Niniejszy artykuł nie jest typową zapowiedzią, lecz zbiorem dziesięciu najistotniejszych informacji dotyczących gry FIFA 11 w wersji na komputery osobiste. Zawiera on przede wszystkim cechy gry potwierdzone przez Electronic Arts.
1. Nowy silnik graficzny
Z pewnością najważniejszą zmianą w stosunku do pecetowej FIFA 10 jest nowy silnik graficzny przeniesiony z konsol. To właśnie dzięki niemu najnowsza odsłona cyklu w wersji na komputery osobiste nie zawiera ani linijki kodu z poprzedniczki – tak przynajmniej twierdzą jej autorzy. Ile w tym prawdy, przekonamy się po premierze. Wprowadzenie technologii z tzw. next-genów sprawi, że FIFA 11 charakteryzować się będzie taką samą jakością oprawy wizualnej, jak na Xboksie 360 i PlayStation 3 (a nawet lepszą – wszystko zależy od konfiguracji sprzętu gracza).
Ponadto FIFA 11 na PC pozwoli na eksplorację menu za pomocą klawiatury i myszy. Jeśli zaś chodzi o sterowanie, to twórcy, choć nie mówią o tym otwarcie, zalecają korzystanie z kontrolera Xboksa 360, gdyż tylko dzięki niemu możliwe jest korzystanie z 360-stopniowego dryblingu, jak również specjalnych zagrań zarezerwowanych w pierwszej kolejności dla gwiazd światowego formatu.
2. Tryb rozgrywki Virtual Pro, a tryb kariery
Virtual Pro to specjalny tryb rozgrywki w FIFA 11, który pozwoli na rozegranie kariery samym sobą, dzięki możliwości wgrania swojego zdjęcia, jako twarzy zawodnika. Wspinając się po szczeblach piłkarskiej kariery, czyli wygrywając kolejne spotkania, staramy się o transfer do jednego z najbardziej znanych klubów na świecie. Pisząc na ten temat nasuwa się pytanie, czy szumnie zapowiadane rewolucje w trybie kariery, gdzie kontrolujemy nie jednego zawodnika, lecz cały zespół, zostaną zaimplementowane w FIFA 11 na PC, czy w tym roku będą przeznaczone jedynie dla wersji konsolowych? Tego na razie nie wiadomo.
3. Rozgrywka wieloosobowa
Electronic Arts olbrzymią wagę przykłada do trybu multiplayer, stawiając na komfort użytkowników. Takie wrażenie można odnieść po zapoznaniu się z informacjami ujawnionymi przez producentów. Przede wszystkim na uwagę zasługuje fakt, że będziemy mogli dobierać przeciwników według umiejętności oraz lokalizacji geograficznej. Ponadto, aby rozegrać mecz, nie trzeba będzie łączyć się z serwerem Electronic Arts. FIFA 11 na PC wspiera LAN oraz VOIP, dzięki któremu możemy rozmawiać ze swoim przeciwnikiem.
Osobną kwestią jest natomiast obsługa systemu Football World. Pozornie skromne narzędzie, zapewni potężne możliwości. Co powiecie na opcję dzielenia się zrzutami ekranowymi czy też powtórkami z entuzjastami FIFA z całego świata? Albo na możliwość tworzenia listy przyjaciół i śledzenia ich postępów w rozgrywce. Wprowadzone zmiany ewidentnie wskazują, że FIFA 11 na PC musi przekonać graczy do trybu multiplayer, gdyż w przeciwnym razie wiele osób skusi się na darmową FIFA Online, opartą na silniku FIFA 10 w wersji na komputery osobiste.
4. Będzie, nie będzie, będzie, nie będzie?
Patrząc na opis prasowy pecetowej FIFA 11 i konsolowych wydań można zauważyć sporo różnic. Niezwykle interesujące rozwiązania w postaci systemów Personality+ (w skrócie: jeszcze większy realizm w kwestii wyglądu i zachowania zawodników) i ProPassing (wpływ na dobre podanie mają wyłącznie umiejętności gracza, a nie zachowanie sztucznej inteligencji) zostały całkowicie pominięte w przypadku wersji na komputery osobiste. Oznacza to, że FIFA 11 będzie uboższa o te, jakże cenne, cechy. Niewykluczone jednak, że zostaniemy zaskoczeni i ostatecznie pojawią się one na wszystkich trzech platformach.
5. Wymagania sprzętowe
- Dlaczego nie wprowadzacie next-gena na PC? - Bo mało który komputer poradziłby sobie z wyświetleniem takiej grafiki, jak na konsolach. Mniej więcej taką odpowiedź jakiś czas temu otrzymał pewien dziennikarz zadając pytanie przedstawicielowi Electronic Arts. Nie są to dosłowne cytaty, lecz dają do zrozumienia, że EA brakiem nowego silnika w wersji na komputery osobiste tłumaczyło się wysokimi wymaganiami sprzętowymi. W istocie jednak nie należą one do przerażających. Zalecana konfiguracja, czyli podejrzewam, że taka, która wyświetli grę w Full HD, prezentuje się następująco procesor Core 2 Duo 2,4 GHz, 2 GB RAM, karta graficzna GeForce 8800 GT lub Radeon HD 3870. A co taki Xbox 360 czy też PlayStation 3 ma pod obudową? Na pewno nie w/w podzespoły, więc niejako EA przeczy samemu sobie.
