Mechanika, świat oraz tryby gry (rasy i klasy)
Rasy i podrasy
Najzwyklejszą oraz najczęściej widywaną w Faerun rasą są ludzie – znani przede wszystkim ze swojej wszechstronności, kreatywności oraz innowacyjności. Choć żyją teraźniejszością, mają duże skłonności do planowania przyszłości, chcąc pozostawić po sobie ślad w fantastycznym świecie. Następnie mamy Githyanki, czyli niemający sobie równych wojownicy, znani z mistrzowskiego posługiwania się różnego rodzaju mieczami. Ich głównym celem jest całkowite wyeliminowanie Łupieżców Umysłu – ma to związek z dość przykrą historią, kiedy to Illithidzi zrobili z nich swoich niewolników na wiele pokoleń.
Elfów pewnie przedstawiać Wam nie trzeba – mowa oczywiście o niezwykle zwinnych stworzeniach żyjących w zgodzie z naturą. Z tego względu słynną także z zamiłowania do sztuki oraz magii. Na ogół starają się unikać bezpośrednich starć, znacznie lepiej radząc sobie z dystansu dzięki opanowanej niemalże do perfekcji umiejętności posługiwania się łukiem. Jest to również jedna z ras oferująca wybór dwóch podras: High Elf oraz Wood Elf. Drow to Elfy Podmroku – przyzwyczajone do życia pod ziemią i brutalności. Są niższe od pozostałych podras elfów, mogą również pochwalić się ogromną odpornością na magię. Ich zaletą jest umiejętność posługiwania się krótkimi mieczami oraz kuszami. Podobnie, jak w przypadku Elfów, w przypadku Drow'ów mamy do wyboru dwie podrasy: Seldarine Drow oraz Lolth-Sworn Drow.
Pół-elfy (Half-Elf) to ciekawe stworzenia, które, zdaniem niektórych, są połączeniem najlepszych cech Elfów oraz ludzi. Są nieco niższe od człowieka, charakteryzują się wolniejszym procesem starzenia, większą wytrzymałością, ale za to mniejszą gracją niż ich elfi przodkowie. W Baldur's Gate III mamy możliwość wyboru trzech podras Pół-elfów: High Half-Elf, Wood Half-Elf oraz Drow Half-Elf.
W grze nie może oczywiście zabraknąć krasnoludów (Dwarf), które słyną ze swojej lojalności oraz pracowitości. Są to również mistrzowie kowalstwa, świetnie radzący sobie z toporami oraz młotami. W przypadku krasnoludów mamy do wyboru dwie podrasy: Gold Dwarf oraz Shield Dwarf. Przedostatnia rasa to Niziołkowie (Halfling) – choć bardzo niscy, cechują się zręcznością oraz naturalną zdolnością do ukrywania się przed przeciwnikami. Dostępne podrasy to Lightfoot Halfling oraz Strongheart Halfling.
Ostatnią rasą są Diablęta (Tiefling), których zarówno natura, jak i wygląd są wynikiem zawarcia paktu z Asmodeuszem, władcą Dziewięciu Piekieł. Ten grzech jest pewnego rodzaju ciężarem dla Tieflingów – zawsze będą za niego odpowiadać. Larian Studios oddało nam do dyspozycji trzy podrasy: Zariel Tiefling, Asmodeus Tiefling i Mephisthopeles Tiefling.
Klasy i podklasy
Zaczniemy od najpopularniejszej klasy cechującej się największą wszechstronnością, czyli Wojownika (Fighter). Jak pewnie większość z Was doskonale wie, to prawdziwy mistrz w walce w zwarciu, który może nosić niemalże każdy typ pancerza i posługiwać się różnymi rodzajami broni, zarówno białej, jak i dystansowej. Możemy również wybrać dwie podklasy dla Fightera: Battle Master oraz Eldritch Knight. Pierwsza specjalizacja koncentruje się na specjalnych manewrach, które wykorzystują zasób Superiority Dice. Druga specjalizacja jest nieco bardziej skomplikowana i pozwala wykorzystywać magię, aczkolwiek jest ona ograniczona.
Następnie mamy Kleryka (Cleric), czyli klasę specjalizującą się w leczeniu oraz wspieraniu drużyny. W tym przypadku nie mamy jednak do czynienia z typowymi umiejętnościami, a domenami kapłańskimi. Wybieramy jedną z trzech dostępnych domen: Life Domain, Light Domain oraz Trickery Domain. Pierwsza, jak nietrudno się domyślić, dotyczy leczenia. Druga pozwala wykorzystywać światło, a trzecia poprawia między innymi zdolność skradania się.
Trzecią klasą udostępnioną we wczesnym dostępie jest Łowca (Ranger), który słynie przede wszystkim z umiejętności łowiectwa oraz eksploracji, a także z niezwykle silnej relacji z naturą. Na start otrzymujemy dostęp do dwóch interesujących zdolności: Favoured Enemy oraz Natural Explorer. Pierwsza poprawi skuteczność naszego bohatera w walce poprzez uzyskanie biegłości w danym zakresie, druga zaś przydaje się podczas eksploracji, zwiększając na przykład odporność na konkretny żywioł. Łowca oferuje dwie specjalizacje: Hunter i Beastmaster.
Kolejna dostępna klasa to Łotrzyk (Rogue), który – jak nietrudno się domyślić – może pochwalić się niezwykłą zręcznością umożliwiającą między innymi otwieranie zamków oraz rozbrajanie pułapek. Łotrzyk przydaje się również do cichej eliminacji wrogów za pomocą umiejętności Sneak Attacks. Jeśli chodzi o specjalizacje, mamy do wyboru Thief (Złodziej) oraz Arcane Trickster. Pierwsza skupia się na kradzieży oraz polepsza zdolność ukrywania się. Druga specjalizacja to w dużej mierze Łotrzyk z ograniczonymi zdolnościami magicznymi.
Piątą i przedostatnią klasą jest Mag (Wizard). Choć nie nadaje się do bezpośrednich starć na pierwszym froncie, jego największą zaletą jest oczywiście dostęp do całkiem sporej listy magicznych zaklęć. Typ magii, jaki będziemy rozwijać podczas gry, zależy od wyboru specjalizacji (podklasy) – do dyspozycji mamy Evocation oraz Abjuration. Pierwsza specjalizacja dotyczy magii ofensywnej, druga dotyczy z kolei magii ochronnej.
Na koniec mamy Warlocka, który jest w zasadzie czymś w rodzaju odmiany Maga. Wybór tej klasy odblokowuje dostęp do podstawowych zaklęć, aczkolwiek czas ich odnowienia jest krótszy niż w przypadku zwykłych Magów. W przypadku Warlocka nie mamy do czynienia ze zwykłą specjalizacją; zamiast niej wybieramy patrona: Fiend lub The Great Old One. Pierwszy patron to diabeł lub demon, drugi to pradawne stworzenie. Patroni na późniejszych etapach gry zapewniają bonusy.