Medieval Dynasty - pierwsze wrażenia. Będzie kolejny hit z Polski?

Adam "Harpen" Berlik
2021/05/08 10:10
3
0

Wiele na to wskazuje, ale warto zaznaczyć, że Medieval Dynasty nie jest klonem czeskiego Kingdom Come: Deliverance!

Dlaczego zwróciłem uwagę na Medieval Dynasty?

Odpowiedź jest banalna – gra do złudzenia przypomina Kingdom Come: Deliverance. W praktyce okazuje się jednak, że dzieło polskiego Render Cube nie ma aż tak wiele wspólnego z hitem czeskiego Warhorse Studios. Jeśli ktokolwiek z was zaczął zastanawiać się z powodu użycia słowa „hit” w poprzednim zdaniu, to śpieszę z wyjaśnieniem - Kingdom Come: Deliverance to dla mnie jedna z najlepszych gier ostatnich lat. Medieval Dynasty również ma szansę takową zostać, ale opisywana dziś produkcja skierowana jest do zupełnie innych odbiorców.

Medieval Dynasty - pierwsze wrażenia. Będzie kolejny hit z Polski?Medieval Dynasty nie jest bowiem pierwszoosobowym RPG-iem, ale survivalem. Tak naprawdę z Kingdom Come: Deliverance łączy go przede wszystkim umiejscowienie akcji, bowiem zarówno w jednym, jak i drugim tytule przenosimy się do średniowiecza, a w toku rozgrywki możemy podziwiać niekiedy wręcz identyczne krajobrazy. Decydując się na zakup Medieval Dynasty, które znajduje się od września ubiegłego roku w fazie Wczesnego Dostępu na Steamie, przygotujcie się na festiwal fedexowych questów. I nie jest w moim odczuciu absolutnie wada – wręcz przeciwnie: konieczność sukcesywnego pozyskiwania surowców poprzez wykonywanie obiektywnie żmudnych czynności w Medieval Dynasty sprawiała mi mnóstwo frajdy.

Ta gra naprawdę potrafi zrelaksować

Tempo rozgrywki w Medieval Dynasty nie jest zbyt wysokie, no chyba że akurat próbujemy upolować królika lub coś większego. Generalnie jednak całość skonstruowano tak, byśmy nie musieli się nigdzie śpieszyć. Zwłaszcza, że poza misjami powiązanymi z główną linią fabularną mamy tutaj również sporo zadań pobocznych. W tych pierwszych czasem autorzy odchodzą od zbieractwa, wymagając od nas chociażby… flirtowania z napotkanymi kobietami, w tych drugich natomiast jesteśmy bardzo często chłopcem na posyłki. Choć trzeba powiedzieć, że i tak w zdecydowanej większości przypadków ścinamy drzewa czy zabijamy zwierzęta, by zwyczajnie przetrwać. Już pierwszy quest polega przecież na zbudowaniu własnego domu. Nie dokonamy tego jednak o suchym pysku i pustym żołądku.

Płynnie więc przechodzimy do tego, co w Medieval Dynasty jest najbardziej istotne, a więc zaspokajania potrzeb głównego bohatera. Musimy jeść i pić, to oczywiste, ale trzeba również spać, najlepiej w łóżku, bo tylko tak zregenerujemy punkty zdrowia, choć początkowo będziemy odpoczywać pod gołym niebem przy ognisku. W trakcie rozgrywki musimy również uważać na pasek wytrzymałości. Nie możemy biegać bez końca, bo nasza postać w końcu się zmęczy i będzie musiała zwyczajnie odpocząć. Wówczas zwiększy się jej pragnienie, więc warto pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów i mieć przy sobie coś do jedzenia, choćby marchewki. Jagodami się raczej nie najemy, lecz właśnie napijemy… Ciekawe, prawda?

