Subiektywny wybór najciekawszych samochodów
Need for Speed: Shift nie mógł obejść się bez świetnych samochodów – w końcu to gra o ściganiu się nimi, i to one niejako odgrywają tutaj główną rolę. W grze mamy do wyboru kilkadziesiąt samochodów, wśród których znajdziemy wiele świetnych bryk - w końcu żadna z nich nie znalazła się w grze przypadkowo. Jednak ten artykuł jest subiektywnym przeglądem tych wozów, które szczególnie przypadły mi do gustu lub też po prostu darzę je sentymentem. Zobaczcie które to i dlaczego.
Audi R8 LMS
Rok produkcji: 2009
Moc silnika: 500 KM
Rodzaj napędu: Napęd na tył
Prędkość maksymalna: Dużo ponad 300 KM/H
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: Około 3 sekund
Pierwsze auto na mojej liście ulubionych bryk z Need for Speed: Shift. Audi R8 LMS jest wyścigową wersją R8, która została przygotowana specjalnie do wyścigów. Co jednak dość ciekawe, auto zostało zaprojektowane głównie dla prywatnych zespołów wyścigowych. Od zwykłej wersji wyścigowej R8 różni się przede wszystkim zmianą rodzaju napędu – wersja drogowa napędzana jest na wszystkie cztery koła, natomiast w LMS zadanie to przejmuje tylna oś. Oprócz tego wykonano szereg standardowych zmian obniżających wagę auta, pozbywając go wszystkiego co niepotrzebne oraz montując wszystko, co niezbędne, by brać nim udział w zawodach sportowych. Pod maską pracuje ten sam silnik V10 o pojemności 5,2 litra. Praktycznie zupełnie nowa jest za to skrzynia biegów, którą dodatkowo steruje się nie za pomocą normalnej dźwigni, a przy użyciu znajdujących się tuż za kierownicą specjalnych łopatek. Piękny już standardowo R8 w wersji LMS prezentuje się jeszcze lepiej. Jest to samochód, który powoduje u mnie szybsze bicie serca nawet od zwykłego spojrzenia na zdjęcie.
Audi R8 LMS to prawdziwy wyścigowy potwór, który dysponuje mocą 500 koni mechanicznych. Nie podane są informacje o prędkości maksymalnej, którą możemy uzyskać tym autem, ale jedno wiemy – na pewno musi być ona duża. Łączy on ulepszony wygląd podstawowej R8 z dodatkowo podkręconą mocą, co czyni z R8 LMS jeden z najciekawszych samochodów w całym Need for Speed: Shift. Nie może zabraknąć go w Waszym garażu, tak jak nie zabrakło go w moim.
BMW M3 GT2
Rok produkcji: 2009
Moc silnika: 485 KM
Rodzaj napędu: Napęd na tył
Prędkość maksymalna: Brak danych
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: Brak danych
BMW M3 GT2 to kolejna wyścigowa wersja bardzo popularnego samochodu oraz jednocześnie chyba najważniejsze auto w całej grze. A już na pewno najbardziej promowane, bowiem to właśnie M3 widnieje na okładce Shifta. W rzeczywistości M3 GT2 zostało przygotowane przez koncern BMW głównie do startów w amerykańskich 24 godzinnych wyścigach Le Mans, jednak jestem pewien, że doskonale poradzi sobie także w innych zawodach. Głównie dlatego, że obok Audi R8 LMS to kolejny naprawdę rasowy wóz wyścigowy. Do tego auto piękne oraz dysponujące potężną mocą, dające ogrom satysfakcji z jazdy.
Technologia, którą wykorzystano przy budowie tego wozu, pochodzi prosto z Formuły 1. Wykorzystano wiele rozwiązań nabytych właśnie przez zespół BMW Sauber, ponadto w trakcie projektowania aerodynamiki skorzystano z najlepiej nadającego się do tego komputera – Albert 2, który został stworzony głównie z myślą o projektowaniu bolidów F1. Za ogromną moc BMW M3 GT2 odpowiada czterolitrowa jednostka napędowa z ośmioma cylindrami ułożonymi w układzie V. To już drugie auto, które po prostu trzeba mieć w swoim „s hiftowym garażu”. W końcu to praktycznie reklamówka tegorocznej wersji.
