staje się bogaty. Ale żaden inny zespół się nie wzbogaca, prawda? To samo dotyczy gier. Jeśli twoja gra sprzedaje się średnio, zarobi tylko na siebie albo nawet dobrze sobie radzi, to nie dostaniesz pieniędzy od wydawców.

GramTV przedstawia:

Schafer wyjaśnił, że kiedy tylko Double Fine zaczęło samodzielnie wydawać swoje gry na PC, zdał sobie sprawę, że jako niezależne studio może znacznie zwiększyć swoje zyski. Liczy, że uda się to dzięki inwestorom czy Kickstarterowi. Rozumie, że wydawcy też ryzykują i muszą jakoś odzyskać to, co zainwestowali, ale w ten sposób w przyszłości może zabraknąć miejsca dla małych i średnich developerów. Gdyby chcieli oni zajmować się sami wydawaniem swoich gier, muszą zapłacić za kosztowny proces uzyskania certyfikatu i liczyć się z wieloma innymi wydatkami. Schafer rozmawiał już o tym problemie z przedstawicielami firm, które produkują konsole i uważa, że skoro został wysłuchany, to być może coś się w przyszłości zmieni, chociaż nie nastąpi to z dnia na dzień.

- Chcielibyśmy nadal być aktywni, jeśli chodzi o konsole, zależy nam na nich, ale powinny być one bardziej otwartymi platformami, tak jak Steam – dodał Schafer. – Jeśli tak się stanie, będą one znacznie przyjazne z naszego punktu widzenia.

Komentarze
10
Vojtas
Gramowicz
23/12/2012 13:49
Dnia 23.12.2012 o 11:27, Kafar napisał:

Szanuje tego Pana ale trzeba być nieźle szurniętym by liczyć na przygarnięcie przez Acti lub EA :D sorry ale to ostatni wydawcy do którym bym się udał.

A kto niby liczy? Przecież to właśnie Schafer powiedział w którymś wywiadzie, że Kotick to kutas. Po tym jak zostawił Double Fine na lodzie, przyszło do nich EA, choć i tak tylko po to, by się odegrać na Activision. Niestety.

Dnia 23.12.2012 o 11:27, Kafar napisał:

Wiadomo że ze steamem już współpracuje ale z Sony gdyby się dogadał jego firma na pewno wiele by mogła zyskać.

Z Sony owszem, można by się dogadać, tyle że oni chcieliby wyłączność na PS3/Vitę, co sprowadza rzecz do punktu wyjścia. dystrybucja cyfrowa dla małych i średnich deweloperów to najlepsze wyjście. Nie są skazani na wydawców, którzy swoich podopiecznych kroją aż (nie)miło.

Kafar
Gramowicz
23/12/2012 11:27

Szanuje tego Pana ale trzeba być nieźle szurniętym by liczyć na przygarnięcie przez Acti lub EA :D sorry ale to ostatni wydawcy do którym bym się udał. Znam trochę współpracy między steamem oraz M$ i Sony i zdecydowanie współpraca ze steamem oraz Sony była by najlepsza.Wiadomo że ze steamem już współpracuje ale z Sony gdyby się dogadał jego firma na pewno wiele by mogła zyskać.

Moooras
Gramowicz
23/12/2012 09:22

> Straszny grubas jest na tym obrazkuTen "grubas" zarabia więcej od ciebie :P




Trwa Wczytywanie