„Kanał #mafia powstał w celu pogadania sobie o Forumowej Mafii oraz po to by pograć sobie w mafię w wydaniu Ircowym” - tak początkowo zdefiniował ideę istnienia tego kanału jego założyciel - Kukowsky. Mając na uwadze popularność, jaką w owym czasie cieszyła się mafia towarzyska w wydaniu formowym oraz nowe możliwości, które dawał Forumowiczom gramirc, pomysł ten był w pełni uzasadniony. Szybko zresztą okazało się, że grą w Ircową Mafię zainteresowani byli nie tylko bywalcy tematu o Forumowej Mafii, lecz również osoby, które wcześniej na portalu gram.pl nie miały z nią do czynienia.
Wpływ na taki stan rzeczy miały zapewne jasne i przejrzyste zasady gry w mafię w odmianie ircowej. W momencie pojawienia się na kanale #mafii i zgłoszeniu chęci gry do osoby prowadzącej najbliższą edycję gracz otrzymuje ‘voisa’, czyli plusik obok swojego nicka na liście obecnych znajdującej się po prawej stronie ekranu. Oprócz wizualnego wyróżnienia daje on również możliwość wypowiadania się na kanale podczas rozgrywki. Przed samym rozpoczęciem edycji prowadzący losuje role wśród osób zgłoszonych do gry - jedna z nich otrzymuje funkcję kataniego, zaś dwie kolejne stają się duetem mafiozów. Pozostali stają się automatycznie mieszkańcami. Edycja polega na ciągu dni i nocy następujących na przemian. W ciągu dnia gracze debatują na kanale nad tym, które osoby w ich gronie mogą mieć role mafii. Na podstawie rozmów, przeczuć lub też analiz oddanych głosów i mordów ze strony mafii każdy z żywych jeszcze graczy wskazuje swojego kandydata na zdrajcę. Należy robić to wpisując na kanale zwrot: lincz => gracz X . Tak oddany głos należy potwierdzić Mistrzowi Gry wysyłając mu identycznej treści wiadomość na priva - rozmowę prywatną. Dzień trwa około 10 minut. Po upływie tego czasu prowadzący zawiadamia o nastaniu nocy i chwilę później ogłasza wyniki głosowania. Osoba wskazywana najczęściej zostanie wyeliminowana z gry poprzez odebranie jej voisa. Mistrz Gry przy okazji podaje do wiadomości wszystkich graczy jej tożsamość, tzn. czy była niewinna (mieszkaniec lub katani) lub też czy była winna (mafiozo). Następnie przychodzi czas na działanie kataniego i mafii. Katani podaje na priv do Mistrza Gry nick jednej z osób, dzięki czemu dowiaduje się o jego roli w edycji, a przy okazji może go w ten sposób ochronić przed mordem ze strony mafii. Oznacza to, że może również wskazywać samego siebie. Mafia tymczasem wybiera jedną osobę, której chce się pozbyć i przekazuje swój typ (również poza głównym kanałem) do Mistrza Gry. Wówczas prowadzący odbiera owemu graczowi voisa lub też nie, jeżeli tą samą osobę wskazał katani. Po tych czynnościach Mistrz Gry ogłasza nastanie kolejnego dnia. Gracze uczestniczący w rozgrywce muszą pamiętać, że pomiędzy komendami prowadzącego o nadejściu nocy i rozpoczęciu się następnego dnia nie można pisać żadnych komentarzy na kanale. Poza tym podczas trwania całej edycji osoby czynnie w niej uczestniczące nie mogą komunikować się ze sobą inaczej niż na kanale - zasada ta nie dotyczy jedynie mafii. Rozgrywka kończy się zwycięstwem mieszkańców w momencie, gdy za pomocą linczów pozbędą się oni wszystkich mafiozów. Mafia z kolei wygra, jeśli liczba wciąż żywych przedstawicieli tej frakcji będzie co najmniej równa ilości żywych mieszkańców.Rozrywka na kanale #mafii nie została jednak ograniczona jedynie do gry w Ircową Mafię. We wrześniu 2007 roku odbyła się bowiem pierwsza edycja Ircowego Ktulu. Jest to gra zbliżona regułami do mafii towarzyskiej, jednak zdecydowanie bardziej rozbudowana. Charakteryzuje się głównie tym, iż dosłownie każdy posiada jakąś unikalną rolę dającą określone możliwości w konkretnych sytuacjach. Ponadto w Ktulu występują minimum trzy frakcje - mieszkańców, bandytów, Indian oraz przy odpowiednio dużej liczbie
osób chętnych do gry również ufoków (celów i zdolności postaci tej frakcji nie będę jednak szczegółowo rozpisywał). Kolejnym nowym elementem tej gry jest posążek, który w trakcie edycji często po kilka razy zmienia swojego właściciela. Obecność tego przedmiotu jest dosyć istotna, gdyż wpływa na cele poszczególnych frakcji. Mieszkańcy wygrywają, gdy podczas trwania dnia zlinczują osobę aktualnie posiadającą owy posążek. Zwycięstwo tej frakcji może zapewnić również szeryf, który dzięki swoim zdolnościom co noc aresztuje jednego z graczy - jeśli ów wybraniec trzyma posążek szeryf go przejmuje, po czym nie może go stracić aż do końca trwania nocy. Zadaniem bandytów, którzy początkowo są w posiadaniu posążka, jest utrzymanie go w szeregach swojej frakcji przez kolejne trzy dni i trzy noce od rozpoczęcia edycji. Indianie z kolei odniosą triumf, jeżeli za pomocą nocnych mordów oraz trucizny podawanej przez szamankę wyeliminują z gry wszystkich pozostałych graczy obcych im frakcji. Im z kolei posążek potrzebny jest do uzyskania możliwości dodatkowego mordu oraz uniemożliwienia odniesienia zwycięstwa przez inne frakcje. Technicznie rozegranie edycji Ircowego Ktulu wygląda bardzo podobnie do przeprowadzenia rozgrywki Ircowej Mafii. Gdy na kanale znajduje się minimum 12 osób chętnych do gry, którzy uprzednio otrzymali voisy, Mistrz Gry zwany tutaj Manitoo ustawia tryb moderowany i losuje oraz rozdaje role. Najbardziej popularnymi rolami mieszkańców są szeryf, kurtyzana, sędzia, dobry rewolwerowiec, pastor, opój, burmistrz oraz kat. Wśród bandytów występują zazwyczaj herszt, złodziej, mściciel oraz zły rewolwerowiec, natomiast we frakcji Indian szaman, szamanka i samotny kojot. Następnie Manitoo ogłasza nadejście nocy zerowej, podczas której zapoznaje ze sobą wszystkich bandytów oraz wszystkich Indian, po czym otrzymuje od bandytów informację, który z nich będzie w ciągu najbliższej doby posiadaczem posążka, a także pozwala działać kurtyzanie, która dowiaduje się o roli jednego z graczy, zaś ów gracz poznaje jednocześnie tożsamość kurtyzany. Warto zwrócić tu uwagę na pewną różnicę w zasadach - bandyci i Indianie mogą swobodnie komunikować się przez cały czas trwania edycji we własnym gronie. Oczywiście próby porozumiewania się innych graczy poza kanałem są zabronione.Ciąg dalszy nastąpi...