Dodge Viper SRT10
Rok produkcji: 2008
Moc silnika: 600 KM
Rodzaj napędu: Napęd na tył
Prędkość maksymalna: 325 KM/H
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: 3.5 sekundy
Dodge Viper to samochód zdecydowanie kojarzący mi się z wczesnym dzieciństwem i latami beztroski, co automatycznie zapewnia mu miejsce na liście wózków darzonych sentymentem. I bynajmniej nie mam na myśli tego, że bawiłem się takim resorakiem. Po pierwsze z wielkim zamiłowaniem śledziłem losy potrafiącego transformować się super-samochodu w serialu Viper. Oczywiście głównym bohaterem był właśnie piękny Dodge Viper w kolorze czerwonym, który w razie potrzeby mógł zmienić swoją postać na, nazwijmy to, wersję bojową. Po drugie "żmija" obecna była w wielu grach wyścigowych, m.in. we wcześniejszych Need for Speedach czy Test Drive 5 . A ja nie byłem wyjątkiem, samochód podobał się dzieciakom. I nie tylko im.
Zresztą, nie ma nawet co się dziwić. Dodge Viper to przepiękna fura, będąca kwintesencją amerykańskiej myśli motoryzacyjnej. Sportowy, agresywny wygląd z długą maską i wielkim, ryczącym silnikiem oferującym potężne osiągi, czego więcej trzeba? W Need for Speed: Shift mamy do czynienia z kolejną wersją tego auta. Czwarta generacja powraca do korzeni ogromnej, trudnej do okiełznania mocy. To po prostu prawdziwy samochód z charakterem. Wystarczy zerknąć na jego osiągi – 3,5 sekundy do setki, prawie 330 kilometrów na godzinę na liczniku i 600 koni mechanicznych, to po prostu budzi respekt. I taki jest też, ogólnie mówiąc, Dodge Viper. To auto zwyczajnie wzbudza respekt. Co ciekawe, jeszcze w te wakacje z powodu szalejącego kryzysu właściciel praw do marki Dodge, firma Chrysler, chciała sprzedać model Viper z powodu kłopotów finansowych koncernu. Na szczęście pomysł ten nie doszedł do skutku, a nowe Dodge Vipery cały czas są produkowane.
Ford Focus ST
Rok produkcji: 2007
Moc silnika: 220 KM
Rodzaj napędu: Napęd na przód
Prędkość maksymalna: 240 KM/H
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: 6.8 sekundy
Po potężnych Audi R8 LMS, BMW M3 GT2 oraz Dodge Viper SRT10 obecność kolejnego auta na mojej liście ulubionych samochodów z NFS: Shift może co najmniej dziwić, ale znawcy tematu na pewno potrafią docenić to małe cudo, którym jest Ford Focus ST. Jest to auto, które dużo łatwiej spotkać na naszych polskich drogach – szczególnie w zwykłej wersji. Ford Focus jest samochodem bardzo popularnym, zyskał ważne nagrody (samochód roku 1999 w Europie, samochód roku 2000 w USA), a w Wielkiej Brytanii stał się autem najbardziej popularnym zastępując Forda Escorta. Na całym świecie sprzedał się w ogromnym nakładzie dużo ponad pięciu milionów egzemplarzy. Ta liczba mówi chyba sama za siebie.
Wersja ST jest o tyle fajna, że daje użytkownikowi możliwość codziennej jazdy, ze sportowym silnikiem oraz bardzo chwalonym układem sterowniczym. To czyni z Focusa ST samochód do codziennego użytku z bardzo pokaźnym pazurem, a w tej roli nie sprawdzi się żadne z powyższych aut. Zresztą już żaden z moich ulubionych samochodów z Need for Speed: Shift nie nadaje się lepiej do tej roli niż właśnie Ford Focus ST.