6. Zostań gwiazdą – bramkarz
Ostatnimi czasy Electronic Arts ujawniło kolejną bardzo ważną cechę FIFA 11. Niestety, nie pokuszono się o podanie, na jakich platformach będzie ona dostępna. Otóż dotychczas tryb Zostań Gwiazdą (Be a Pro) oferował możliwość pokierowana zawodnikiem z tzw. pola, lecz w nadchodzącej części będziemy mogli wcielić się również w bramkarza.
7. Zabezpieczenie antypirackie
Standardowo FIFA 11 nie będzie wydana bez żadnego zabezpieczenia. Electronic Arts ponownie pokusiło się o zaimplementowanie, ich zdaniem, nieszkodliwego DRM-a. System o nazwie EA Access został już wykorzystany w innych grach wspomnianego koncernu, takich jak na przykład Dragon Age: Początek oraz Mass Effect 2 i spotkał się z pozytywnym odbiorem ze strony graczy.
8. Czym jest FIFA 11 na PC, skoro nie jest portem z konsol?
FIFA 11 z silnikiem FIFA 10 na Xboksa 360 i PlayStation 3 nie jest wierną kopią FIFA 11 na Xboksa 360 i PlayStation 3, lecz połączeniem konsolowej FIFA 10 i 2010 FIFA World Cup, lecz mimo to nie zawiera jednej z kluczowych nowości zawartej w okolicznościowej odsłonie serii, czyli zmodyfikowanego systemu rzutów karnych. Dlaczego? Twórcy informują, że nie jest to technicznie możliwe. To znaczy nie teraz. Zaznaczają również, że prace nad pecetową FIFA 11 trwają dwa lata.
9. Dla casuali oraz weteranów
Podobnie, jak w poprzednie odsłony cyklu, tak i FIFA 11 jest adresowana również w stronę niedzielnych graczy, jednak nie da się ukryć, że odbiorcami są przede wszystkim wymagający użytkownicy. Z myślą o wspomnianych causalach przygotowano niezwykle uproszczony system sterowania, który składa się z zaledwie dwóch poleceń – podanie i strzał. Warto w tym miejscu przypomnieć, że producenci zdecydowali się zrezygnować z możliwości sterowania myszą – można skorzystać jedynie z klawiatury lub kontrolera Xboksa 360.
10. FIFA 11 na PC – nowości w rozgrywce
Generalnie można spodziewać się wszystkiego, co zobaczyliśmy w konsolowej FIFA 10. Jednak mimo to warto wymienić kilka znaczących zmian względem poprzedniczki. Generalnie wszystkie nowości opierają się na jednej zasadzie – większa płynność. O ile w FIFA 10 zagrania były wykonywane dwufazowo (np. przyjęcie na klatkę piersiową czy też przechwycenie piłki z powietrza), o tyle teraz wszystko ma odbywać się płynnie. Autorzy skupiają się także na poprawie lobów, które były zmorą FIFA 10 ze względu na niski poziom trudności. Modyfikacje dosięgną także reakcje bramkarza na wrzutki oraz akcje sam na sam.
11. Polska wersja językowa
Electronic Arts jeszcze nic nie mówi na ten temat. Poprzednie części serii FIFA zawierały komentarze Dariusza Szpakowskiego i Włodzimierza Szaranowicza, którzy został ciepło przyjęty przez graczy i recenzentów, a rokrocznie doczekiwał się kolejnych usprawnień. Dlatego też nikogo nie powinien dziwić fakt, że również w FIFA 11 usłyszymy wspomniany duet znany z Telewizji Polskiej. Raczej wykluczone jest to, by gra trafiła do naszego kraju w angielskiej wersji językowej. Chociaż wszystko możliwe, wszak 2010 FIFA World Cup nie doczekał się lokalizacji.
Podsumować można jednym zdaniem – wreszcie. FIFA na pecetach dotychczas była ubogim krewnym wersji konsolowych, lecz to się zmieni. Co prawda nie od razu, lecz stopniowo. Na początek zaimplementowane next-genową technologię i gameplay znany z konsol, co raczej było konieczne ze względu na wprowadzenie darmowej FIFA Online bazującej na silniku pecetowej FIFA 10. Czy zmiany sprawią, że w tym roku sprzedaż FIFA 11 będzie taka sama na komputerach osobistych, jak i konsolach? Przekonamy się niebawem. Gra trafi do sklepów 2 października.