Mechanika, świat oraz tryby gry (świat gry i towarzysze)
Czym jest Świat Zapomnianych Krain?
Forgotten Realms, czyli Świat Zapomnianych Krain, to fantastyczna kraina stworzona na potrzeby gry fabularnej Dungeons & Dragons przez Eda Greenwooda. Jest to jeden z najpopularniejszych światów, którego ogromna popularność sprawiła, że to właśnie w nim rozgrywały się najbardziej rozpoznawalne serie RPG, jak chociażby Baldur's Gate czy Icewind Dale. Świat Zapomnianych Krain kojarzony jest przede wszystkim z kontynentem Faerun, gdzie przeniesie nas Baldur's Gate III.
Najważniejszymi lokacjami Faerunu bezpośrednio związanymi z serią są Wybrzeże Mieczy, Amn oraz Wrota Baldura. Pierwszy obszar rozciąga się na zachodzie Faerunu i zapewnia dostęp do Morza Mieczy. Nadmorski region składa się z kilku miast-państw, z których najpopularniejszymi są między innymi właśnie Wrota Baldura. Wybrzeże Mieczy to także lokalizacja ważnego szlaku handlowego.
Amn, znane również jako Dolina Kupców, to bardzo bogate państwo Zachodniego Faerunu. To wręcz raj dla poszukiwaczy przygód oraz sławy. Stolicą Amn jest Athkatla, przez ludzi nazywane miastem pieniądza, pełna przepięknych pałaców, wielkich rezydencji oraz kościołów. No i wreszcie mamy Wrota Baldura, czyli ośrodek władzy Wybrzeża Mieczy – to właśnie tutaj znajdują się siedziby najważniejszych stowarzyszeń (nie tylko legalnych), stronnictw oraz słynnej Płonącej Pięści, czyli straży miasta i sprawujących nad Wrotami władzę Czterech Wielkich Książąt.
Mamy również znacznie mroczniejszą i bardzo niebezpieczną krainę ciemności, czyli Podmrok (z angielskiego Underdark). To olbrzymia, rozciągająca się pod niemalże całym Faerunem sieć jaskiń oraz tuneli. To również miejsce, gdzie chronią się takie stworzenia, jak Githyanki, duegary (krasnoludy), Łupieżcy Umysłu, a także drowy, czyli mroczne elfy.
Drużyna i grywalne postacie
Nie bez powodu jednym z najpopularniejszych cytatów kojarzonych właśnie z serią
Baldur's Gate jest słynne
przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę. Drużyna w trzeciej części, podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich, odgrywa niezwykle ważną rolę. W grze znajdziemy – przynajmniej we wczesnym dostępie – pięć postaci, które możemy podczas zabawy zwerbować jako towarzyszy.

Co ciekawe, bohater kontrolowany przez gracza nie jest jedyną postacią, która wbrew pozorom (i, jakby nie patrzeć, również logice) skorzystała na posiadaniu w swoim organizmie zarodka Łupieżcy Umysłu.
Astarion, czyli jedna z grywalnych postaci, jest charyzmatycznym wampirem, który ma za sobą dość trudną przeszłość –
przez stulecia musiał ukrywać się w ciemności, służąc swojemu sadystycznemu panu. Wspomniany zarodek sprawił, że Astarion może bez najmniejszego problemu funkcjonować na słońcu. Astarion jest również Elfem (z podrasą
High Elf) oraz Łotrzykiem.
Do pozostałych grywalnych bohaterów należą: Gale (człowiek, Mag), Lae'Zel (Githyanki, wojownik), Shadowheart (Pół-elf, High Half-Elf, kleryk z domeną Trickery) oraz Wyll (człowiek, Warlock, podklasa Fiend. Więcej informacji o bohaterach możecie znaleźć na oficjalnej stronie gry.
Relacje z postaciami i system romansów
Jedna z aktualizacji dla społeczności (community update) została w całości poświęcona systemowi romansów oraz relacji z innymi postaciami w Baldur's Gate III. Aktualizacji towarzyszyła informacja prasowa, z której pozwolimy sobie zacytować kilka rzeczy. Po pierwsze, każdy towarzysz został stworzony tak, by gracz czuł prawdziwą więź z tą postacią – będziemy więc poznawać motywacje, różnice oraz poglądy poszczególnych bohaterów na otaczający nas świat.
Przykład: Lae'zel – wojowniczka Githyanki, która całe swoje życie trenowała, by walczyć z Łupieżcami Umysłów, podejdzie do intymności zupełnie inaczej niż Asterion, pomiot wampirów, który wabił i uwodził ofiary dla swojego pana. Wszystko sprowadza się jednak do każdego indywidualnego bohatera – nie ma jednego rozwiązania dotyczącego tego, jak postać powinna reagować; to jak będzie się zachowywać i mówić dana postać będzie uzależnione od jej celów lub tego, na czym jej zależy. Twórcy dokładają wszelkich starań, aby interakcje były realne oraz żeby możliwie jak najbardziej przypominały te, jakie sami znamy z prawdziwego życia. Miłość, przyjaźń, a nawet fizyczny pociąg do danej osoby – to wszystko powinno wydawać się prawdziwe i naturalne.