Podstawowe informacje o grze
Baldur's Gate III to trzecia pełnoprawna odsłona legendarnej serii gier RPG. Cykl został zapoczątkowany jeszcze w 1998 roku przez studio BioWare – najnowsza odsłona została opracowana przez zespół Larian Studios, znany przede wszystkim z popularnej i bardzo ciepło przyjętej serii Divinity. Mechanika trzeciej części została oparta na piątej edycji papierowego systemu RPG Dungeons & Dragons. Gra zadebiutowała 6 października bieżącego roku we wczesnym dostępie na platformach Steam oraz GOG.com – premiera pełnej wersji została zaplanowana na przyszły rok, aczkolwiek na ten moment nie znamy dokładnej daty.
Zanim przejdziemy dalej, zainteresowanych szczegółami premiery (oraz problemami z nią związanymi) zapraszamy do sekcji Premiera we wczesnym dostępie, gdzie przyglądamy się pierwszym wrażeniom graczy oraz dziennikarzy zagranicznych serwisów. Warto wspomnieć, że Baldur's Gate III to najprawdopodobniej jedna z najbardziej wyczekiwanych premier października (jeśli nie roku, aczkolwiek tutaj zapewne sporo graczy chętnie podjęłoby się dyskusji). Niezależnie od tego, czy zgadzacie się z tym stwierdzeniem, seria Baldur's Gate przez wielu jest uznawana za niezwykle ważny element historii gier wideo, w szczególności gier RPG.
Pierwsza odsłona zadebiutowała w 1998 roku na komputerach osobistych i do dziś cieszy się popularnością. To z kolei doprowadziło ostatecznie do powstania dodatku Opowieści z Wybrzeża Mieczy i nieco później, w 2000 roku, drugiej części, czyli Baldur's Gate II: Cienie Amn. Dwie pierwsze odsłony doczekały się odświeżeń w postaci Enhanced Edition. Popularność nie spadała – i ostatecznie nigdy nie spadła.
Dwójka doczekała się dodatku Tron Bhaala, a w 2003 roku rozpoczęto prace nad trzecią odsłoną serii, czyli Baldur's Gate III: Black Hound, jednak zdecydowano się je przerwać. I choć gracze byli przekonani, że to koniec Baldur's Gate, w 2019 roku deweloperzy z Larian Studios ogłosili, iż zajmują się trzecią odsłoną. Twórcy przyznali również, że Baldur’s Gate III to największy z dotychczasowych projektów zespołu.