I taki właśnie Ford Focus ST, przy wyżej zaprezentowanych samochodach wręcz autko dla ludu, ma pod maskę 220KM, które rozpędzają go do setki w czasie poniżej siedmiu sekund. Jak na codzienne jeżdżenie po mieście, moim zdaniem świetna sprawa. No i trzeba dodać, że autko prezentuje się naprawdę ładnie. Nie jest to lamborghini czy ferrari , ale mimo wszystko ma w sobie pewien urok.
Honda S2000
Rok produkcji: 2000
Moc silnika: 247 KM
Rodzaj napędu: Napęd na tył
Prędkość maksymalna: 240 KM/H
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: 6.2 sekundy
Honda S2000 to autko wręcz kultowe dla wszystkich interesujących się przerabianiem oraz podrasowywaniem aut. Mogliśmy je oglądać m.in. w filmach z serii Szybcy i Wściekli, chociaż nie dlatego jest kultowe. Honda S2000 należy do aut stworzonych do sportowej jazdy, ale nadających się głównie na drogi. W przeciwieństwie do Forda Focusa ST nie pojedziemy nim wygodnie do sklepu ani na miasto pozałatwiać sprawunki – to auto wręcz męczy się przy niższych obrotach i powolnej jeździe. Roadstery, a Honda S2000 jest nim niewątpliwie, nie do tego zostały przecież stworzone.
Honda S2000 jest idealnym wózkiem do przeróbek. Zawdzięcza to zarówno bardzo ładnemu wyglądowi, który w wielu kombinacjach prezentuje się jeszcze lepiej, jak również podatnemu na podrasowanie silnikowi. Już wyjściowa jednostka napędowa ma ponad 240KM i prędkość maksymalną na tym samym poziomie. Nie trzeba wiele wysiłku, by S2000 dała z siebie jeszcze więcej. I choć w Need for Speed: Shift za bardzo tuningować aut się nie da, to jednak z czystego sentymentu Honda S2000 znalazła się na liście moich ulubionych fur. Za całokształt i rolę, jaką odegrała w popularyzacji tuningu.
Lamborghini Reventón
Rok produkcji: 2007
Moc silnika: 640 KM
Rodzaj napędu: Napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna: 340 KM/H
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: 3.4 sekundy
Lamborghini Reventón to gwiazda mojej listy ulubionych aut z NFS: Shift. Przede wszystkim za to, że jest absolutnie przepiękny. To nie jest samochód, to wręcz jeżdżące arcydzieło sztuki, zaprojektowane po to, by cieszyć innych swoim istnieniem. Już model LP640 prezentował się niezwykle okazale, ale to jak upiększono go, tworząc z niego Reventón, jest absolutem. Jego stylistyka nawiązuje do samolotów odrzutowych, stąd właśnie pochodzą ostre krawędzie. Właśnie za to wszystko Lamborghini Reventón zyskał miano najpiękniejszego samochodu roku 2007.
Oprócz piękna uwielbiam także ten samochód za osiągi. Za przyspieszenie na poziomie moich ukochanych ścigaczy. 640 koni mechanicznych rozpędza to auto do 100KM/H w 3,4 sekundy, co jest wynikiem plasującym Reventóna w absolutnej czołówce samochodów supersportowych. Prędkość maksymalna także zachwyca – Lambo jest jedynie trochę wolniejsze od bolidów wyścigowych. Od zawsze miałem słabość do samochodów Lamborghini, ale Reventón jest dla mnie kwintesencją supersamochodu. Nie ma lepszego.
Mitsubishi Lancer Evolution IX / MR
Rok produkcji: 2006
Moc silnika: 320 KM
Rodzaj napędu: Napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna: brak danych
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: brak danych
Mitsubishi Lancer Evolution IX to kolejny klasyk na mojej liście najlepszych aut z Shift. Podobnie jak Dodge Viper czy Honda S2000 jest to autko, którego pojawienie się w filmach czy grach zawsze jest dla mnie miłym akcentem i nie ma możliwości, bym się nim nie pobawił chociaż chwilę. Na szczęście Lancery są obecne w serii Need for Speed już od dobrych kilku lat, co jest dla mnie powodem do zadowolenia.