GramTV przedstawia:

Skoro już była mowa o pozyskiwaniu zasobów, to warto również wspomnieć o rozmaitych statystykach, choć nad tym tematem pochylę się bardziej w recenzji Medieval Dynasty. Musicie jednak wiedzieć, że regularnie będziemy zwiększać swoje umiejętności na przykład w zakresie przetrwania poprzez wykonywanie akcji związanych z… przetrwaniem, rzecz jasna, czyli na przykład zbierając grzyby. Już teraz w grze pojawiło się sporo drzewek rozwoju, ale zdobycie odpowiednich zdolności wymaga oczywiście grindu. Jeśli nie przeszkadzało wam to w innych survivalach, to w Medieval Dynasty również nie powinno, bo gra cechuje się naprawdę wyśmienitym klimatem.

Coś z niczego

Medieval Dynasty to oczywiście również crafting. Będziemy wytwarzać nie tylko rozmaite narzędzia, ale i prowizoryczną broń (przygotujcie się chociażby na rzucanie włócznią w zwierzynę). Więcej drewna, patyków, kamieni i tego typu surowców przyda nam się do stawiania rozmaitych konstrukcji. O domu już wspomniałem, lecz to dopiero początek, bo generalnie naszym celem jest założenie tytułowej, średniowiecznej dynastii. Nie obejdzie się więc bez chaty myśliwskiej, pół uprawnych, magazynu, i tak dalej, i tak dalej. Zanim to jednak nastąpi, będziemy musieli znaleźć chętnych do pomocy.

Komentarze
3
Norgon
Gramowicz
08/05/2021 19:53

Powiem coś mało odkrywczego, gra ma potencjał ale na tę chwilę powiewa nieco nudą. Jeżeli chłopaki zrealizują to co obiecują będzie super.

Najsłabiej wypada integracja z npc-ami są do bólu drewniani,  przydało by się więcej map, większa różnorodność krajobrazów, więcej gatunków drzew, ziół itp. Jakieś wyzwania, zagrożenia ze strony innych ludzi, jakieś tło fabularne/polityczne taki ten średniowieczny świat mało sugestywny.

Grumsh
Gramowicz
08/05/2021 16:12

Gra jest we wczesnym dostępie i praktycznie po każdej dodanej zawartości nie ma pełnego tłumaczenia które dodawane jest później. Dlatego część rzeczy jest już przetłumaczona na polski a część jeszcze jest po angielsku. Nawet część polskich nazw jest później zamieniane na inną (np nawóz na obornik). Dach powinien być nazwany ze strzechy (nie wiem czy przypadkiem nie zmienili już tego tłumaczenia) czyli słomy po jakimś zbożu albo jak w tym przypadku trzcinie, to jeszcze idzie zrozumieć że autor mógł tego nie wiedzieć, ale wydaje mi się że pierwszy npc który dawał nam młotek tłumaczył skąd brać drewno, żywność i właśnie strzechę ma dach, albo jest to opisane w samouczku bo ja nie szukałem tego w necie i wiem że gdzieś w grze było to wytłumaczone że trzeba iść nazbierać trzcinę nad rzeką. Ale rozwalił mnie topór. Nawet wiem jak to mogło być. Podchodzi autor pod drzewo i jest info "require axe". Nie wiem może sobie autor niech wpisze w Google translator axe i zobaczy jakie jest tego tłumaczenie. Kto w Polsce mówi że idzie ściąć drzewo toporem? Drogi autorze w necie tego rozwiązania nie znalazłeś bo nikt przed tobą tego problemu nie miał. Nie jest też napisane że wymaga konkretnej siekiery bo w grze jest kamienna, żelazna i teraz dodali z brązu. Nie nazwałbym tego bugami tylko brakami w tłumaczeniu, a te są spowodowane wczesnym dostępem i chęcią szybkiego przetestowania nowych zawartości.

Headbangerr
Gramowicz
08/05/2021 16:01

Jedno pytanko: gra jest już dostępna od jakiegoś czasu, więc dlaczego tekst akurat teraz?




Trwa Wczytywanie