Mechanika, świat oraz tryby gry (wprowadzenie)
Podstawowe informacje
Baldur's Gate III to, jak nietrudno się domyślić, RPG z krwi i kości. Jest to również gra niemała, choć we wczesnym dostępie możemy zadowolić się jedynie prologiem oraz pierwszym aktem. Przejście całej kampanii fabularnej może natomiast zająć nam nawet do 100 godzin – oczywiście, jeśli należymy do osób, które zajmują się również zadaniami pobocznymi; główny wątek to około 40 godzin. Ciekawostka: Baldur's Gate III we wczesnym dostępie zostało porównane przez twórców do Divinity: Original Sin II (również we wczesnym dostępie) pod względem zawartości. Wyniki są, delikatnie rzecz ujmując, imponujące.
Łącznie otrzymamy dostęp do 80 bitew, 596 postaci, 146 zaklęć oraz dostępnych akcji, a także 49,9 tysięcy linii dialogowych. Dla porównania: w przypadku Original Sin: II mowa o 22 bitwach, 142 postaciach, 69 zaklęciach oraz dostępnych akcjach i 17,6 tysiącach linii dialogowych. Linie dialogowe liczone są w angielskiej wersji językowej. Zdaniem autorów fakt, że Baldur’s Gate III we wczesnym dostępie będzie aż trzykrotnie większe niż Divinity: Original Sin II (we wczesnym dostępie!) jest spowodowany znacznie gęstszą zawartością. W dużym skrócie, najnowsze dzieło Larian Studios będzie niezwykle bogate w opcje i – przede wszystkim – bardzo nieliniowe.
Szczegóły kreatora postaci
Naszą wielką przygodę rozpoczynamy w kreatorze postaci. Nie mamy tutaj w żadnym wypadku do czynienia z rewolucją – twórcy postawili na sprawdzone rozwiązania. Przed pełnoprawną zabawą wybierzemy więc rasę oraz podrasę (subrace) naszego bohatera, tło fabularne, klasę oraz w niektórych przypadkach również podklasę (subclass). Zacznijmy jednak od początku.
Do wyboru mamy własną postać lub postać wybraną automatycznie – w drugim przypadku musimy jednak liczyć się z tym, że system niekoniecznie dopasuje bohatera do naszego stylu gry. Większość zdecyduje się więc na stworzenie bohatera samodzielnie. Wybieramy płeć oraz rasę; na ten moment mamy do dyspozycji osiem ras głównych oraz ich podrasy, które Larian Studios ujawniło w jednej z ostatnich aktualizacji dla społeczności (community update). Rasy, razem z klasami, omówiliśmy w sekcji Mechanika, świat oraz tryby gry (rasy i klasy).

Warto wspomnieć, że system pozwala na niezwykle dokładne operowanie poszczególnymi elementami wyglądu bohatera. Deweloperzy zdradzili nawet, że użyli wizerunków czterdziestu osób o różnym pochodzeniu etnicznym i wieku, aby na ich podstawie zbudować imponujące narzędzie pozwalające na tworzenie niezwykle fotorealistycznych twarzy. Możemy wybrać głos naszego bohatera (który usłyszymy podczas dialogów), dostosować wygląd twarzy, kolor skóry, oczu, fryzurę, zarost, a nawet makijaż czy tatuaże.
Otrzymujemy również możliwość rozdania punktów pomiędzy sześcioma podstawowymi atrybutami. Są to kolejno: strength (siła), dexterity (zręczność), constitution, intelligence (inteligencja), wisdom (mądrość) oraz charisma (charyzma). Są też oczywiście umiejętności, zależne od klasy, którą wybierzemy. Bohater będzie otrzymywać premię do umiejętności, w której jest biegły – premia będzie rosnąć razem z poziomem doświadczenia. W Baldur's Gate III zastosowano jednak system sprawdzający nasze umiejętności poprzez rzut kośćmi.