Evolution IX jest, jak wskazuje nazwa, dziewiątym dzieckiem z kolei w rodzinie Lancer Evolution. Dodatkowo, wcale nie jest to dziecko najmłodsze, bowiem już od dobrych dwóch lat na rynku zastępuje go starszy brat z dziesiątką w nazwie. Brat jednak doczekał się unowocześnienia wyglądu, co paradoksalnie uczyniło go według mojej opinii brzydszym. Dlatego właśnie wolę starszy model. Jest to ostry jak brzytwa samochód sportowy, który nie uznaje kompromisów. Jego zaciekłym rywalem jest także darzony przeze mnie sympatią Subaru Impreza, ale marka Mitsubishi jest moją cichą miłością, dlatego właśnie z tego pojedynku to Evo IX wychodzi zwycięsko. Samochód ten jest szybki, głośny i wściekły. Nie jest to superprodukcja za miliony, ale nie jest to także grzeczny mieszkaniec miasta i nie nadaje się jako wózek na zakupy.
Mitsubishi Lancer Evolution IX wykorzystywany jest zarówno do wyścigów, rajdów, jak i przez tunnerów do przeróbek. W aucie zmieniać wiele nie trzeba, samo w sobie jest urzekające już od pierwszego wejrzenia. Jego charakter po prostu widać. Delikatne upiększenie wydobędzie z niego jeszcze większy blask, podobnie jak przy naprawdę niewielkim wysiłku z jednostki napędowej tego samochodu wydobędzie się jeszcze więcej mocy. Do wszystkiego trzeba dodać bardzo dobre właściwości jezdne, które zapewnia nam m.in. napęd na cztery koła. Wszystko to czyni Mitsubishi Lancer Evolution IX jednym z moich ulubionych aut.
W Need for Speed: Shift dostępna jest także wersja MR. Jest ona podrasowana względem zwykłej "dziewiątki" oraz lekko upiększona. Oprócz tego to tak samo świetny samochód.
Nissan 240SX (S13)
Rok produkcji: 1992
Moc silnika: 140 KM
Rodzaj napędu: Napęd na tył
Prędkość maksymalna: brak danych
Przyspieszenie od 0 do 100KM/H: brak danych
Ostatni na mojej liście najfajniejszych samochodów dostępnych także w NFS:Shift jest Nissan 240SX w wersji S13. Auto zupełnie inne od pozostałych znajdujących się tutaj modeli. Ani super szybkie, ani jakoś pięknie wyglądające, ani także nadające się dla szerszej ludności. Jest to za to kolejna tuningowa legenda. Samochód ten po prostu stworzony jest do przeróbek, zresztą ciężko nawet trafić jest egzemplarz, w którym właściciel nic nie zmieniał. Lwia część z nich wykorzystywana była do driftu, bowiem jest to jeden z najwdzięczniejszych i jednocześnie przystępnych cenowo modeli przeznaczonych do latania bokami. Poza tym to Nissan, a te jak wiadomo są do tego praktycznie stworzone.
Innym powodem, dla którego uwielbiam 240SX, są wspomnienia. Miałem wielką przyjemność siedzenia na fotelu pasażera Macieja Polody właśnie podczas driftowej przejażdżki 200SX'em i było to przeżycie tak niesamowite, że zawsze już to auto będzie mi się kojarzyć bardzo miło (są pewne różnice pomiędzy 200SX, a 240SX). I choć w Shifcie za dużo nim nie podziałamy, bowiem akurat jako tako tryb driftingu tutaj nie występuje, to na tych początkowych etapach warto jest zainteresować się tą bryczką. Ma swój własny indywidualny charakter, który w fantastyczny sposób wyróżnia ją od reszty podobnych do siebie aut. Dzięki temu Nissanowi 240SX można wybaczyć nawet słabsze od reszty osiągi.
Tym sposobem dotarliśmy do końca tego subiektywnego przeglądu moich ulubionych samochodów z Need for Speed: Shift. Już jutro swój wybór pokaże Myszasty. Przekonamy się, które z samochodów on darzy sentymentem. A w dalszej części Tygodnia z Shiftem znacznie bliżej przyjrzymy się zawartości samej gry.